Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 2085 ggr
ljung
2008-06-24 20:59

Göra egna rökelsekoner!

Krossa kol

(om man vill kan man blanda i lite fint träspån av icke mörk sort)

Finmal utvalda örter så gott det går

Joxa ihop med grankåda

forma låt torka

Doftar guomligt vill jag lova!

Ännu så länge är jag lite på "testa"stadiet i detta med egna rökelser men det tar sig som han sa!

Annons:
isnornin
2008-06-24 21:36
#1

Låter intressant:)

MVH Isnornin

[trumman]
2008-06-24 22:49
#2

Oj, huga :) låter spännande, men jag är på TOK för lat och bekväm av mig. Jag strösslar helst min rökelse direkt på kolet bara.

Men det ska testas! Man lär så länge man provar.

Mvh, T

BiGavia
2008-06-24 23:51
#3

Intressant, vilka örter har du testat?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Brokenfether
2008-06-25 01:12
#4

Pratar vi om grillkol här eller? Tycker oxå det låter kul detta..*L

Coturnix
2008-06-25 13:45
#5

"joxa ihop" smälter du grankådan eller har du den flytande?

Det är kul med kopilijoxer!:D

ljung
2008-06-25 13:56
#6

Nja, ännu så länge bara rosenblad och lavendel.

Jag skulle tro att det skulle bli bra med i stort sätt vad man önskar. Drakblod och ceder står näst på listan. Kanske skulle det funka med eterisk olja med med ännu så länge vet jag inte. Personligen så föredrar jag örterna själva framför olja. 

Grankådan har en fantastisk bindförmåga och ja, jag krossade helt enkelt kolen från sista brasan.

man får väl dock inte vara rädd för att bli lite kletig. Kul var det i alla fall.

Har även jag kört med fria örter förut men fick för mig att testa då jag känner en gran som bjuder…så why not…

Annons:
ljung
2008-06-25 14:05
#7

Den kådan jag använde var ganska mjuk och jag misstänker att om man "smälter den är det lätt att det blir för rinnigt. Men jag vet som sagt inte säkert. har inte testat det. Lite tror jag att man får ta i beaktning hur "flyktig" örten är så man inte utarmar den i het vätska. Kul att ni var intersserade Prova på och dela med er. kram så länge!

isnornin
2008-06-25 14:08
#8

Har du någon bild på rökelserna?

MVH Isnornin

ljung
2008-06-25 14:34
#9

Önskar jag kunde det men…

De är slutligen svarta då, man kan på vissa ställen ana ett rosenblad eller så. Släta och fina, hårda i konsistensen inte så där "mjöliga" som de man köper i affär. Antar att kådan gör så det blir på det viset. Eller överdrev jag med kådan, kanske går med mindre än det jag använde mig av. det är ca 1-2 cm höga.

Ledsen att jag inte kan lägga in bild hoppas att beskrivningen räcker.Glad

Upp till toppen
Annons: