Häxor iFokus

Häxor

Etikett: i-häxans-trädgård
Läst 1629 ggr
Casiopeia
0

Hjälpa ett träd?

Har lite problem med mitt vårdträd och skulle vilja hjälpa det magiskt, men skulle behöva lite inspiration/tips.

Det är ett litet körsbärsträd på några år som husets förra ägare planterade (även de hedningar) för att agera vårdträd. Detta är andra sommaren vi bor i huset och förra året drabbades trädet av en ruskig svampinfektion som fick alla bär och sedan löven att trilla av i förtid.  Kändes lite illavarslande…

I år har jag läst på och vidtagit vissa mått och steg, var noga med att samla in och förstöra alla löv i höstas, och har behandlat trädet med ett antisvampsmedel som jag köpt i trädgårdshandeln. Är dock inte helt säker på om jag lyckades ställa rätt diagnos på svampsjukdomen och om det medlet jag köpt verkligen är verksamt så jag tänkte köra med både livrem och hängslen och se om jag inte kan hjälpa trädet på magisk väg också.

Det är en sak att trolla för god hälsa hos djur och människor, men har ni några idéer om hur man gör för växter? Tänker mig något för att stärka dess "immunförsvar" ( eller vad nu träd har), ge beskydd mot angrepp, skicka lite megin åt dess ande, och om man kan stimulera god fruktbarhet så skulle det inte skada.  Har ni några förslag?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

dennas
1

Just för att det är du med ditt stora intresse för runor, så tänker jag att det skulle kunna funka med att slå en cirkel runt trädet och kanske lägga ut stenar i väderstreck med skyddsrunor på. Kanske några av dessa:Raidho, Wunjo, Jara, Eihwaz, ,Sol, Berkana, Mannaz, Ing eller Othila. Eftersom du är mycket bättre på att tolka, så tänker jag att du kanske fattar hur jag tänkt, eller så tänker du ut nåt ännu bättre! Önskar dej all lycka till med ditt körsbärsträd!

Casiopeia
0

#1 Tack, det var en bra tanke!  Jo, jag är ju lite insnöad på runorna, och har funderat lite grann på hur jag skulle kunna använda dom, men att skriva på stenar och lägga i en cirkel hade faktiskt inte slagit mig. Inte dumt alls :)

[Ravenna]
0

En annan idé är att du använder bergskristaller som du lägger vid trädet eller gräver ner i jorden, för att förstärka trädets egen livskraft och öka den så att eventuell sjukdom trängs bort av trädet.

Jag har själv provat detta med en växt jag har hemma, som jag först gav healing varpå jag lade en kristall i krukan och den fick en helt annan "stuns".

Den mådde mycket bättre efter det och fortsätter må bra. Den hade visserligen ingen sjukdom, som jag känner till, men något fick den att tappa blad och verka låg.

dennas
0

Kul att du gillade idén. Hittade det här intressanta arbetet, som jag bara ögnat igenom:

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003182/01/V%C3%A5rdtr%C3%A4d.pdf
Dessvärre skriver man att fruktträd inte är så bra som vårdträd… Men jag tänker att det kanske ändå kan finnas matnyttigheter och inspiration i texten.

Bjornen
0

Körsbär är inget bra att använda som vårdträd, då livslängden är inte så lång. Sötkörsbär eller bigarrå kan bli lite drygt hundra år. Surkörsbär får man nog vara glad om de lever 50 år. Om det är av sorten Skuggmorell är det stor risk att det dör i förtid, då de har fått svåra angrepp av gummiflöde som tagit död på många träd. Alla stenfruktsträd ska aldrig beskäras på andra tider än då de har fullbildade löv (15/6-september).

Casiopeia
0

#2 Intressant! Tack :)

#5 Nej jag vet, men det är inte jag som planterat den, och nu när den redan är utsatt till vårdträd känns det ju tämligen olycksbringande att hugga ned det för att ersätta med ett nytt, så man får ju göra det bästa av det man har. Vi har en mycket liten tomt, så vi får inte plats med så mycket mer träd. Sen är det kanske inte troligt att vi bor här i hundra år heller…

Beskar den i september förra året. Fast några löv hade den inte kvar vid det laget…

VildaVittra
1

Ge trädet askan från vedspisen. Aska både renar samt gödslar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus