Många frågor...
…under ett och samma tak. Jag
Det som är en av "mina värsta fiender" är att jag alltid vill ha allting på en gång, och att det ska bli klart så fort som möjligt. Så även med "detta", ÄVEN om jag är medveten om att min nuvarande utvalda väg är sökande för livet.
Jag har kommit på en för mig viktig sak under min sökning av häx-information på nätet. (Tyvärr har jag inte hittat nåt om just "häxor", bara om wicca.) Jag har kommit underfund med att jag är mera en praktiker än en teoretiker.
Därför har jag märkt att jag tycker om att göra allting som har med praktik att göra; jag har gjort egna runor, köpt olika stenar, lagat en liten örtsamling på balkongen.
Jag har så breda och stora frågor att komma med…
Nu har jag då mina runor, mina stenar och min örtagård.
Här en del av mååånga frågor;
- Stenarna är jag osäker på varför jag vill ha. En del köpte jag för att de t.ex. skulle stärka mig (förbättra mitt självförtroende), hjälpa mig psykiskt i viktminskning och allmänt, etc. Och det började med att jag köpte stenar för att jag ville GÖRA nåt som jag då (för ett halvt år sen) tyckte var väsentligt för Wicca.
- Har kommit underfund med att det inte är Wicca jag är intresserad av utan mera "häxeri och den biten", ingen religion.
- Örtgården köpte jag på måfå en del örter och nu vill jag veta mera hur man kan medicinera sig på mera naturligt sätt. Jag har ingen aning om varifrån jag ska få den infon jag behöver. Var finns det bra hemsidor, litteratur, etc.?
- Sen en fråga jag undrar över länge; vad är det för skillnad i t.ex. ritualer och magi mellan häxor och wiccaner?
- Vad är en häxa? (Jag söker så många olika syner på denna fråga, för jag har läst även här, va man tycker). Hittade en gammal tråd som tar upp trad. Häxeri.
- Finns det bara 3 olika häx-varianter så att säga (traditionell, ecletisk och wicca)?
- Varifrån kan jag hitta mera information om detta? Vad gör då en häxa? Jag har läst mycket från nätet och har några böcker om Wicca, men vill hellre lära och bekanta mig med häxeri – och inte religion…
- Måste en häxa vara troende?
När det gäller runor kan du få mycket bra svar från Trumman, våran egen shaman här som är kunnig inom detta. Frågor om örter kan med fördel ställas till syster Wargmåne. Ett tips är att titta på tråden "Fylla medicinskåpet!!!", där får du nog många svar.
En mycket bra bok om örter är : Örtmedicin och växtmagi.
Den kan vara lite svår att få tag i , leta på antikvariat eller på tradera.
Lycka till, det finns stor kunskap här inne och vi är många som ställer många frågor. Oftast finns det någon som kan ge svar :)
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Ja, en häxa behöver vara troende på sig själv och kraften. Genom att tillbringa tid här i forumet så kommer du att få till dig av alla de svar du önskar. Som du redan har berättat ser du ju att det får ta lite tid. ;)
Vad en häxa gör? Ja det är väl lite olika det..

Det finns väl så många olika sorters varianter av häxkonst som det finns häxor.
Här har du några roliga länkar till sidor som är mer fokuserade på den traditionella häxkonsten i motsatts till wicca:
http://www.hedgewytchery.com/indexb.html
http://www.traditionalwitchcraft.net/
Thistle

#0 Ang skillnaden mellan wicca (som är en religion) och häxkonst/häxor så har wiccaner världen över i princip samma grundtankar om hur universum är funtat och hur man utför ritualer och magi. Det är tron på dessa grundteser som gör att det är just "wicca" och ingenting annat.
Häxor däremot gör som de vill och tycker blir bäst, och det finns inget generellt tro-system som delas av alla som kallar sig häxor. Oftast provar man sig fram tror jag, och det som funkar fortsätter man använda. Det som inte funkar struntar man i och testar något annat nästa gång.
En häxa måste inte vara troende men en wiccan är alltid troende då wicca är en religion.
Om häxkonsten är något helt nytt för dig skulle jag råda dig att inte sortera in dig själv i något fack, till en början åtminstone. Var öppen och nyfiken, utforska det du tycker verkar intressant och strunta i det du inte gillar. Skapa dina egna seder, ritualer och redskap. Läs mycket, meditera, prata med andra häxor, använd din egen kraft och prova saker praktiskt - och ha det roligt under tiden. =) Lycka till och välkommen till forumet!

Tycker du fått mycket bra svar på dina frågor.
Precis som dom skriver så finns det ofantligt många olika varianter av häxor.
Själv följer jag inga "färdigskrivna" mallar. Du ifrågasätter stenarna, jag har aldrig köpt några stenar. Dom kommer till mig ute i naturen som så mycket annat. Mina riter håller jag på plats där jag känner att något el någon vill framföra något budskap.
För mig kommer allt innifrån när som helst o var som helst, så jag gör aldrig några arrangerade ritualer.
Men läs allt du kan komma över och lär framförallt att känna dig själv så finner du vad som stämmer rätt för dig. Och en sak skall du veta känn dig absolut inte misslyckad för det finns inga misslyckade häxor! vi är bara väldigt olika.
Marsvin 4-ever
.
#0 Har du kollat in länkarna , överst på sidan där hittar du också mycket matnyttigt eller andespis…
Vandra i Ljus å Skönhet
http://www.libussa.se/html_hex/wicca_traditioner.html
En sida med kort info om några olika inriktingar inom wicca som jag snubblade över för en stund sen och kunde passa här..
Blessed
Tack för alla bra svar jag har fått. 
#8 Jo, jag har tittat på alla. En del tidigare och endel nyligen.