Ickekristen vigselceremoni
Förutsättningarna är som följer:
Ett par, ingen av dem är kristna. Bruden är häxa, brudgummen är icketroende men hyfsat öppen - det är däremot inte gästerna, varför även bruden vill ha en ganska neutral vigsel. Hon har aldrig kommit ut som häxa trots livslång dedikation. Vigseln sker ute i naturen under ganska enkla premisser. Själva ceremonin ska vara vacker och kan för all del innehålla något hedniskt element, men inga löften i några gudomars namn, inga åkallanden av element och inget "hokus pokus".
Har ni några ideer? Vem utför vigseln? Hur går den till? Vad sägs?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Borgelig vigsel utomhus är väl inte omöjligt. De behöver ju inte prata om gud och man kan välja lite vad man vill att de ska säga. deras uppgift är ju att registrera en som gifta enligt lag bara.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Nej, det vets om ;) Men det vore roligt med lite tankar och idéer. Ett borgerligt bröllop kan ju bli väldigt opersonligt om man inte lägger en personlig twist till det. Brudparet kan tänka sig att låta någon annan utföra ceremonin, och gå till rådshuset dagen efter för att skriva på papper och så.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
I själva ceremonin kan man väl tala mer om livet, kärleken och den gåva till varandra och framtiden man befäster med vigseln. Symboler kan vara med som är självklara för brudparet, men som är "bara" blommor, stenar, eld - vad de nu må vara, för gästerna.
En brasklapp är dock att vid ett senare tillfälle, där bruden vågar vara sig själv mer inför de närmaste, så kan det kännas som en förlust att inte kunnat vara helt i "sitt element" ens på sin bröllopsdag.
Mer än så är det svårt att säga, sådant här är ju något man som erfaren officiant diskuterar sig fram till med paret.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#TS Har inga bra förslag men känner mig manad att gratta till ditt/din kommande bröllop/vigsel :)
#4 Det finns ingen anledning att gratta, jag ska inte gifta mig ;) Men tack för omtanken.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#5 Okej f'låt
. Kan försöka komma med lite förslag istället:
Om hon ska ha en brudbukett och hon jobbar magiskt med bla örter, växter så kan ju några av hennes favoriter få vara med i buketten (ingen framträdande roll, utan de finns där och hon vet om det). Det kan symbolera att hon tar med sin "tro"/kunskap in i det nya äktenskapet och kommer fortsätta att utöva den. Tror ingen av bröllopsgästerna kommer märka det och fast någon skulle märka en konstig liten kvist hade smugit sig in så tror jag inte att de skulle koppla det till häxkonst :)
Sedan fast hennes framtida man är inte troende så kunde han bära en symbol som representerar något för henne (runt halsen, i fickan eller nått liknande, det finns symboler som vanliga människor inte förknippar med häxkonst och skulle mer ses som ett smycke eller dekoration). Detta skulle representera att han han respekterar hennes utövande/tro och inte kommer försöker få henne att ta avstånd ifrån den.
Låta någon som har samma tro som kvinnan viga dem, fast då se vanlig och alldaglig ut. Kanske kunde han använda en terminologi som då faller hennes tro i smaken, men inte precist utalat om något som kan direkt kopplas till "häxkonsten"
På detta sättet så får de in lite magi i cermonin, för lite magisk borde den ju vara, eller hur, det tror jag tom "vanliga" människor vill att sin bröllopsdag ska vara ;)
Hoppas jag inte är helt ute och svammlar nu också

med vanlig och alldaglig menar jag att h*n inte trex dyker upp i full shaman utstyrsel eller liknande, inget annat. Dvs vigselförättaren ska ha vanliga (tråkiga) kläder, se alldaglig ut
#6 Jag tycker nog att är det den religiösa biten de saknar, så kan de ju låta officianten ta hand om den delen med dem i enrum innan de går till ceremonin med gäster.
En bröllopsceremoni kan fylla flera olika funktioner:
* ingå ett juridiskt kontrakt (med behörig förrättare)
* ingå ett religiöst förbund (med relevant officiant)
* befästa sitt förhållande inför familj & vänner och, om även första punkten ingås, för samhället i stort
Jag tolkar det som att paret i frågan tycker att den sista punkten är viktigast.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Om cermonin ska vara i naturen på en plats paret har tillgång till även innan kanske dom kan gå ut o markera en cirkel, lägga ut små symboler o ha en egen liten cermoni i cirkeln kvällen innan så allt e "laddat" o klart tills resten kommer?
Örter o lite dolda symboler i bukett o klädsel, färger o ljus…
De gäster som vet kan ju medverka genom att på försynt vis stötta paret med ord, verser osv
Kanske välja diskret musik (instrument) som är kopplat till magiskt arbete..
Mycket kan ju vara neutralt för en icke invigd så att säga men att ändå använda sig av sådant som betyder ngt för paret.
Bara ett spontant inlägg, beror ju så mycket på omständigheter det där, hoppas det blir lyckat!!!!
Kram.
I andra länder som tex Storbrittanien och i USA kallas det för Handfastning när man gifter sig på hedniskt vis.
Man brukar binda ihop brudens och brudgummens handleder (1 av var), och oftast då med det eller de 9 fot långa band som många Wiccatradtioner har runt midjan för att bla mäta sin cirkel eller använda vid knutmagi.
Man kan ju spela ann på det.
Sen har vi ju hoppandet/klivande över en Besom. Det kan ju vara en pinne som knappt syns som sagt.
Överlag tycker jag ju att det faktiskt är bruden o brudgummens bröllop och dom bestämmer själva vad dom vill ha med i sin ceremoni.
Såvitt jag vet är den enda godkända hedniska trosamfundet som kan ha godkända vigselförrätare Svenska Asatroförbundet, eller som det numera heter Samfundet Forn Sed Sverige. Jag kan ha fel här, upplys gärna.
Det kan vara så att någon godkänd vigselförrätare från dem kan tänka sig att viga en Wiccan eller liknande, ceremonierna är väldigt lika, man har i princip väldigt mycket och nära uppfattningar om det mesta. Det är ju värt ett försök att fråga iallafall.
Titta in på www.samfundetfornsed.se
Lycka till,
M
Ytteligare ett tips kan vara att titta på allt som rör handfastning, tex här:
/M
#10 Handfästning är försvenskningen av "handfasting".
Det är inte alla hedniska bröllop som innehåller vare sig sammanbindning av händerna eller hopp över en kvast, de traditionerna återfinns oftast i wiccanska/pseudowiccanska sammanhang.
Samfundet Forn Sed har inte vigselrätt.
Oj, nu är jag het oviss och det här är mest improvisserande postning. Men något i stil med.
Man kan ju dela upp det som en officiell ceremoni och en anna "magisk ceremoni"
Ha exempelvis en borgelig giftemål, bara för att få ett register över att det är ett godkänd föremål. Alltså ett bröllop. Sedan dagen efter eller liknande kan de de ju ha en mer "magisk" ceremoni, och kanske anhöriga som känner till den delen av parets sida… den "vigselförättaren" kan ju exempelvis vara en prestinna i ett coven el. vad det nu kan vara.
Eller jag vet inte.. bara lite tankar som flyger runt.
Var och när ska vigseln ske? jag har utfört flera med olika mycket hededom iblandad. Men har inte vigselrätt, det måste man fixa själv dagen före eller efter så att säja.
Handfästning låter som en bra översättning. Vissa ord översätts, andra inte, vissa bra, vissa dåligt.
Det är just i begreppet handfästning som det är vanligt med ihopbindande av handleder - jag ger ju bara några exempel. Men visst är de Wiccanska.
Om Asatroförbundet/Forn Sed har eller inte har vigselrätt är mer än jag vet men jag vet däremot att de har uppfyllt kraven för att få söka till att utvalda medlemmar kan få vigselrätt. Det skulle förvåna mig om de inte har sökt detta då det var ett av de mål de ville uppnå igenom att bli ett officiellt registrerat samfund.
------------------------------------------------------------------
Tillbaka till bröllopet, jag hoppas det ordnar sig bra för er och att ni hittar en lösning.
Lady-Oona verkar vara kunnig o villig att hjälpa er.
/Magnus
#15 De skriver på sin hemsida att de uttryckligen inte kommer att skaffa vigselrätt.
Finns tusen och åter tusen varianter av hedniska bröllop.
Det viktigaste är platsen.
Sedan att de som medverkar i vigselcermonin inte är låsta utan öppna för det andliga.
Sedan att man ger det tid.
De som ska vigas ska inte göra nämnvärt mycket, utan det är de närmsta run i kring.
Hur eller vad är upp till den innersta ringen att besluta, hur många som ska vara i den beror ju på vad man vill de ska göra.
Något som är fint att avsluta med är ett magiskt bröllop.
Något de då vigda helt och hållet ägnar egen tid till, och där av att platsen är viktig.