Nu har jag plockat växter!
japp, efter en dag ute på landet har jag lyckats plocka mig sex olika växter.
detssa är:
brännässla
**ängssyra
**skvattram
rölleka
ljung
**kamomill
**
Men nu är min fråga hur jag smidigast ska torka örterna och vilka delar jag sk aanvända. Läste att kamomillblommorna lossnar ur korgen då de torkar och därför bör torkas liggande. men resten då?
Sen klurar jag lite på vad de olika växterna kan användas till. Rölleka, kamomill, brännässla och ljung har jag rätt bra koll på, men änssyra och skvattram vet ag inte mycket om. Jag fick bara för mig att jag läst någonstans att dom är bra och plockade således desa när jag stötte på dem :)

???? waaah!?

Jag torkar växter mörkt och luftigt, då behåller de sin fina färg!

Ängssyra används som grönsak och skvattram heter hos oss getpôrs, alltså ett lite sämre ersättningsmedel för pors. Getporsen har också använts för att gnida in mjölkkärlen i trä för att få en frisk doft. Då de blommar är doften mycket stark och kan bli för stark att ha inomhus i sängkammaren.

läste någonstans att skvattram är bra mot insekter?
Ingen som vet något om deras medicinala egenskaper? om de nu har några?

hej varulven. Jag kollade igenom alla mina böcker men jag hittade inget om skvattram. (viste inte äns att det fanns en växt som hette så:)).
Men jag hittade lite om Ängssyra: Svalkande dryck vid feber. Gurgelvatten vid halsont. Bra att dricka om man har dålig matsmältnig. Att lägga som omslag för att dra ut infektioner på bölder o sår.
Den är inte bra att använnda invärtes om man är gravid lr har blodbrist samt njurbesvär då den är urindrivande. Övardriven konsumtion stör järn upptaget i kroppen.
:) Blandades med vinäger o socker som sås till kallt kött för….
* vad duktig du är som samlar in o torkar själv. Gjorde det en del för ett par år sedan men det blir sällan så nu för tiden. Bor ganska centralt sådet är en bit att ta sig för att få tag i bra färska växter. Men jag känner att jag längtar mer o mer ut till landet, dax att göra verklighet av det snart kanske. kram Jessica

#4 Var tvungen att ta reda på lite fakta om skvattram, blev nyfiken. Nått som återkom var just att den var bra mot insekter.
Hittade ganska mycket om den på Kupan. se och alternativmedicin.se.

jezzika: åh tack så mycket!!! :)
jo det är härligt att vara ute på landet och luffsa runt bland alla blommor och växter, med floran i högsta hugg och kossorna i hagen bredvid som undrar vad tusan man håller på med ;)
Nån som vet om man kan torka växter/ örter i en jordkällare?

bybo: är det inte ofta ganska fuktigt i jordkällare??
Hej på er!
Nu vill jag slå ett slag för min älskade Alovera som jag haft i mitt fönster ett antal år.
Jag använder alltid min Alovera vid sår, insektsbett, mindre eksemliknande områden, brännskada, finnar etc. Aloveran har helt fantastiska egenskaper och fungerar nästan alltid när det gäller utvärtes problem.
Man behöver inte gå och köpa de dyra produkterna utan köp en växt, bryt ett blad och skrapa ut en klick gelé och lägg på problemområdet så försvinner smärtan/klådan/infektionen.
I vissa fall fungerar Aloveran bättre än de traditionella läkemedel som finns.
En bekant till mig har bekymmer med Psoriasis och använder idag nästan uteslutande Alovera för att lindra klådan. Växten är enkel att sköta och förökar sig nästan som ogräs.
Passar definitivt en sådan som mig som har en förmåga att glömma vattna mina blommor 

nu när jag flyttar ska jag skaffa en aloe-vera planta att ha i fönstret :)

Jag håller på att skörda min lavendel för fullt!!!!;)
MVH Isnornin

Å lavendel, jag är fullkomligt förälskad i lavendel. Har små buketter överallt i min lägenhet. Lukten får mig att känna mig hemma…