Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 16989 ggr
Lorelai
2008-05-19 18:57
1

granskott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu gör då Lorelai gransirap. :D Här tänkte jag posta bilder efter hur detta fortskrider. Om ni är sugna på att prova så är nu verkligen tiden för detta. I alla fall i mittsverige där granskotten borde stå i full växt nu. Vi trycker nog ner en bit citron i imorgon.. det hade vi inte hemma nu.  

Hur gör man?
Man plockar granskott, skotten på en gran. Helst inte alla från samma kvist och lämna gärna i toppen. För granens skull.
(Ja toppen på unga granar. ) *s*
Fyll en burk.. häll i socker så det täcker toppen.. Stäng burken och ställ den i fönstret. Vänd på den var dag så solen värmer runtom.
När sockret smälter blir det sirap.
Efter ungefär 2 veckor kan man sila bort granskotten och då borde produkten vara klar.
Det skadar inte med en eller två skivor citron i heller.. Varva då så det kommer jämt. 

Det vore roligt om fler ville visa hur ni använder de granskott som ni samlade in. Även om ni inte gör sirap utan ja vad? Här är tråden att söka i när vi senare har glömt hur man gjorde. *s*

Var väl mött

Lorelai
2008-05-19 18:58
2

Ja och här är burken fylld med både granskott och socker.. Sedan ställde jag den i fönstret. :P

Trollvind
2008-05-19 18:59
3

Vackert! Men hur använder man det och hur gör man??

Vet att granskotten är sprängfyllda med C-vitamin, men gransirap hade jag aldrig hört talas om.

BranDuir
2008-05-19 19:00
1

hostsirap

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

fairytindra
2008-05-19 19:08
0

Jag har under flera år tänkt att jag ska göra granskottsirap men har inte kommit till "skott" LoL. Så jag har alltid inhandlat min sirap på julmarknaden. Men nu ska jag ta mig i kragen och bege mig ut och plocka granskott kram tindra

Lorelai
2008-05-19 19:11
2

#2 Jag har lagt in beskrivningen u i orginal inlägget. :)

#3 Brodern som vet vad detta är.. kan man göra fel?

#4Bravo! :D Sparade pengar på julmarknaden då. Eller.. en karamell extra kanske.

BranDuir
2008-05-19 19:12
0

nej det går inte att göra fel….

Trollvind
2008-05-19 19:15
0

Åh, tack för beskrivningen, jag var visst lite snabb att kommentera haha.

Låter jättespännande. Blir promenad i granskogen imorgon på schemat då. Passar jättebra, för jag har hostat i en vecka nu. Fast jag blir kanske frisk innan sirapen är klar!

Hadina
2008-05-19 19:15
0

Lorelai! Oj vad spännande! Det ska jag med prova..

Tack för att du delar med dej!! Kramar!!BB

Iram
2008-05-19 19:24
1

Jag åt några granskott idag, tycker de är så goda. :-)

Härlig sirap! Hur ska den försvaras; i kylen? Hållbarhet?

Kram

Endroppeihavet
2008-05-19 19:37
0

Ska väl gå ut o försöka hitta lite imon då.. men nu kanske granskottssäsongen är över?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Waara
2008-05-19 20:43
0

Ja..då fick vi lite annat att tänka på…nu har Fereshte & jag plockat granskott,så nu blir det till sirap…tack syster :-)

Outrageous
2008-05-19 21:35
1

Oj! Vad fint! Går ut och plockar på en gång! :D

Lorelai
2008-05-19 21:40
0

Jag har ingen susning om hur lång hållbarheten är, förvaring är väl rumstempurerat. 
BranDuir! Tjoho.. Vet du?

#11 Det var bra. :) Att hålla sig sysselsatt hjälper att bearbeta.

Vad ni är duktiga som skall göra er helt egna hostsirap. Den kommer ni att tycka väl om till hösten. :D Glöm nu inte att plocka lite extra att frysa in att ha under den mörkaste tiden i vinter. 
Jo då det finns nog skott att plocka. Så länge som de är mjuka och ljust gröna så.
Alla granar skottar inte samma dag. :P De i Broder Solens värme skottar sig fram lite snabbare.. så kolla på skuggsidorna med. 

Ni skall få lite fler bilder med.. En gren med skott på från idag.

Lorelai
2008-05-19 21:44
1

oh jo #7.. Jag redigerade in det så det var inte konstigt att du missade. :D Jag tänkte att nog fler hade samma fråga och då lönar det sig att det står där på en gång. Så det tackar jag dig för.. det var du som gav mig idén att det kunde behövas. :D

Ja.. såhär vackert kan man nästan inte få lov att se saker. Broder Sol dök fram mellan regnmolnen för att välsigna sirapen. :D
jag kommer att posta bilder vart efter som sockret smälter och sirapen blir klar.
Rosetten hjälper till att hålla reda på att burken blir roterad som den skall. Så ser det betydligt vackrare ut sådär än med ett trist lock med reklamtryck på. ;P

Anco
2008-05-19 21:55
2

Imorgon är det jag som tar vovven på en skogspromenad och plockar granskott!!!

Tack käraLorelai för att du delar med dig av din kunskap!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Maerg
2008-05-19 22:27
1

Jag brukar göra gransup varje år. Man fyller en liten flaska med granskott och häller på okryddad sprit, det finns en 32%-ig på systemet som funkar bra, så blir det inte så förbålt starkt heller. Låt dra ett par dagar, kanske en vecka och sila sedan. Häll i två teskedar socker och låt stå igen. Jag brukar bjuda på den färdiga supen till midsommar (jo, jag tar mig en själv också :) ).

BiGavia
2008-05-19 22:49
0

Gran och tallskotten har inte kommit igång här än….. allt kommer samtidigt här i norr så då gäller det att ligga i.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Lorelai
2008-05-19 22:54
0

#16 Ja men det lät ju väldigt spännande. :D Det kanske vi skall prova på. Men hur blir smaken av gransupen? Blir den besk såsom skotten är?
vilken härlig grej att dela laget runt med på en träff. :D

#17 Ja det tror jag det. Det är ändå ganska skönt att vara så sent ute med allt. Då hinner du ju verkligen med att planera. :P Även om det nog kliar i fingrarna.. jag tyckte dte var oerhört skön att få komma igång.

Iram
2008-05-19 23:28
0

Kanske gransupen blir lite gin-liknande, tro? Låter gott iallafall. Jag är ledig i midsommar så man kanske skulle börja planera redan nu för nubben, hehe…

Tänkte på en sak; granskott ingår inte i allemansrätten så plocka försiktigt eller åtminstone i smyg. :-)

Kramelikram

Maerg
2008-05-19 23:30
0

#18 den smakar inte olikt hur de doftar - den lilla sockertillsatsen får ner beskan och syran lite - sedan beror det på hur länge de får dra: Låter du dem ligga i flera veckor lär du få sprit som är så besk att du får spä ut den…

Lorelai
2008-05-19 23:38
0

#19 Inte? Det hade jag ingen aning om..
Jag frågar lite försiktigt hur du vet det? Jag kikade lite om allemansrätten och kunde inte se att det står där. Att plocka skotten är väl inte att skada ett växande träd, så länge som man lämnar lite på var kvist. 

Det var väldigt fint utav dig att upplysa om det här.. hade ingen susning. tänkte aldrig ens tanken.

Lorelai
2008-05-19 23:40
0

#20 *hehe* En får passa sig då.

_RS_
2008-05-19 23:44
1

Allemansrätten är ju inte lagstadgad på något sätt men utan är snarare ett sätt att ge alleman rätten till skog och mark, inte bara markägaren. Således får markägaren inte hur som helst, med mindre än med stängsel och skyltar, hindra allmogen tillträde till sin mark. Man får till och med passera stängda grindar och inhägnader anpassade för boskap, om man stänger grinden efter sig. Tomtmark i synlig anslutning till bostad eller gods undantaget. Men man får _inte_ hugga ner, bryta grenar av eller på annat sätt skada levande träd utan tillstånd från skogsägaren. Att ta granskott står inte någonstans att man inte får göra. Det kan ju inte heller vara att betrakta som att bryta en kvist eller gren, eftersom det är ett skott.

