Häxor iFokus

Häxor

Etiketttarot-och-spådomskonst
Läst 1723 ggr
Casiopeia
0

Tankar om Tarotcirkeln

Tror vi nästan kom överens om att i stället för att vänta på att  tarotkursen ska dra igång av sig själv så borde vi som anmält vårt intresse istället gå ihop och lära av varandra. Vi gör helt enkelt en liten tarot-studiecirkel av det utan någon lärare så länge. Vad tror ni om det?

Det vi i så fall behöver komma fram till ungefär hur vi vill att vår "kurs" ska se ut, vad vi vill lära oss,  och vad som är ett bra upplägg. Det här är total brainstorming så skriv friskt alla era tankar och ideér (oavsett om du definierar dig som erfaren eller ej) så vi gemensamt kan koka ihop något bra! :-)

shoot!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Zoraye
0

Superbra initiativ Casiopeia!
Jag är nygammal på tarot men håller sedan ett par månader tillbaka på att försöka gå in mer i korten och lära mig mer om/av dom.

Det jag är intresserad av att diskutera och lära mig vore:
- kortens betydelser, symboliken, etc.
- olika läggningar
- allt annat runtom

spindelfot
0

okej.. vad sägs som att ta upp olika delar av leken i veckan? Alltså att bestämma att man varje söndag tex, startar en tråd som behandlar tex - de klädda korten..

startade man en tråd om varje kort skulle det ju bli jättemånga trådar.. men kanske att man kan ta upp lite om en viss mängd kort i taget.

Posta länkar till olika tarotsidor som man tycker är informativa, diskutera korten och vad de kan betyda för en själv, vad de har sagt en tidigare. Boktips.

Sedan tills nästa söndag, har alla i studiecirkeln som uppgift att plugga om den delen av leken som tagits upp.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

spindelfot
0

ja, och varje vecka kanske man skulle kunna rekommendera olika läggningar, som zoraye skriver. Jag har åtminstone två böcker om tarot hemma som jag kan plocka ifrån, annars finns ju internet, härliga internet.

Casiopeia
0

Jag sitter just nu själv och försöker lära känna tarotkortleken, har anmält mig till  livsmagis distanskurs, har lånat en massa böcker på biblan om tarot och symbolik och sitter och går igenom kort för kort i stora arkanan för att blilda min egen bild av dom. Vet inte om det är ett bra sätt att lära sig på, men det känns ganska centralt att man skaffar sin egen uppfattning om vad dom olika korten står för så man så småningom kan lägga undan böckerna och göra en riktigt personlig tolkning istället.

Detta skulle man kunna göra en övning av, t.ex under 22 dagars tid skapar en tråd för varje kort i stora arkanan ( och sedan en för varje svit i lilla?) där vi associerar fritt om varje kort. Kanske kan man som övning visualisera med bilder sin egen tolkning av korten, t.ex göra collage, rita, fotografera eller så för att bekanta sig närmare med symboliken och hitta egna symboler.

En annan klassisk övning är ju annars "dra ett kort per dag", den övningen går ju också att variera beroende på om man använder stora eller lilla arkanan, eller drar ett kort från dom minor, major och dom klädda som det stod om i någon annan tarot-tråd. Sen kan man tillsammans skriva vilka kort man dragit och hur man tolkar dom och hur väl det stämmde på kvällen.

En annan övning är att man lägger ut hela stora arkanan  i nummerordning 0-21 och skriver en historia utifrån det. t.ex narrens resa där han träffar olika personer på vägen mot fullkommlighet.

Sen kan man ju också tillsammans reflektera över siffrorna/talens betydelser, vad dom olika sviterna står för, elementen, dom olika klädda korten betyder.

En annan kul grej är annars att göra en tråd där varje person drar tre kort och skriver vilka, och sedan tolkar dom tre kort som personen i inlägget ovanför dragit. Kunde vara en bra övning, men för att bli tolkad måste du även tolka någon annans kort. Kanske ska man även ställa en fråga?

Lite luddiga tankar rakt upp och ner :-)

Zoraye
0

Right on Spindelfot! Det låter suveränt att ta en del av leken i veckan och diskutera och surra om den och allt runtom. Kombinationer av korten, etc.

Casiopeia
0

#2 låter bra! fats varje kort i stora arkanan borde nästan få varsin tråd, dom är så viktiga (och svårtolkade!). Men då borde man kanske starta trådarna lite oftare än en gång i veckan…

Olikam läggningar är ju jätteviktigt, det var en bra idé! Det ehöver jag verkligen lära mig:-)

Zoraye
0

Casiopeia, övningarna låter super! Och som sagt att kunna surra om kortens betydelser, för sig och med varandra.

Jag har sedan ett par månader tillbaka dagligen gjort en övning som Lorelai tipsade om; man drar tre kort, ett från stora arkanan, ett från de klädda korten och ett från lilla arkanan.
Suverän övning som gett mig mycket.

spindelfot
0

Jag tycker inte vi ska starta en tråd per dag för varje kort, det skulle bli alldeles för många trådar.. och man kan ju inte kolla här varje dag heller, jag skulle känna att jag inte hann med alls.

Men man kan ju dela upp stora arkanan i två eller tre delar? Tex 'den här veckan så tar vi upp de här fyra korten, diskuterar dem och jämför olika tolkningar och symbolspråk med varann'

ärligt så är det här med symbolspråket rena djungeln när det kommer till tarot, för alla lekar ser helt olika ut.. jag bytte nyligen lek så nu är jag helt färsk, ,med ett fullständigt annorlunda symbolspråk :) symbolerna i lekerna är nog någonting man får studera på egen hand, men visst kan vi tolka våra egna lekar och skriva om våra egna tolkningar här?

Vi kanske ska lägga lite 'ofarliga' läggningar för varandra också, typ 'tre kort om din vecka' så att man kommer igång med att 'se' i korten lite mer också.. Man skriver i tråden ifall man vill vara med, och så får den som vill tolka veckan.

spindelfot
0

Jag har också anmält mig till distanskursen i tarot nu :) Mycket bra tips!

Zoraye
0

En tråd per dag/kort funkar nog inte rent praktiskt, men som Spindelfot skriver - upp till fyra kort i veckan?

Oavsett om vi har olika lekar så är ju kortens grundbetydelser ungefär samma.

Zoraye
0

Hihi, jag har också anmält mig till den, suveränt tips!

Keylie
0

Jag är gärna med! E nybörjare ,men har haft korten i många år.

Det jag vill diskutera är andras upplevelser  o känningar av  kortens betydelser

Casiopeia
0

#7 det var nog den övningen jag sett ockå, har dock inte haft tid att testa den men den lät väldigt bra!

#8 Jo det har du rätt i, det blir väldigt många trådar, det är nog klokare att dela upp det :-)

Man får nog också precis som du skriver nöja sig med att tolka sin egen lek, det är rätt mycket som skiljer ibland.  Men personligen tycketr jag det skulle vara intressant att få ta del av tolkningar av samma kort från flera olika lekar för att hitta fler nyanser i mina egna kort. Jag håller ju på att rita skisser på något som i slutändan förhoppningsvis ska bli min egen tarotlek och då är ju det jätteintressant att få mer än en kortleks symbolik att inspireras av och andra symboler att plocka in.

Zoraye
0

Det borde ju inte vara några problem att surra om hur våra respektive kort ser ut och har för symboler, det vore superintressant.

Coolt att skapa sin egen lek!

spindelfot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja.. kanske att lägga upp bilder på olika motiv i våra olika lekar? Inspirerande och kul att kolla på bilder.

Jag fick en ny tarotlek på min födelsedag. Innan hade jag rider-waite leken. Men jag har varit ett stort fan av illustratören Hans arnold i hela mitt liv, och så snart jag förstått att han illustrerat en tarotlek så förstod jag att detta var leken för mig! Hans vackra sagolika målningar och abstrakta symbolspråk, lummiga mystiska monster och fylliga kvinnor är helt i min smak.. Kommer mycket väl överens med den här nya leken.

Jag skulle inte vilja äga mer än en lek - nu har jag ju min gamla, men jag känner att jag vill ha en enda att använda. Jag vill samla all kraft i en enda uppsättning, för ju mer kraft och tanke bakom korten man har desto lättare är det att 'koppla upp' och se.

Casiopeia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort så när jag studerat korten att innan jag sätter mig ner och ritar min tolkning så sitter jag på nätet och letar bilder som känns rätt och gör ett collage (copy-pastar bara in bilderna i ett ppt-dokument) som symboliserar kortet i fråga. Det är faktiskt väldigt lärorikt och man får nya infallsvinklar och lite mer djup i sina tolkning.

exempel:

spindelfot
0

hm intressant.. kanske inte något som jag själv skulle göra, men kanske ngn annan? Vad är det för kort du har tagit ute med här-?

tänker på.. översteprästinnan eller kejsarinnan (med kvinnor i olika roller, vidsom, månen, drömtankar, ugglor;) )

Zoraye
0

Coolt kollage, jag tänkte också Översteprästinnan!
Jag är mer av en ordmänniska och brukar skriva ner det jag associerar med kortet, skulle gärna göra bildkollage om jag bara tog mig tid.

spindelfot
0

att skriva ner sina läggningar är bäst för mig.. jag har kunnat titta igenom mina anteckningar senare och fått mig en intressant funderare.

Casiopeia
0

Översteprästinnan är rätt gissat :-)

Personligen funkar jag så att jag lär mig mer när jag skapar eller får visualisera det jag lär mig. Så för mig har det varit en superbra övning att göra dessa collage, men det är klart att det kanske inte passar alla. Man skulle ju kunna tänka sig att man istället för att göra en bild skriver en text om kortet, t.ex hur det skulle vara att möta översteprästinnan i fråga, vad hon skulle säga och hur hon ser ut m.m.

spindelfot
0

!wii vi gissade rätt! vi är mycket begåvade tarottolkare!

ska vi bestämma den första delen i studiecirkeln idag kanske.. vad sägs som en tredjedel av korten i stora arkanan? och så kan vi skriva våra tolkningar av korten.. sedan pararellt med det, kan vi ju dra ca tre kort som tolkar veckan som kommer för oss i studiecirkeln.

vi kanske kan starta en liten msn-grupp och göra det;)

spindelfot
0

Får jag ta mig friheten att starta en tråd om de sex första korten i stora arkanan, och sedan förslag på olika övningar man kan göra, som ni föreslår i denna tråden?

Zoraye
0

Det låter toppen Spindelfot! Ska bara fixa nytt msn-konto.

MariaN
0

Jag skulle gärna vilja va med i studiecirkeln om de är okej. Har aldrig riktigt tagit itu med att lära mig korten.

Casiopeia
0

Strålande spindelfot!! Gör så :-) Msn-grupp är en jättebra idé också! :-)

spindelfot
0

min msn är

caninrah (snabela) hotmail.com

skriver det sådär bra, som jag lärt mig för att slippa de värsta skräppost-floderna..

Casiopeia
0

min msn:

jarenskog(snabela)hotmail.com

MariaN
0

min msn är:

mariaalh(snabela)hotmail.com

Ugglekatten
0

Jag vill vara med. Hur fixar man ett msn-konto?

Vekka
0

Jag hänger också på, kommer säkert att läsa era tankar mest, men stoppar in en fråga/tanke vid behov.
Jag är helt nybörjare när det gäller tarotkort så jag hoppas jag kan lära mig något . O jag hoppas att jag kan hänga med i takten.
Men jag undrar också, MSN-konto? varför? måste man ha det?
O jo, måste man ha en speciell tarot? någon som kanske är lättare att lära sig?
Jag är nämligen mkt förtjust i min, The Gothic Tarot, men den kanske är svårtolkad?
Sen har jag en till favvo nr2, Tarot of a moon garden, någon som har erfarenhet av dessa 2?
Jag tror det är Toth eller Rider jag har  hos min dotter men den kommer inte upp till mig förräns om ca 1mån.
Tar tacksamt emot funderingar, erfarenhet osv ang. mina tarotkort. Eller vad tycker ni? ska jag använda min gotiska o lära mig den med en gång? då jag är nyis så fungerar det kanske?

spindelfot
0

nej, vi bytte msn igår mest för att lägga korten på prov för varandra, och spådomar tenderar att vara lite privata ibland så det kändes bättre att ta dem privat i chatt än att skriva om dem på forum.

Msn är ett bra medel när man ska diskutera med direkt med varandra och lägga korten, öva på varann.. och tolka tillsammans. Vill man tolka kort åt varandra så är msn ett bra medel, men för att lära sig i kursen behöver man inte göra någonting, förutom att studera på egen hand.

Man behöver inte anmäla sig eller göra ngt särskilt, det är bara inlägg på forumet som man kan läsa och studera om man vill. Vi är ju inga tarotexperter, någon av oss, utan lär oss tillsammans.

Men man behöver en tarotlek förstås ifall man vill vara med :)

Vill man vara med och lägga kort eller diskutera finns alltså msn för det, men det är inget måste.

Vekka
0

Ok, tackar spindeln, nu är jag med ang. MSN, kanske skulle fixa det, mina döttrar tjatar om det med.
Jag vet inte vad som hände med mitt inlägg, postade bara hälften? men nu syns hela inlägget :)

spindelfot
0

jag skulle nog själv köra på en tarot som jag tyckte tilltalade mig och som hade bilder som överensstämde med hur jag kände inför innebörden.. Det är ju väldigt personligt och någonting som bara en själv kan avgöra, testa med den leken du vill ha och funkar det inte så byt :)

Vekka
0

ja jag testar nog o ser om den fungerar för mig, det är lite så jag också har sett det, att jag har starka känslor för den gotiska o fastnade direkt när jag såg den, så jag tror att den är rätt för mig.
Det kanske blir fel om jag bara tar en som anses lätt men som inte tilltalar mitt inre. :)

Casiopeia
0

Man kan ju ta tolkningar via pm också om man inte vill krångla med msn- man går ju miste om reaktionerna i realtid men det går ju bra ändå.

Ugglekatten
0

#16 Väldigt intressant med collage, det ger en fördjupad tolkning.

Jag har klippt ut bilder som symboliserar olika saker, ord, texter

och använder dom ibland som komplement till tolkningen. Men jag använder även ängla- eller gudinnekort som komplement och ibland även fraktalkorten. Det kan sätta lite fart på den intuitiva tolkningen.

Spännande tycker jag att vi har olika lekar.

Ska be min son fixa ett msn-konto - jag vet inte hur man gör.

Ugglekatten
0

Suck, vi har kämpat med msn hela kvällen och laddat ner och laddat ner. Nu till slut fattas nåt i XP Proffs så nu ger jag upp för ikväll.

spindelfot
0

ja det finns ju PM också :)