Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 4740 ggr
Atropa
0

stearin

Hej!

någon här som slälter ljusstumpar till nya ljus? isf hur gör ni detta? bara värma upp i en kastrull eller hur går ni tillväga ? :o

[stass]
3

Köp en kastrull eller två/en skål om du vill göra i vattenbad, billigt på second hand eller liknande. Stearinet kan förstöra de fina kastrullerna och passa på att leta efter fina och unika ljusbehållare =)

Värm stearinet långsamt på medelvärme i vattenbad eller utan. Hackar man stearinstumparna i ungefär lika stora bitar smälter det mer jämt. Men det förstör skärbrädan, rivjärnet, kniven eller vad man har använt. Bäst att ha separata verktyg till ljustillverkningen.

Häll över i eldfasta burkar/behållare som du redan har placerat en veke i, fäst veken i en pinne som kan vila högst upp på behållaren, lägst ner kan du fästa en liten mutter eller bricka från typ Clas Ohlsons för att få lite tyngd.

Går utmärkt att blanda i lite pulveriserade örter för att göra mer inriktade magiska ljus.

LinaLj
1

Jag brukar spara och diska ur konservburkar för att smälta stearinet i. Låter lite vatten bli varmt i en kastrull och tar sedan och ställer ner konservburken med stearin i vattnet och låter det smälta. Tar upp den ur vattnet och tillsätter ev lite eterisk olja. Sedan använder jag pringelsrör med en veke i mitten och häller i stearinet där. 

Jag brukar göra randiga ljus så att man smälter varje färg för sig men man kan blanda.

Mina vekar virkar jag av bomullsgarn och binder en liten spik i botten på så att de ska hålla sig raka när man häller på stearinet..

Atropa
0

tack för att ni delar med er! :) om man inte är bra på att köra egna vekar, vart isf kan man köpa det? :)

LinaLj
1

#3: Panduro har och liknade hobbyaffärer brukar ha. Kan även finnas i färgaffärer eller där de säljer konstnärsmaterial.

Atropa
0

#4 då får jag kolla på detta!: )

Manutar
4

Äsch, nu försvann mitt långa inlägg :( Nytt försök.

Jag gillar små tunna ljus så jag brukar doppa istället. Ta en aluminieburk av valfri storlek (tänk på att ljuset blir lite kortare än vad burken är djup) sätt i vatten och stearin/bivax. Stearinen/vaxen flyter på vattnet och man behöver inte ha i så mycket att burken fylls. Lägg burken i vattenbad och när stearinen/vaxen smält doppar man veken om och om igen tills man har den tjocklek man vill ha. Låt stelna mellan varven och doppa snabbt så föregående lager inte smälter av.

Man kan ta en längre veke och vika på mitten så att man kan doppa två åt gången. Låt dem bara inte röra vid varandra då de klibbar ihop! Man kan rigga upp ett ställ med tex två stolar med en tjock pinne (så de inte vidrör varandra) emellan där man kan låta hänga och stelna mellan varven så man inte behöver stå med veken i handen och vänta.

Skydda området med papper så att du inte har dropp överallt.

Man kan låta veken ligga i doftoljor innan man börjar eller rulla ljuset i pulveriserade örter mellan varven.

Detta tar längre tid, men jag gillar mindre ljus som man kan bränna ut under en kortare tid (tex under en ritual)