Så mitt råd är nog att plocka med förnuft, med andra inte alla skotten från en och samma kvist eller gren. Lämna mer skott på varje gren än du tar och plocka balanserat och fördelat. Rensar någon en hel gran från skott kan man ju forhoppningsvis åtala personen för kriminell dumhet :D

Iram
2008-05-19 23:48
0

Vet faktiskt inte vart jag har läst det, bara ATT jag har läst det… Kan kolla i mina örtaböcker.

Men vi häxor är nu nästan alltid av den sorten som mycket ogärna skadar träd eller andra levande varelser, och det kan väl ändå inte skada att nypa ett skott här o där? Tycker inte jag iallafall. Det kanske finns annat folk som skövlar hela områden och sabbar tillväxten på granarna och därmed förargar skogsägaren.

Det är ju likadant med sten. Att plocka stenar ingår inte heller i allemansrätten men jag snor några emellanåt ändå. Min tomt består enbart av sandjord och där finns inte en sten att bryta loss. Bra när man gräver land, trist när man vill göra något fint av stenar tex kanta en rabatt eller nåt. Därför får en och annan sten följa med mig hem emellanåt.

Glad

Lorelai
2008-05-19 23:54
0

#24 Ja och det är väl själva andan i alle mans rätt.
_Tag av det som finns i mångfald, men lämna lite för naturen och andra.
_Ja berätta gärna för oss när du hittar det där.. Vore intressant att veta. :)
Men än så länge.. kan jag inte hitta att granskotten är fridlysta och att dem får skördas, med hänsyn. 
Precis som du säger ändå då.. Gör det i smyg.. Folk kikar så nyfiket och lustigt på en nä rman står så nära en gran. *s*

blodtopp
2008-05-20 00:20
1

Så här står det i min lilla bok om Allemansrätten om 'Rätt att ta naturprodukter':

Här är rättsreglerna något mer preciserade i lagen. 12 kap. 2§ brottsbalken innehåller en utförlig uppräkning av sådana naturalster som allmänheten inte får tillgodogöra sig: "Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv,eller annat sådant som ej är berett till bruk, dömes för åverkan" (till böter).
  Knackar man bort stenar ur berg lär det kunna straffas som åverkan eller i allvarligare fall som skadegörelse.

Det man får plocka utan att bli straffansvarig eller ersättningsskyldig är: vilda bär, vilda blommor och andra örter, svamp och kottar.Förutsättningen är naturligtvis att man inte tar växter som är fridlysta enligt lag. Mossa och lavar får enbart plockas för eget bruk. 

Enstaka löv kan man få ta från träd, men att bryta kvistar är förbjudet. Mindre nedfallna grenar och kvistar räknas inte som vindfället och kan plockas, till exempel som bränsle för tillåten eldning.

Eget tillägg: Man får plocka bär och svamp i naturreservat, eftersom dessa är årligen återkommande. Men i nationalparker får man inte plocka nåt alls.

Coturnix
2008-05-20 00:58
0

(om man inte hitter guld eller uran. Då kan man göra en inmutning.)

Det ser gott ut det där ned granskotten i socker!;) Man kanske kan pröva att göra med lite olika sockersorter…;)

(..oj fick en idé…det finns en granplantering som jag inte gillar alls..toppskott..)( Nä jag skojar väl.)

Outrageous
2008-05-20 00:59
1

Nu har vi varit ute i skogen och letat granar. Det var inte lätt, för det visade sig att skogarna häromkring är löv och tallskogar, men ack så vackra! Delar nog med mig lite bilder sen i dagens glädjeämnes tråd eller nåt. Vi gick och gick och ingen gran så långt ögat nådde, tills vi till slut på vägen hem, möttes av en jättefin gran, med många skott, och en sten som hjälpte oss att nå! :D Så fint var det. Så nu har vi två små burkar att ställa i solen.

http://static.pici.se/pictures/dcHTQixVk.jpg

http://static.pici.se/pictures/vVXjYWfxk.jpg

_RS_
2008-05-20 01:03
0

Ja.. du blodtopp.

Det är nog en tolkningsfråga om det skall vara straffbart att plocka ett mindre antal granskott från de nedre delarna av en 20-30 meter hög gran. En riktigt tvär markägare och en åklagare med skarp tandvärk, kanske skulle åtala för en sådan sak. Åter igen sunt förnuft kommer man långt med och desutom… Det står i lagen att man skall ta med i beräkningen det tillgripnas värde och övriga omständigheter. Så… det är nog lugnt OCH dessutom lagligt om man inte rovskördar hela sidan på ett träd eller en hel gran. Lagar är faktiskt, hur konstigt det än verkar i vissa fall till för att skydda enskildas intressen MER än att förbjuda den andre enskilde att leva och utvecklas. Kör man på för hårt och med _uppsåt_ tillgriper en större mängd skott, löv eller sten, så kan ju markägaren välja att lagföra. Det är i det som skyddet ligger.

//

Lorelai
2008-05-20 01:31
0

Har vi sorterat ut i det här med allemansrätten nu? Annars skulle jag nog vilja lägga upp en ordentlig tråd om saken. Detta är oerhört viktigt och intressat att hålla ordning på.. Särskilt för oss som gärna smakar av jordens goda från henne direkt och inte via butik.Detta dyker även upp lite nu och då så det visar ju på en viss oordning.

Så fina Outrageous! :D Både gran och burkar. 

Vilken toppenidé #27.. jag skall prova med brunfarin. :D

blodtopp
2008-05-20 01:35
1

#29 Det jag skrev var ett citat ur min lilla bok "Allemansrätten - Vad säger lagen?" Så det enda som var mitt eget vad det sista jag skrev om naturreservat och nationalparker ;o)
  Jag håller alltså med dig i det du säger, men det gör nog inte lagen om man ska hårddra. Men som sagt. Vi här inne brukar ju inte rov på Moder Natur, fast rent praktiskt så bryter vi ändå mot lagen. Den politiska lagen vill säga. 'Naturlagen' (så att säga) bryter vi ju inte mot, eftersom vi bara tar det vi behöver och inte förstör nåt.

_RS_
2008-05-20 01:40
0

iom att det står att värdet skall tas med i beräkningen och övriga omständigheter, håller nog lagen i Sverige med även i det avseendet. Med mindre det är svårt att hitta granar, förstås, då bör man nog oavsett låta bli. Men vi har 10-40 mil granskog i alla riktningar… beroende på åt vilket håll vi står vända.

Jodrena
2008-05-20 01:50
0

Vilken underbar tråd :) Jag har själv tänkt göra granskottsolja, skall se när jag får tillfälle att skörda, förhoppningsvis imorgon.

Att skörda med vett, jämnt fördelat och aldrig mer än vad som behövs, _RS_ råd om att aldrig ta mer från en gren än vad man lämnar kvar klingar också mycket vettigt.

Lorelai
2008-05-20 01:51
0

#29 Jag kan ärligt inte se hur det är att bryta mot den politiska lagen.  Ingenstans där jag har sett står det att skotten är inkluderat i beräkningen. Jag kan heller inte se att skotten plockas skadar växten. Vilket är en förutsättning för att det skall bli vårdlöst.

Bjornen
2008-05-20 02:16
0

Att ta granskott skadar tillväxten och är INTE tillåten i allemansrätten. Om man tar granskotten onödligt långa innebär det att den grenen inte bildar några nya skott och därmed skadas granen mycket i framtida tillväxt. Särskilt viktigt när det gäller unga granar. Det enda man får ta av barrväxter enligt allemansrätten är enstaka barr, vilket motsvarar löv på lövträden. De flesta barrträd ger ingen skottilväxt från gammal ved. Thuja och idegran kan ge nya skott även från gammal ved. Om man tar granskott bör markägaren tillfrågas. I själva verket gör man väldigt liten skada på växande granar om man väljer att plocka enstaka granskott från de nedersta grenarna på stora granar. Allemansrätten ger inte rätt att skada träd och även buskar. Bara ris och örter får skördas enligt allemansrätten om de inte är fridlysta och växer på enskild tomtmark. Gränsen mellan buskar, halvbuskar är ris är lite flytande men ganska självklart i praktiken ändå då "gränsväxterna" oftast saknar ekonomisk värde. 

Plockning av bär kan vara tillåtet eller förbjudet i naturreservat, allt beroende på vilka bestämmelser som gäller för detta reservat. Om man inte säkert vet att det är tillåtet bör man undvika att plocka något alls i ett naturreservat. (vilket gäller också pinnar och kottar osv.)

Jodrena
2008-05-20 02:17
0

"Enstaka löv kan man få ta från träd, men att bryta kvistar är förbjudet."

Något av ovanstående borde granskotten räknas till, frågan är vilket. Jag tycker de motsvarar löv snarare än kvistar.

Jodrena
2008-05-20 02:21
0

Tänk vad du är kunnig Bjornen :) fint att ha dig här på forumet med din vilja att dela med dig av din kunskap.

_RS_
2008-05-20 02:28
0

Nej… som sagt att man her inte rätt enligt allemansrätten… men det är mycket otroligt att man skulle anmälas, åtalas, dömas till straffansvar om man som sagt var håller sig till låga grenar och tar ett begränsat och litet antal skott från varje gren och träd… Speciellt om granen är 60-80 år gammal. Så man kan ju inte hänvisa till allemansrätten om man blir tillfrågad vad man håller på med, men jag har svårt att tänka mig att någon skulle bry sig om att bli upprörd. Det är ju också skillnad på enstaka granar och stora granskogar, det inbegrips nog i ekonomiskt värde och övriga omständigheter.

Alltså det är ju mycket svårt allt detta… Lagen står skriven och gäller alla lika. Fast med godtyckliga skillnader beroende på var man är…

Men visst, jodrena, visst är han en stor tillgång… det har jag sagt honom tidigare :D .

Lorelai
2008-05-20 02:55
0

Tar man alltså små skott så granen bildar nya, hur skadar det då granen?

Outrageous
2008-05-20 03:24
0

#33 Hur gör man sådan olja? Fick nämligen en massa skott kvar.

Förresten citron, hur ska den tillföras?

BiGavia
2008-05-20 08:35
0

Jag som skogsägare har inget emot att äldre granar skördas nertill. med sunt förnuft, Men för tusan, ge attan i toppskotten CoturnixFlört

Bra att fråga markägare, det beror vad de "odlar" granen till.

Hur som helst försiktig ska vi ju alltid vara med livet…..med sunt förnuft kommer man långt.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jodrena
2008-05-20 09:41
0

#40 jag vet inte då jag aldrig har gjort det ;) men jag tänkte fylla en flaska med granskott och fylla på med olja helt enkelt. Sedan får det nog stå och dra ganska länge för att aromerna ska blandas ordentligt. Vända på flaskan lite då och då för att röra om litet. Följa min intuition helt enkelt :)

När jag diskuterade saken med _RS_ tyckte han att man skulle ställa oljan i ett söderfönster. Varför den biten är viktig kom jag mig inte för att fråga då jag inte har söderfönster ;) Det säger ju sig självt att solen gör mest verkan i söderläge men varför solen ska vara med i spelet vet jag inte och hoppas på svar från mannen i fråga ;)

Lorelai
2008-05-20 09:48
0

#40 Som du vill. :) Lägg i lager du.. ett litet lager med skotten, sedan en citron.. osv.

Jag kommer inte att prova med brunfarin. Jag tänkte till och kom på att nej.. *s*

Coturnix
2008-05-20 10:15
0

Nä men rörsocker? Jag fixar med vanligt sockerbetssocker då…inte ta topparna, inte ta topparna…

Bjornen
2008-05-20 11:17
0

#39 Om man tar bort bara årsskottet på granen så kommer nya skott nästa år, men tillväxten har hämmats. Om man tar lite för mycket och skadar även gamla skottet, då kommer den aldrig att bilda nya skott och då kan det påverka tillväxten på trädet mycket mera. Enstaka skott som tas på inte för strategiska platser skadar trädet bara marginellt. Under olyckliga omständigheter kan dock tillväxten hämmas mycket och även kvaliten kan påverkas på framtida timmmerstockar.

Lorelai
2008-05-20 12:13
0

#45 Tack så mycket. Nu börjar jag känna mig tillfreds med informationen.

Outrageous
2008-05-20 15:48
0

#40 hehe okej. :D Vad tänkte du använda för olja?

Någon som vet nåt mer man kan göra med granskott?

Ioma
2008-05-20 15:53
0

Visst är det underbart med gransirap.

Gjorde det för två år sedan och det har nu stått till sig i kylskpået under två år och är helt underbar.

Den blir bara godare och godare ju längre den står och vilken energi det är i den.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Jodrena
2008-05-20 17:19
0

#47 Jag tror inte att du pratar med dig själv så jag tar åt mig av din kommentar ;) Jag hade tänkt mig olivolja men den börjar det tryta på här hemma så det skulle nog inte ens räcka. Kanske blir det då min kära linfröolja som jag dock är försiktig med att slösa på då den är en viktig del i mitt tillfrisknande. Jag får nog ställa mig inne i affären en stund och meditera för att få tag i rätt olja ;) Tror dock inte att det spelar någon större roll vilken olja man tar, bara den är neutral och inte smaksatt redan.

varulven
2008-05-20 20:54
0

#45 årsskotten..? HUr vet jag vilka det är?? :) eller är det uppenbart när man står där och stirrar på granen?

blodtopp
2008-05-20 21:12
0

Det är rätt uppenbart ;o) En gran är normalt sett ganska mörkt grön. Det du ska plocka är de ljust gröna kvistarna som sitter i toppen på de gamla kvistarna =)

Hadina
2008-05-20 21:16
0

#50.. kolla bilden på Inlägg nr 13 :)) de ljusa är skotten

Jag har med plockat och lagt in till sirap idag ;)) HAR plockat med sunt förnuft!!! Det har vi säkert gjort allihop!

#48.. Menar du att sirapen håller sig sååå länge??

Tack syster Lorelai för att du delade med dej!! Vet du hur man dosera sedan för hosta??

varulven
2008-05-20 21:31
0

#51, #52 ja det var dom jag misstänkte :)

Lorelai
2008-05-20 22:10
0

Här kommer en bild på hur sirapen har utvecklat sig. Inte så fasligt mycket sol men nog så det räcker. Burken står i fönstret med kvällssol, där morgonsolen kikar in blir det så ohyggligt varmt att kaktusarna inte klarar det. Som ni ser så börjar skotten att släppa på sin gröna färg.

Dosering. Som det mesta man gör själv.. börja smått och arbeta uppåt. Några matskedar om dagen så.. 2-3 eller nåt. 
Oh.. 2 år.. Det bådar verkligen gott för vår sirap. Nu har vi ju turen att ha en hostande släkting boendes hos oss.. så han kommer nog att slurpa upp all på någon vecka.

Mist
2008-05-20 22:21
0

**Lorelai

Vad har man det här till , vet ju att barr och annat är skyddande …
men sirap ??
Förklara för mig ;)
**

BranDuir
2008-05-20 22:23
0

Hostmedicin…..eller bara fr att det är gott

Mist
2008-05-20 22:28
0

Hostmedicin ??
Hmm , för att det är gott ? Till vad , i thèt , mackorna, maten … vad ? !!!?

Lorelai
2008-05-20 22:57
0

#56 Ja BranDuir.. det finns en del frågor i tråden här.. om dosering och liknande. På något vis tycks uppfattningen vara att jag vet vad jag gör. *s*

#57 Ja det låter som en bra idé.. att ha det i te. 
Jag har läst här att dem går fint att göra te på, utan att göra dem till sirap. Men sirap håller sig ju en smula längre utan att torka. Eller en smula.. :D Två år hade ju ioma sitt.. om än kvar till och med.

_RS_
2008-05-20 23:00
0

Klart du vet vad du gör…

_RS_
2008-05-20 23:01
0

*Poff* nummer 1, dumma dator… lagga internet så där…

_RS_
2008-05-20 23:01
0

*poff* nummer två… nej nu j…. vad händer med datorn, sidan, skärmen, nätet och allt … bara tvärstopp och sedan tre identiska inlägg… är det ett tecken om lagen om tre, månne? ;-)

Eller kanske bara så att jag på något vis klickade, trodde jag missade… klickade igen… blev övertygad om att jag missade och för att vara säker… klickade igen serdu… Ibland är det ju bra knasigt när inte ens ljudet i datorn låter klick, utan klickar, aå man inte vet vad som händer… Nåja… et bra ord för det är: GAHHHH!

//

BranDuir
2008-05-20 23:03
0

#58…jaa du …en tesked är för lite….men ett bra mått att börja med..sedan råder sunt förnuft i komparision mend patientens kroppsstorlek..

och ålder…250 kg och nittio år …då är det en djuptallrik

Lorelai
2008-05-20 23:07
0

#62 *lol* jag vet inte om det är möjligt att få ner en djuptallrik.

_RS_
2008-05-20 23:09
0

hahaha.. jag läste 250Kg och 90 cm av någon anledning… jag skall nog röka nu och sedan blåsa resten av min feber åt skogen… hehehe

Hadina
2008-05-20 23:21
0

Verkar som man får prova sig fram.. :))

Blåser bort febern RS.. poff!

magickittie
2008-05-21 00:48
0

Till Loreai och alla andra som tänker plocka granskott…

Det är FÖRBJUDET att plocka granskott !!! Hoppas verkligen att du har tillstånd att plocka dem från markägaren och att han sanktionerar att du (som uppenbarligen inte har kunskap om granar) springer och plockar hans granskott.

Lorelai
2008-05-21 00:56
0

#66 Du var ju lagom grinig.
Jag har kikat på alla lagar jag har hittat och information om allemansrätten, ingenstans finner jag stöd för det du skriker. I framtiden var vänlig att tilltala mig med en bra mycket trevligare ton.

magickittie
2008-05-21 00:59
0

#67 Jag skriver som jag tycker och passar det dig att läsa det i ett "tonfall" så må detta vara upp till dig.

Tag lärdom istället och ta hand om naturen istället för att stympa den.

varulven
2008-05-21 00:59
0

#66 kolla tidigare poster. frågan har redan belysts i tråden.

magickittie
2008-05-21 01:01
0

#69 Jag tycker att den inte kan belysas nog då det finns fler där ute som är i begrepp att göra detta.(gransirap)

Lorelai
2008-05-21 01:02
0

#68 Du predikar upp för fel träd.

magickittie
2008-05-21 01:11
0

#71 Jag predikar för granen i detta fallet, helt korrekt och jag kommer att fortsätta att predika mot dem som kommer att stympa naturen även om det inte gäller granar

Lorelai
2008-05-21 01:15
0

#72 Ja då blir du nog inte långvarig här på HiF. Här kryllar det utav mördare som alla äter. Ja.. ve och fasa. Vi äter faktist mat..
Hur skall vi annars få i oss av den näring vi behöver för att överleva om vi inte får ta av det naturen har att ge?

Jag inväntar din respon på hur vi har skördat och stympat maskrosor.. mördar salvian. Klyver hästhov itu.. men jag är osäker på om jag kommer att orka bemöda mig med att besvara sådant slags korståg mer. 

//Det var lika otrevligt som det verkade.

Endroppeihavet
2008-05-21 01:17
0

Ja, det e ju dumt att hutta med fingret åt en speciell person och än mer om man inte kollat igenom hela tråden då bjornen redan skrivit hur det kan hämma växten och hur man bäst gör för att inte skada växten och att många på forumet Lorelai inkluderat tackat för informationen och "tagit lärdom" utav det…

Lorelai
2008-05-21 01:19
0

#74.. Ja och det Bjornen har beskrivit finns det stöd för i lagtexter och allemansrätten. 

Var väl mött syster

_RS_
2008-05-21 01:26
0

magickittie… Ta nu ett djupt andetag och slappna av lite. Otrevligheter klarar vi oss utan här inne. Vi har behandlat detta om laglighet och olaglighet i massor här… Tillstånd att plocka… Det finns delvis av markägare, om vi skall vara ärliga, utan att försöka göra folk avundsjuka. Jag har tillstånd att göra i princip vad jag vill i de områdena, utom att fälla timmer och sälja….. men när du tar dig en sådan här otrevlig ton, får man väl daska tillbaka lite.
Var och en får faktiskt ta ansvar själva för vad de gör och hur de beter sig mot naturen, men på den här sidan finns det ett gott samvete, hur är det med ditt… eller kastar du lite många stenar nu?

Man skall faktiskt inte tillskriva andra egenskaper i en diskussion rörande ett ämne, men när du ändå gör det så kan jag tolka det som att du sätter premisserna för vad som är tillåtet att skriva till dig. Så håll i dig.

Du har uppenbarligen ingen aning om hur det ser ut här, eller om träden markerats för fällning redan (Vilket en hel del av dem var). Du har uppenbarligen ingen koll på hur man adresserar folk på ett hövligt sätt i ett forum, Du har uppenbarligen ingen koll på vad som sagts tidigare i tråden. Du har uppenbarligen ingen koll på att ge tillstånd till att plocka och sanktionera att de plockas är samma sak… Du har uppenbarligen ingen koll, helt enkelt utan bara vill hitta något att gnälla på. Det tolererar jag inte och du behöver heller inte tolerera att jag skriver detta. Men jag gör det i all välmening, på ditt språk, det som jag ser dig använda, så jag skall vara säker på att du förstår.

Men nu, med det sagt… Kan du inte hålla med om att tänka till lite… Det är ju inte så att Lorelai uppmanar till brottslig verksamhet här. Hon talar om att hon gör sirap på granskott… på samma sätt som att alla andra gör det om du följer länken här eller här… men du kan gott sätta dig och spy galla och skälla på alla som skrivit de artiklarna med, så har du att göra en stund. Så fortsätter vi andra att prata på ett sätt som anstår vuxna människor. Du lär vara upptagen en stund.

//

magickittie
2008-05-21 01:29
0

#74+75 Hoppas då att ni alla tar lärdom av det han (#45 björnen) har skrivit. Och inte bara läser dom rader som ni tycker gagnar er … inga skott skall plockas från granen som växer. Plantera gärna egna granar på era tomter och plocka dessa skotten men jag som markägare vill inte att ni plockar från mina granar.

magickittie
2008-05-21 01:33
0

#76 Jag har redan svarat men vill gärna kommentera ditt inlägg med följande:

Är det för att jag inte är en av "er" som du skriver till mig på detta sätt ?

Outrageous
2008-05-21 01:34
0

#77 Är det hela världen att plocka några skott från nån enstaka gran i en stor skog full av dem? På vilket sätt skulle det förstöra för dig som markägare?

magickittie
2008-05-21 01:38
0

#77 Det är bara att läsa inlägg 45, hänvisar även till inlägg 74

Outrageous
2008-05-21 01:39
0

#80 Med andra ord upprörs du inte för att trädet skadas, för naturens skull, utan för att det blir sämre kvalitét och inte kan skövlas i framtiden, eller har jag misstagit mig?

