Häxor iFokus

Häxor

Etikettnyheter
Läst 2787 ggr
dennas
0

häxdom och rättsdom

Tydligen händer det här i Sverige också, fast här är det olagligt att döma nån som häxa?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4998432

Bappho
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra att det uppmärksammas så att samhället öppnar ögonen och kan upptäcka fler fall. Synd att en av prästerna hann sticka utomlands.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Villemoan]
0

Men kära nån!! Det är ju för sorgligt att sådant fortfarande händer.. Obestämd

Zismos
0

Kan bara hålla med er det är sjukt! Hoppas lilltjejen återhämtar sig och att hon får de skydd hon behöver både nu och i fram tiden. Och till förövarna så hoppas jag att de får vad de förtjänar.

Kuutar
1

Intressant att sekten inte blir indragen alls, om de nu håller på med andeutdrivning. Tänk om de håller på med sånt oftare…

dennas
2

Men viss andeutdrivning är fullkomligt laglig. Hus och byggnader är i skriande behov av andeutdrivning om man ska tro programmet "Det okända"…

Bappho
1

Det är kanske en skillnad om en troende ser en person som är besatt av en ande eller om de ser en person de är övertygade är en häxa.

Nu vet jag inte exakt hur häxtron ser ut i Kongo Kinshasa. Men i det beskrivna fallet så verkar det vara personen i sig de gett sig på. Kanske blir det mer personliga angrepp om man tror att någon är en häxa kontra besatt av andar. Ja, jag vet inte. Bara en tanke..

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

magiskblomma
3

Jag är inte riktigt hemma på just det här… men exorism och andeutdrivning är inte olagligt i Sverige… du får syssla med andeutdrivning och exorsism… det är inte de dom står dömda för utan det är det våldet som genomfördes.. alltså typ grov misshandel o.s.v.

Problemet är vad går gränsen till att dömma någon till häxa…?? Så fort någon anses som häxa i vissa kulturer så menar dem att h*n är besatt av djävulen. Man kan säga att de går efter den gamla tolkningen av vad trolldom kommer ifrån. I Sverige's kultur skulle vi nog inte tolka det på sådant sätt. Just därför vi har en annan kultur.

Jag hoppas föräldrarna får ett straff så att det kan statueras ett exempel att det verkligen är okej att bruka våld på detta sätt..

dennas
0

Är rättvisa skipad nu?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article16773943.ab

Vad tror ni om att häxanklagelser ökar vid brytpunkter?