Jag är skitförbannad..!!
http://www.kvp.se/nyheter/1.1373326/foretag-soker-20-haxor-for-arbete
Ska vi verkligen låta journalister använda den här typen av bilder när det talas om häxor?????
'Jag är heligt förbannad, Kalis vrede kokar i mig….kan vi inte göra nåt…? Skicka in vackra bilder på äkta häxor så att svenska folket får en vettigare info och sannare bild på en häxa….???

Suck! Och alla svarta har rytmen i blodet och alla homosexuella män gillar krukväxter och antikiviteter… Så länge häxan framställs på det här viset i media och barnböcker känns verkligheten långt borta.
Visst borde vi göra något. En fotoutställning eller något är inte alls en dum idé!

Håller med… Hade det inte varit för bilden så var ju texten rätt neutralt skriven. Men med den bilden känns det riktigt nedlåtande och förlöjligande. :/
Jag känner mig förnedrad och utsatt för nidning….utan att jag har gjort ett dugg. Annonsen som sådan var det inge fel på….Om jag skulle ringa en reporter på Expressen och kräva upprättelse kanske. Fotoutställning var en bra idé-…
Ska vi som vill lägga ut foton på oss själva och andra, som har gett tillåtelse, här på forumet och sedan samlar vi ihop dem till en liten utställning och skickar till Expressen…?
Tja, företaget är ju lite åt pajashållet också så jag tycker den bilden passade fint.
Det är en spålinje, knappast något mer. Jag minns att de sa att de kunde sätta "huvudvärk" på chefen i en intervju förra gången de var på tapeten i media, men jag betvivlar att det är något utöver lättsamma skojerier.
Det "arbetsprov" de refererar till visar troligtvis vad de efterfrågar. Är det, som hos alla andra spålinjer bara en fortune telling och divination har du fått svaret på vad de gör.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Själv är jag lite förtjust i sagobokshäxan och blir gärna en riktig hagga en dag, men just i den här artikeln så var bilden till för att förlöjliga.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Fotoutställning låter jättefint ju! Alla här kan bidra med en häxig bild på sig själv. :D

*lol* ja milda gudinnor! vad säger man….. och inläggen sen.. *lol* Jag skakar på huvudet åt deras okunnighet.
Vad säger ni om att jobba åt Häxriket då?
Jo, om man tar bilden och sätter den samman med vad artikeln går ut på så OK då där håller jag med…men det är inte det som icke häxor ser….jag ställer upp med min presentationsbild jag har här….
Ok jag startar en ny tråd och alla som vill skickar in ett foto dit….ett foto där man ser ut som vanligt, inga "häxiga" attiraljer eller så…utan vardagliga bilder, vackra, tuffa, söta, trevliga, häftiga, sexiga leende vanliga kvinnor och män….så kör igång..nu…sedan skickar vi bilderna till Expressen…
En häxig fotoutställning låter ju som en super idé! Då skulle det verkligen sätta alla förvridna bilder på plats!
Jag bidrar gärna till att ändra på synen av häxan. Så att man inte behöver mötas med fördom när man tillkännager att man är häxa. Borde inte det vara något positivt?

Bra ide tycker jag! Vi finns ju som ser ut precis som vanliga människor…. utan vårta eller andra dekorationer. Lägger gärna med min bild om vi kan göra det med lite humor och glimten i ögat… kanske vi kan bli de nya "Calendergirls - 2009 - en almanacka med olika häxor i Sverige".
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
#11 villken SUPER idé----de är jag gärna med i…kan också tänka mig vara en utav dem som fixar en sådan också….
Jag med! *viftar med armarna*

hehe.. ja jag tycker att det är bra att okunnigheten om magi är låg, det gör ju att antalet personer som kan förbanna mig blir betydligt färre..
jag gillar ärligt all skön plats här i skuggan.. mystiskt och ensamt!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#14 mysskrockar i min egen magiskugga….ja se det är inte så dumt att vara där….mystisk och ensam passar väldigt många…men de som vill vara offentliga ska inte behöva förlöjligas eller förföljas…men en bild säger inget om vad jag kan och vet….det är jag aktsam om…må gott därinne i din goa vrå och "förbannade" är vi nog ändå av flertalet som har ett dåligt förhållande till begreppet häxa och bilder som den i Expressen lättar ju inte upp saken precis. Men du, jag är ofta där inne i skuggan också…he he

Lady Oona ta en titt i ltz.se vad de skrev är den bilden mer okej?
Det kan gå så om man kallar sig själv häxa… det får man kallt räkna med.
Det är ju bilden som ni själva målar upp på er, minus näsan… Jag minns hur det talades om häxhattar kittlar och kvastar till träffen i somras.. boka hela kupéer och sitta samlat… Det är en karikatyr. Inte en allvarlig bild.
#17 Har du tänkt på att de som talade om häxhattar, kittlar och kvastar kanske inte är de samma som retar sig på bilden till den här artikeln.
Samma men annorlunda, annan tidning och annan artikel… det är nästan så jag skäms åh deras vägnar, men bara nästan ;) God Jaktlycka.

Jag blev lite fundersam på om det där verkligen stämmer. Hmm…

jobbigt om man skulle göra deras arbetsprov och sen inte bli kvalificerad.. fy vad pinsamt.
#8 Jag tror inte att jag uppfyller deras kvalifikationer:
Häxrikets info om "Häxmästare"
:-D
"- Vi ställer höga krav på de som arbetar hos oss. Det är eliten som jobbar här, säger Qinna Blomgren."
Häxrikets info om Djävulen:
"…Djävulen avbildas ofta med horn, rödfärgad, med svans och treudd. Så då vet vi ju hur Djävulen ser ut och kan titta efter honom så att vi kan skydda oss. Helt fel! Djävulen är väldigt smart. Han ger ut denna bild av sig själv, men intar i själva verket många andra skepnader. Han kan bli ett djur, ormen i edens lustgård, han kan bli en människa osv. Djävulen vill faktiskt vara nära människorna och på så vis även nära Gud. Detta är ju det bästa sättet att komma sin fiende in på livet och veta vad den tänker göra härnäst."
(Undra om Ulf Ekman jobbar där?)
och slutligen den kvalificerade informationen om "trollstavar":
"…Många använder sig av en speciell trollstav när man är ute och går som hjälper till så att man inte går i sankmark eller går ner sig i en håla. Det är vandrings trollstavar. Hur långa de är, är lite beroende på den om använder den…"
…
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.

hahaha, ja oj! nu är tvivlen något undanröjda, kanske skulle jag inte ta så illa upp ifall de inte godkände mig ;) värst vad avancerad jag känner mig nu!
för de som ändå känner sig manade att söka så kan jag berätta om en bekant till mig som extraknäckte på en tarotlinje - den bästa lönen han lyckades skrapa ihop en månad, var 350 spänn - och då var det en hel del timmar med svåra samtal, ensamma förtvivlade människor som ringer.. osv.
Ja… Skriva behöver de tydligen inte kunna heller.
De skriver i sär och har allmänt "korkat" språkbruk.
Sedan är det kul med alla klichéer. De har verkligen lyckats göra det klart för alla läsare att de verkligen är traditionella häxor.
De har ju liksom alla attributen av att vara sagohäxa.
För mig ser det ut som ett antal personer som inte klarat grundskolan ens, men som har lyckats komma över en talbok med Bröderna Grimm's sagovärld.
Kan vi inte komma överens om att om jag någon gång ringer dem och ni får veta… Skjut mig… snälla?
#24 Vilken bra idé…. undrar om dom är vältaliga nog att prata omkull dig;)
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Bra idé att skjuta mig om jag ringer :-s… hmmm Jo.. det är nog kört för min del då. Dessvärre blir det nog några ledsna ansikten och aggro mot den som utför det jag ber om ;-)
Sedan att tala omkull mig. Jag skulle bli förvånad, de verkar ju besitta en sammanlagd kapacitet motsvarande en
_/\/\/\_____/\______/\______________________ Fast det är klart.. blir jag skjuten i huvudet lär de väl "headhunta" mig så jag börjar jobba där.
Har nu varit inne på Häxriket och läst….det var som att ta del av ett Dataspel!! Här finns inte den minsta respekt utan endast en massa blaj och dumheter, fördommar och inkorrekta uppgifter….desto viktigare att försöka gör nåt som ger allmänheten en lite annorlunda bild av häxan, en mer sann bild. Som det är nu så blir vi brända en gång till…men den här gången så får man lov att protestera…
Ja, jag var inne och kollade… Jag såg.. och jag troddde inte mina ögon.
Häxbränningen sker fortfarande, fast med kemiska eldar, elchocker och offentliga eldar under fötterna för att göra de som ser blinda, de som hör döva och de som agerar apatiska. De som rör sig mellan skall lamslås och de som bryr sig… skall sluta, de som tänker utgör fara.
Så kanske är det bra att de seriösa kan gömma sig bland gycklarna som ingen tar på allvar.