_RS_
2008-05-21 01:40
0

Hoppas då att ingen som läser recept, inlägg och uppmaningar om när man skall plocka, hur man tillreder och vad mer man kan göra med granskott på de länkarna jag har i mitt inlägg, bor i närheten av dig… Då hinner du nog inte med att skälla på alla i de kanalerna, eftersom du borde ge dig ut i skogen och vakta dina granar… Och så, vad hade du tänkt att göra med dina granar… Jag antar att du kommer att hugga ner dem om du är en markägare som äger skog… och det är väl om inte en liten stympning av en gran till direkt att döda den…
Den marginella skada du tar av att slita p åhuden på fingertopparna är nog att anse som större än att ta sammanlagt ett par hundra skott, från de nedre grenarna på 15 meter höga granar.

Vidare hoppas jag att alla verkligen ser till att det inte finns älg i närheten av granarna. För de äter mer än gärna upp alla granskott de orkar äta. Jag tror inte att alla som läser detta ens skulle komma upp i de mängderna som en familj älgar äter, om de gick ut samtidigt och plockade varsin burk granskott.

Men det är ju säkert löjligt att jämföra oss med älgar…

Va? Vaddå inte en av oss? Alla och envar är en av oss och av mig. Men du påminner lite om en tandvärk som börjar gå över… hänvisar till (gör fortfarande lite ont), men diskuterar väldigt lite (Försvinner snart)

Men så som jag skrev… du sätter ju själv premisserna för hur jag kan tala / skriva till dig. För jag vill ju bara använda mig av din adresseringsmetodik och det språk du använder. För att undvika missförstånd. Vi försöker diskutera här… Det får du gärna göra. Men skälla? Varför?

Endroppeihavet
2008-05-21 01:42
0

#77 Nej men vi hade tänkt gå till just dina ägor och plocka toppskotten från alla granar.. *ögonen i kors* Som det redan skrivits i tidigare inlägg så förstår alla att man skall ha tillstånd innan man tänker på att plocka granskott och jag tycker att du skall vara tacksam att den här tråden skapats över huvudtaget för annars hade det nog varit många som inte alls vetat att man kan skada granen genom att plocka granskott.

Och som det som står i _RS_ inlägg #76 Så har de ju redan tillstånd..

Jag blir också otroligt irriterad och kränkt när du skriver "tag lärdom" och behandlar vuxna människor som barn för övrigt.

Det är klart och tydligt att detta är något som du råkat ut för och att det blivit väldigt jobbigt för dig men för det så tycker jag inte att du ska tillföra negativ energi till ett forum där de flesta/alla värnar om naturen och är förnuftiga VUXNA människor.

magickittie
2008-05-21 01:46
0

#81+82 Jag ser en tydligt linje här, ni vill sanktionera att eran vän har plockat lite granskott och senare även uppmanar andra att göra det. Är det inte så att vi ska värna om naturen istället för att försöka behålla allemansrätten intakt ? Bara en stilla nattlig fundering eller vill ni att den ska försvinna?

Älgarna har tyvärr decimerats i antalet, deras besök i mycket välkomna på mina marker precis som alla andra av vår svenska faunas djur.

_RS_
2008-05-21 01:49
0

Ah… Så älgarna skadar inte granarna när de äter upp alla granskotten de kommer åt?

Endroppeihavet
2008-05-21 01:52
0

#84 Och nu hot? Ifall någon plockar granskott efter att ha fått tillstånd så kommer allemansrätten försvinna? Ja.. det låter ju.. inte speciellt troligt nej.

Eller menade du att hela svenska naturen kommer försvinna om någon plockar granskott från träd som sedan ska fällas?

För det verkar ju inte heller speciellt troligt.

_RS_
2008-05-21 01:56
0

Nej det är inte riktigt så hon menar heller, för hon välkommnar ju å andra sidan uttryckligen alla svenska faunans djur.. det gäller väl även Homo sapiens?

Vi skall ju som sagt var inte tillskriva personer egenskaper eller tankar i en diskussion.

//

magickittie
2008-05-21 01:56
0

#85 Du har ju själv skrivit :

"Vidare hoppas jag att alla verkligen ser till att det inte finns älg i närheten av granarna. För de äter mer än gärna upp alla granskott de orkar äta. Jag tror inte att alla som läser detta ens skulle komma upp i de mängderna som en familj älgar äter, om de gick ut samtidigt och plockade varsin burk granskott.

Men det är ju säkert löjligt att jämföra oss med älgar.."

Håller med #83 i viktigheten av att tråden kom upp och att debatten hålls men att som människa gå ut och plocka granskott från växande träd för sitt eget höga nöjes skull jämför inte jag med t e x Älgar och andra skogslevande djur….

magickittie
2008-05-21 02:00
0

#86 HOT vad menar du ? Tar du verkligen Allemansrätten för självklar? Den finns inte andra ställen i världen du behöver bara åka till Norge….

Outrageous
2008-05-21 02:00
0

#84 du svarade aldrig på frågan. Är det så att du tänkt hugga ner träden i framtiden? Att det är därför du som skogsägare blir upprörd?

magickittie
2008-05-21 02:03
0

#90 Självklart

Coturnix
2008-05-21 02:04
0

_RS_
2008-05-21 02:04
0

Nu börjar du diskutera lite, men du kommer fortfarande med en massa tillskrivelser och citat… Men vad menar du egentligen med egna höga nöjes skull?

Men så varför inte jämföra med skogslevande djur som _urskiljningslöst_ äter allt de orkar, med för hoppningsvis ansvarstagande naturälskande människor. som inte sitter och mumsar sirap för att bli höga och nöjda. Utan som dessutom fakiskt i många fall har stor kunskap om naturen, hur den fungerar och varför det ser ut som det gör i syskonskapet mellan allt levande.

Outrageous
2008-05-21 02:05
0

#91 Och ändå har du mage att säga till oss att "Tag lärdom istället och ta hand om naturen istället för att stympa den."

Endroppeihavet
2008-05-21 02:06
0

#89 Ja det låter verkligen som hot… Läs nu OM mitt inlägg så ser du att jag skrivit "efter att ha fått tillstånd" Hur skulle då allemansrätten vara i farozonen?

Och nu börjar du med den där "se ner" attityden igen.. VA?? FINNS INTE ALLEMANSRÄTTEN ÖVERALLT.. DET HADE JU JAG INGEN ANING OM.. Eller just det.. det visste ju jag.. det vet ju faktiskt de flesta…

Tycker jag att allemansrätten borde finnas överallt.. Självklart!

Coturnix
2008-05-21 02:07
0

_RS_
2008-05-21 02:07
0

Nu vet jag inte helt om jag kan förmå mig att diskutera mer om naturen, samspelet, eventuella skador på träd och riktigheten i vad du står för… Som sagt… mången sten har flugit i glashuset idag…

Lorelai
2008-05-21 02:10
0

#94 Visst är det bra. :) jag väntar än på att få läsa om vilket svineri vi har utsatt maskroserna för.. när vi skall göra vin av dem. Vi kanske måste länka till den. 
Trovärdigheten är så låg att even glocalnet häpnar.

Outrageous
2008-05-21 02:12
0

#94 Hon har redan skrivit i den tråden. Att hon själv testat göra maskrosvin tidigare. Men maskrosorna kan hon ju inte sälja och tjäna pengar på, så det gör ju inget.

_RS_
2008-05-21 02:14
0

Nej, folkens… nu tycker jag att vi återgår till kärnan i tråden… och gir blaffen i allt annat… nämligen granskott, des sirap.. hur man gör och vad man kan göra med den…

Lorelai
2008-05-21 02:15
0

#99 Oh så där hette det inte stympning?

Minns nu alla att inte mata trollen med fläsk.. de blir feta av det.

Outrageous
2008-05-21 02:16
0

#100 Det låter sunt tycker jag. Jag ska nog ta tag i citronen, har inte kommit för mig att få ner den ännu. räcker två skivor per burk tro?