Jag vet inte… jag blir faktiskt inte upprörd alls över den bilden. Vad skulle de sätta in för bild istället? Artikeln handlade inte om någon specifik häxa, så det vore jättekonstigt att sätta in en annan bild tycker jag. Jag håller med therootdoctor, det här säger mer om företaget än om oss. En spålinje, herregud så fånigt.
Dessutom tillhör jag de som älskar våra kära attribut och gärna omger mig med kittlar, spetsiga hattar och kvastar. Ok, hon på bilden hade en lösnäsa… so what?? Lite humor får man väl ha. Jag tycker det hade varit värre om de hade satt in en bild på en skitful kvinna som INTE var utklädd. Jag ser inte ens den här bilden som förlöjligande utan mer som ett försök att gestalta en typisk häxbild. Vad skulle de sätta in istället? En bild på en riktig häxa vilken som helst bara hon är vacker, och skriva under: "Det här är Måntindra, vit vacker häxa. Hon har inget som helst med texten att göra"…?
Nej fram för haggan!

Ps! Själv skulle jag absolut inte ställa upp på en bild som har något med Häxriket att göra. Inte ens med lösnäsa och lösskägg!
#26…. förlåt mig… det var inte så jag menade…
Jag menade att det vore en bra idé om du ringde upp dem, inte att du skulle skjutas skallen av…. huvva mig, det vill jag inte vara med om.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
#29 vad sägs om ingen bild alls? det kanske hade varit ett alternativ, jag håller med dig i allt du skriver….men en annan sida av mig är som sagt va att jag är lite trött på den här trenden om att häxor är ditten och datten…lösnäsa visst har en här hemma också, liggandes nånstans…älskar också kittlar och kvastar har både ock mitt hem speglar absolut vad jag tror på….men för den sakens skull så vill jag reagera på såna fånerier. Artikeln var det inget större fel på, information är bra och Häxriket är väl inget som berättar ett dugg om häxor och häxkraft, så i den vinkeln passar bilden i artiklen alldeles utmärkt men det är inte det jag är skitförbannad på..utan den missvisande bilden som häxor så snällt tydligen ska finna sig i…som någon skrev…aldrig i livet…det finns väl inga människor som ska finna sig i nidbilder och schabloner när det gäller deras tro, yrke, social tillhörghet, sexuell orientering eller nåt annat, hur länge som helst.
Jag har humor absolut men ibland fastnar leendet….efter 29 år i den Magiska branschen så blir det lätt så.
Det handlar inte heller om att ställa upp på bild för Häxriket…skulle alldrig falla mig in…utan om journalister som är så okunninga och omdömeslösa när det ska pupliceras en bild på en häxa i sammhang vilket det än vare månde undantagen sagohäxor möjligen….filmer…teater, böcker, TV..osv…där är det ju bara på låssas…häxor är fula, hemska och farliga kanske?
En fin dag därute..med eller utan kvast alla häxor!!
kram Lady O, stolt häxa
Det där Häxriket verkar inte vara seriöst, luktar geschäft och lurendrejeri lång väg!
Håller för övrigt med dig som skrev "Fram för HAGGAN" - Vi måste göra vad vi kan för att föregå med bättre exempel för våra yngre medsystrar. Det är helt OK att vara ful som stryk - man är ju inte en sämre människa för det!
KROSSA RÅDANDE SKÖNHETSIDEAL!

Yes, även jag gillar sagohäxan. Tycker dock det är tråkigt att häxan i media antingen framställs som haggan eller någon new age gulligull. Iaf upplever jag det så. Visst säger det i det här fallet mer om företaget i fråga än häxor. Visserligen expressen och ja, bilden passade artikeln men iaf. Jag finner det tröttsamt. Humor har jag, absolut.

Vad roligt.. :D Bättre en lösnäsa som är grön än den flumflumkvinnan de förr använde. Ja.. efter den trasklädda kvinnan som älskade med den fruktade djävulen.. *S*
Seriöst.. jag tar inte illa upp av en sådan artikel eller bild. Jag blir lite störd av företagets påståenden, men saknar kämparglöd för att börja kicka kittlar.
Vad då fram för haggan.. jag är ingen hagga.. *snyft* jag vill ialla fall vara me'. ;D
Du kan vara ;-)