Lorelai
2008-05-21 02:19
0

#102 Ja oh ja.. det skall räcka. :) Jag har inte heller tryckt ner någon citron.. Vi glömde det idag när vi gick runt och kollade hur träden mår. Jag funderar däremot på vad som skulle ske med sirapen om man fyllde på med socker när det börjar bli bättre med plats igen.

Endroppeihavet
2008-05-21 02:19
0

#100 Ja jag håller med.. fast just nu sitter jag och kan inte sluta skratta för det här har blivit så otroligt löjligt.. och Lorelais kommentar om glocalnet hjälper mig inte i mitt skrattanfall heller.

Jag va iaf hur duktig som helst idag och gick o frågade "markvärden" om jag fick plocka lite granskott.. Nu bor ju inte jag i skogen som alla ni andra så markvärden är ju min hyresvärd.. *fniss* de är dem som äger det lilla berg med skog bakom huset..

Det blev som ett roligt experiment eftersom jag antog att de skulle titta på mig och inte fatta någonting och som jag trodde gjorde det inte det heller.. så jag fick förklara.. Det var dagens höjdpunkt helt klart. De två som stod där kollade på mig och undrade om jag menade allvar…

*skrattar vidare*

Coturnix
2008-05-21 02:20
0

magickittie
2008-05-21 02:20
0

#97 Kan bara säga att du inte har/velat sätta dig in i den andra aspekten av det hela att driva/odla skog.

Hade inte skogen varit lönsam hade det troligen inte funnit skog söder om de norra skogslänen. Men vill du se det som att kasta sten i glashus så är det upp till dig. Diskusionen startades med Lorelai och andra som vill/kommer att plocka granskott och 90% av dem kommer inte ens att veta vilken skogsägare de ska kontakta, utan kommer att hoppas på att dom kommer undan med det ändå. (speciellt efter din lilla utläggning om älgar och andra skogslevande djur och deras skövling)

Försök nu att se detta med öppna ögon och inte som ett påhopp på en person som du känner och tycker om. Jag har inte på någotsätt gett mig vinn om att förarga henne eller skriva elaka meddelanden till hennes nackdel utan mest för information.

Lorelai
2008-05-21 02:21
0

#104 Näe.. vad bäst! :D kan vi inte göra det tillsammans nästa år. Jag vill så gärna se det där utspela sig..

Endroppeihavet
2008-05-21 02:21
0

#103 den blir inte lika stark? kanske? Kan man ju dryga ut den lite om man inte e sugen på att ha den så koncentrerad möjligtvis.. tål att tänkas på..

Endroppeihavet
2008-05-21 02:25
0

#101 men får vi mata med kikärtsburgare då? så att trollen håller formen menar jag ;)

#107.. hehe.. ja verkligen! Fast nu anser jag nog att jag har tillstånd att plocka där tills vidare.. de driver ju ändå ingen verksamhet på sin lilla plätt *asg*

Outrageous
2008-05-21 02:26
0

#103 Ja, det har jag också funderat på. Känns som att det blir så lite sirap annars.

#106 Problemet är att du från början använde dig av helt fel argument. Du kan ju inte använda dig av argumentet att naturen skadas, när du själv tänker rentav döda träden.

Själv plockade jag mina få skott från några träd i en lövskog ganska centralt i göteborg. Definitivt ingen skog som odlats för avverkning. Så oroa dig inte för det du.

Lorelai
2008-05-21 02:27
0

#105 Fy på dig! :D

#108 Hmm ja det är mycket möjligt.. :) Nu skall jag göra som jag sa.. lägga mig.

God natt alla systrar och bröder.

varulven
2008-05-21 02:28
0

Jag vill oxå göra sirap! :) Kanm an göra det på andra växter oxå? eller snarare, vilka växter lämpar sig för sirapstillverking?? :)

Endroppeihavet
2008-05-21 02:35
0

#112 Ja vart håller alla sirapsexperter hus mitt i natten egentligen.. de kan väl inte sova när vi behöver deras råd..?! *fniss* nu börjar tom. jag bli trött.. läggdags. Ses imon

_RS_
2008-05-21 02:35
0

Tallskott :D hehehehe, men de skall man ta innan det bruna hunnit försvinna… Men nu startar väl allt om igen :S

Gör örter istället… Rosmarin är nog en höjdare… det har ja ginte testat ännu, men vi testar nog i dagarna…

Coturnix
2008-05-21 02:38
0

_RS_
2008-05-21 02:40
0

Inte helt osynlig dock :P

Coturnix
2008-05-21 02:43
0

(Okej. Min skärm är kass.) Helt OT.

Bappho_
2008-05-21 09:13
0

#112 Älggräs (som hostmedicin)

Bjornen
2008-05-21 09:40
0

Jag har inte velat lägga mig i den osämja som kommit fram. Men några förtydlingar och rättelser kan vara befogat.

Älgens huvudföda på vintern är tallskott och där kan det ske mycket stora skador särskilt om älgarna blir isolerade genom stort snödjup på mindre områden. Visst äts också gran men mera sällan och mest vid brist på annat.

Tallstunt är en gammal delikatess av färska tallskotten och där är det mycket större risk att träden skadas. Enstaka granskott om de tas med förstånd gör ofta mycket liten eller ingen skada. Men det ska ske med lite kunskap och förstånd. Granar växande vid myrar eller andra blöta ställen riskerar årsskotten att frysa under kalla vårnätter. Här omkring mig ska man nog räkna med frostskador på granar på utsatta ställen händer ungefär vart 10:onde år.

Allemansrätten ger inte lov att ta granskott utom på avverkade granar. Men då gäller det att vara med redan samma dag eller möjligen några dagar senare. Men enstaka granskott på växande granar ger minimalt med skador om skörden görs med förstånd. Om toppskottet tas bort innebär det dock mycket stora skador på den framtida kvaliten på virket. Det ger nästan alltid upphov till en krok på gran och det innebär att det inte kan bli timmer av den biten.

Blodeuwedd
2008-05-21 10:06
0

Jag lägger mej i.. ;)
Jag kan förstå kittens reaktion även om jag tycker den är väl att ta i. Jag har själv varit skogsägare och kan känna hur arg jag skulle ha varit om någon gick runt i min skog och plockade än det ena än det andra. Men näää jag försvarar inte det du skriver. Det finns ju ett väldigt enkelt sätt att undvika de skador du är rädd för. Om de som vill plocka granskott frågar en skogsägare så får de aldeles säkert plocka skott. Dessutom kanske de kan få en hänvisning till var det är lämpligt att ta dem. En enkel fråga om kommunikation och respekt för både skogen och ägaren.
För mej den enklaste saken i världen.

Och vad jag förstår så har Lorelai och _RS_ tillstånd.. Så vad bråkas det om?

Jag tror nog de som plockar skott är så pass förståndiga att de inte skövlar en ungskog eller nyplantering.

Kram till er alla..
Sa jag att jag plockade en burk skott i går?? I min egen trädgård.

Keffria
2008-05-21 10:17
0

Det var mycket annat än bara granskottssirap här, så jag har inte läst riktigt allt varav detta tips kanske redan finns. Jag har lärt mig att göra granskottsirapen på honun istället. Man varvar honung och granskott i en glasburk och vänder den varje dag. Funkar nog vilket som, men ett alternativ i alla fall =)

lotta2
2008-05-21 10:56
0

Rosmarin? Kunde man göra sirap på den med? Är den smaskig? (ser framför mej min rosmarinbuske som vuxit sej så fin under den milda vintern och dreglar lite granna….)

Mist
2008-05-21 11:33
0

**Lotelai & _RS_
*Jag plockade granskott i går kväll :) ( ska lägga upp en bild på det ) hur mycket socker ska man ha i ? ska det täcka alla skott ? Hehe måste ju prova det här ju :)*

Övrigt då !!

Min svärfar är mark/skog ägare , jag frågade han för 5 min sen om att plocka skott osv . Om man inte bryter eller tar alla skott på samma gen , så är det ok . Tappa gärna några på marken så gror även dessa sig starka och slår rot . 
Om ni går ut i skogen  och plockar av samma träd / gren mm så är det förbjudet som sagt .

Så alla ni !!!
**Plocka granskott ( på olika ställen , strö några på marken så gror det nya träd och växer sig starka )

Lorelai
2008-05-21 12:08
0

Hmm.. Fyll på med socker så det täcker toppen.
Jag insåg att jag förmodligen tog lite för små burkar. Det hade inte gjort någonting om jag hade kunnat dränka dem i socker. Men jag ser heller inget knasigt i att fylla på med någon matsked när det har sjunkit undan lite. 

Oh. gjort på honung.. vad gott. Det får bli för nästa gång det. Vår granskottar-säsong är över för i år.

Jodå.. visst tappade väl vi något skott lite här och var.. Ibland med flit ibland inte.
Visst har vi tillstånd att plocka, det har vi haft hela tiden. Vi utgår alltid från att vi vet att vi får innan vi gör. Vi bara gör inte. Motsattsen till vad somliga tycks tro.
Jag anser det vara förbannat surt att bli påhoppad med namn och sedan skall det försöka smitas undan med att det inte var ett påhopp. Men se det trollet biter jag inte i gräset med. Som ni alla har sett disskuterar jag gärna även om man inte tycker samma sak. Men höfligheten är A och O.

Mist
2008-05-21 12:11
0

#124 Lorelai
Jag var ju bara tvungen att berätta att det var ok , tyckte att tråden spårade ut totalt ju… Och jag tror faktiskt du och _RS_ gör rätt i alla saker ni gör… varför vara otrevlig mot folk lixom…Ähhh

Nu ska jag köpa frukter och citroner ialf… får ju prova denna omtalade sirap nu ju :)

* kramar om gumman och _RS_ *

Lorelai
2008-05-21 12:24
0

#125 Ja det tyckte jag om och ja det tycker jag meed att den har gjort. Vi får se om Iram kommer att vilja sortera lite här.. För min del så är det otrevligt men ändå ganska relevant. 

*lol* Ja nu banne mig är den omtalad.

*kramar om dig syster min*

_RS_
2008-05-21 12:34
0

Jo… det blev lite otrevligt en stund, men som sagt relevant. Det visar ju faktiskt också att vi är vuxna nog att ta hand om konflikter på ett sunt sätt :D

Det gläder iallafall mig, varför tråden bör stå som ett exempel på att det går att styra upp i en otrevlighet med minimal åverkan på personers integritet :)

//

Mist
2008-05-21 13:19
0

# 126 # 127 :)
Ni är goa ni två :) * me like a lot *

Och tja , varför inte hantera situationen vuxen lixom , det gjorde ni galant :) tycker jag ialf :)

ANBC
2008-05-21 13:35
0

Hallå eller!

Varför denna arga ton till varandra?

Man får INTE PLOCKA GRANSKOTT, och den lagen finns då ska man ju respektera lagen eller?

Har man tillstånd har man rätt men då måste det vara skriftligt om det ska gälla om någon annan som ej är ägaren skulle se detta då den har rätt att anmäla detta.

Nu ska vi vara glada och ta vara på allas kunskaper och lära av varandra eller vad tycker ni?

Eller ska vi svälja citroner och jaga troll istället?

På ett forum ska man få lov att vara konsekvent tycker jag ialla fall.

Kram på er alla.

Mist
2008-05-21 13:39
0

#129 MEN snälla varför tar du ton för då , (??)
Du låter ju argare en någon annan ju .

Har du läst egenom alla inlägg här ?
Jag är glad och det är nog alla andra med , varför äta citroner och jaga troll för ?

Ja lärdomen är ju faktiskt att göra sirap ju :)

varulven
2008-05-21 13:41
0

Helt OT: hur kan man egentligen "äga" skog…? eller bestämma att "den här jordplätten heter Sverige", eller nått. ääääh.

_RS_
2008-05-21 13:42
0

Jupp.. citroner och troll är en bra kombination :D de är nämligen bägge ganska sura… Det är faktiskt en enkelhet i all röra och det är så att om du, till exempel, eller någon annan skulle se någon plocka granskott skära grenar från ett träd och anmäla det, skulle det inte hända något alls, av den enkla orsaken att det är markägaren som skall anmäla… men visst, anmäl på du… Det gör faktiskt ingenting.

Vidare så har ingen sagt här att man skall plocka utan granskott utan tillstånd, eller? Jag vet att tråden är lång och det är kanske svårt att hinna läsa allt innan man ger sig i kast med att diskutera. Men vi har behandlat detta redan. Jag behöver dock inte oroa mig alls för att råka illa ut för mitt förfarande ute i skog och mark. Dels för att jag har utbildats sedan jag var så liten att jag inte minns i hur man beter sig och vad som gör _minsta_ möjliga skada och i vissa fall blir även växter kraftigare av vad jag gör. Men också för att jag, om någon anmäler mig, faktiskt inte kommer att dömas eller åtalas.

ANBC
2008-05-21 13:46
0

Jag är inte arg, jag är ju jätte glad.

Hur tolkar du det jag skrev.

Läser ni alltid argt när ni läser inlägg eller?

Läs dom glatt vet jag med humor.

Livet går ut på att skratta och vara glad.

Kram på dig.

Ja, hur man kan vet jag inte men så är det tyvärr.

Kram på er alla igen ;-)

BB

varulven
2008-05-21 13:48
0

#133 VERSALER GÖR OFTA ATT MAN UPPFATTAS SOM ARG!

Coturnix
2008-05-21 13:48
0

Och här kommer ett granskottsplundrar tips!!!;) Om man inte har plastgran utan har en sådan vanlig gran som säljs i nät precis som skinkorna till jul. Om man glömmer att slänga ut granen…och vattnar den och granen trivs och råkar stå kvar halva våren…kan det bli granskott på den.

Nu ska jag se hur det har gått med min granskottsburk för idag lyser solen!!! ;)

Ha det så bra idag allihop! ;)

varulven
2008-05-21 13:50
0

#135 Lyckatill med sirapen! :)

Sjläv har jag faktiskt inte varit ute i skogen och tittat på om granarna lyckats åstadkomma några skott ännu.

ANBC
2008-05-21 13:52
0

Detta var bara info till dom som inte visste för att jag ville vara snäll, men ni får ju tolka precis som ni vill men det var inte så jag menade.

Kram på dig.

ANBC
2008-05-21 13:55
0

Versaler skrev jag för att dev var en lag.

Ursäkta att det uppfattades argt.

Fråga ägaren och säg att han skriver ett intyg så kan du plocka säkert.

Gör det ;-)

Kram

Mist
2008-05-21 13:55
0

#133 , Man brukar faktiskt " skriva med STORA BOKSTÄVER " NÄR man kanske höjer rösterna eller liknande… Ber om ursäkt som sagt :)

Hmm , jag är bara glad för ett nyt matnyttigt tips ;)

ANBC
2008-05-21 13:56
0

Mycket bra förslag tycker jag.

;-)

Kram på dig.

ANBC
2008-05-21 13:59
0

Kram ;-)

_RS_
2008-05-21 14:02
0

Men tjohejsanhoppsan…

Det verkar faktiskt som om tråden är lite infekterad här… att allt uppfattas illa, på grund av tidigare olyckligheter. Skall vi kanske ta och slappna av lite alla… Jag reagerade själv först på ANBC's #129-inlägg, men valde att se det som det mest positiva jag kunde hitta inom mig… och det kändes mycket bättre. Fast jag var tvungen att upprepa mig, kändes det inte som om jag blev osams med någon.

//

ANBC
2008-05-21 14:07
0

Ha en underbar dag.

Kram på dig ;-)

varulven
2008-05-21 14:07
0

#142 kan inte annat än hålla med :)

Djupa andetag folket! Puss och hångel!

ANBC
2008-05-21 14:10
0

Ha en underbar dag.

Kram på dig ;-)

Coturnix
2008-05-21 14:11
0

haha! "Puss och hångel" mums! :)

ANBC
2008-05-21 14:16
0

Detsamma till er alla ;-)

ANBC
2008-05-21 14:18
0

Detsamma till er alla ;-)

Lorelai
2008-05-21 14:29
0

Jag orkar inte det här längre. Ni får sköta den här tråden utan mig.
Detta innebär att någon annan får ta på sig att posta hur det fortgår att göra sirapen.
Det finns en tråd som heter allemansträtten och lag så varför fortsätta att infektera den här med sådant?

Det är förbannat synd att en massa hetlevrade personer skall smitta ner något som var en inspirerande tråd.

Lycka till med er sirap. :)

karinf
2008-05-21 14:40
0

Äntligen & slutligen tog sig den här tråden en lite positivare riktning! Oskyldig

Säger som Dale Carnegie "Det bästa sättet att vinna en dispyt är att undvika den" 

//BB

lotta2
2008-05-21 14:42
0

Men gick det att göra rosmarinsirap då som någon nämnde, eller var det bara ett skämt? Blev ju jättenyfiken…:D

Annars är det gott m inlagda granskott också till mat…

nyst
2008-05-21 15:25
0

Är detta en skämt tråd?

nyst
2008-05-21 15:30
0

#67 och #76 tycker jag är lite griniga typ.

Stackars dom som inte tycker som dom :)

Bjornen
2008-05-21 16:13
0

Granskott bildar INTE nya plantor om tappar dem på backen. I laboratorium kan man ta sticklingar av gran (jag har för mig att man måste använda förvedade sticklingar och att de sätts på hösten eller sensommaren, men det är ingennting jag har sysslat med), men man arbetar hellre med meristemförökning eller ympning om man inte använder frön förstås.

_RS_
2008-05-21 16:32
0

Rosmarinsirap går att göra… Som sagt… det har jag inte gjort ännu… men jag skall fixa till en ladding ikväll och så kan vi göra en ny tråd om det… låter det bra?

ANBC
2008-05-21 18:20
0

Låter intressant.

Kram o BB

Wargmane
2008-05-21 18:52
0

jäjä…nu har jag iallafall ett recept …lagligt eller inte ..jag har egna granar!!!!

Jag saltar in granskott i grovsalt eller helst havssalt…

Snackla om kanonfotbad fär trötte fötter …blanda då gärna i lite rosmarin bös oxå så blir det lyxigt värre!!!

Kram på dig Lorelai för initiativet till en bra tråd!!!!

Sen blev det lite väl mycket gorm här tycker jag…ORKA!!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

SEViking
2008-05-21 21:45
0

magickittie

kan du inte tala om vars du bor så ja vet vars alla granskott e kvar. för ja vill plocka nåra åxå. Ja tar på mig älgkostymen.
ha ha ha

Kul å läsa när man inte vari me mitt i stridens hetta, då ser man hur du vänder från att vara granälskare å beskyddare till en snål jäkla räbba som vill ha nån tia mer i plånkan då du raserar skogen i profitsyfte. Ha ha ha De e ju såna som du som verkligen FÖRSTÖR vår fina moder jord.

SEV Oskyldig

spindelfot
2008-05-21 22:55
0

Jag har läst och läst.. alla inlägg i stort sett som handlat om sirap - och jag undrar en grej.. det här med hostsirapen - är det samma sirap som den lorelei har i fönstret? Är den som:

'den smaskiga lakritssirapen som i stort sett alla gillade som barn'

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hadina
2008-05-21 23:03
0

Men vad har hänt här!!!
Underbara syster Lorelai.. har du stått upp för alla oss tjuvar och pack.. alldeles ensam..Nja inte riktigt ensam..
Nu skäms jag att jag inte varit här och kollat:(

nyst.. du verkar vara ny här.. Vill du vara så vänlig att inte komma inte in här och dömma varken den ena eller den andra som du inte känner..

Jag har snott granskott!! Och det kommer jag fortsätta göra!!

Vackra Lorelai.. Tankar och kramar till dej!!
Och ett stort tack för receptet!!
Brightest of Blessings

spindelfot
2008-05-21 23:13
0

superfånigt att detta blev värsta diskussionssidan.. speciellt när lorelei lade in sådana fina bilder på vad hon gjorde och inspirationen flödade. Bjornen skrev tydligt vad som gällde och hur man skulle plocka.. och alla accepterade det. Så onödigt bråk! Hur orkar man egentligen.. Hur känns det att gå i deras skogar, kan man undra..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

_RS_
2008-05-21 23:14
0

nyst skapade ett konto enkom för att slänga ur sig skit mot oss (framförallt mig). Det är en person som känner sig orättvist behandlad av oss och framför allt av mig. Personen har även ett annat nick, som inte är tillåtet att diskutera. Tyvärr, det hade varit roligt att mota bägge ollarna i grind samtidigt.

Men det är smällar man får ta, när man inte särbehandlar någon, Man får veta av vissa att man är orättvis :S. Konstigt…

Oavsett så är problemet nyst löst nu, för nyst finns inte mer. jag hade ett liknande problem med en tidigare och hon är inte kvar heller.
I övrigt tycker jag att det har gått bra… motsättningar kommer alltid och man kan alltid råka bli osams med någon, huvudsaken är ju hur man hanterar det och hur man kommer ur det på smidigast sätt.

//Önskar god kväll

Hadina
2008-05-21 23:41
0

RS.. Beklagar att det har hänt dig/er..
Ni är båda så rara och omtänksamma.. Kramar till er båda!!
Skönt att det verkar vara över nu då.

Önskar er en skön och lugn kväll!! BB

magickittie
2008-05-21 23:44
0

#158 jag vet inte vem du är eller hur du har landat mitt i detta men ärligt talat så tycker jag att du borde läsa lite mer av tråden än du har gjort. Vidare tycker jag att du har gått till GROVT personangrepp på MIG och hoppas att det ses över.

#160 som du själv säkert ser när du läser denna över 160 inlägg långa tråd att hon är långt ifrån ensam.

Hadina
2008-05-21 23:50
0

#164.. Jag har läst HELA tråden.. har även skrivit tidigare i tråden.. Nej klart hon inte är ensam!!! Vi är många här!

Jag tänker inte skriva mer om detta ämne nu!
tycker bara att det är så sorgligt att denna underbara tråd blev såå förstörd av vissa!!
Jag står för det jag har gjort.. och kommer att göra!

Iram
2008-05-21 23:58
0

Tänk så det kan bli… Allt bara för att jag slängde in en blänkare om att granskott inte ingår i allemansrätten!

Nej nu tar vi nya tag. I fortsättningen håller vi oss för goda för att gå till personangrepp och det gäller båda sidor. Sådant förstör stämningen. Nu låser jag denna tråd och sedan får diskussionen fortsätta via PM om nu någon känner för att fortsätta bråka.

Tack iallafall, Lorelai, för tipset om granskottsirapen. Jag ska testa så snart jag hinner!

Kram

_RS_
2008-05-22 00:00
0

Nej, vi vill ju inte att det hela skall börja om _igen_ :-/

Vem skall man behöva krama på för att få tråden låst? Man kan ju alltid starta en ny när det blir aktuellt.
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Vill man nu så gärna diskutera mig eller oss, kan man ju starta en tråd om det, eller? I en tråd om ett ämne, kan man försöka hålla sig till ämnet.

ooops, tack Iram… jag såg att du precis gjort det… Innebär det att jag blir skyldig dig en då, eller släpper du mig undan denna gång ;-)

//

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer