Migrän..
Hmm, jag vet inte men jag har för mig att det kanske var en tråd sedan tidigare som handlade om migrän… men är inte säker, i alla fall jag hittar inte den nu i såna fall. Så jag skapar en ny.
Jag har en förmåga till att ha mycket lätt att få migrän.
Nu är min fråga till er. Har ni några tips? Hur gör ni har ni några metoder för att motverka migrän m.m.?
Nu så klart. Jag använder ju migrän medcin… och ja gör det "normala" sakerna man kan tänka sig för att förhindra och motverka migrän.
Men jag tänkte om det fanns någon här inne som kanske har några fler idéer…
Jag har själv aldrig migrän och har huvudvärk kanske 2 gånger om året, men mitt ex pappa åt medicin dagligen och hade stora problem. Förutom piller och att sätta in huvudet och trycka pannan rakt in i frysen så brukade han be någon trycka riktigt hårt i groppen som sitter ovanför nacken i bakhuvudet. Man ska trycka så hårt man kan i 3 sekunder för att sedan lätta på trycket sakta.
“It's too bad that stupidity isn't painful.”
Jag har själv migrän och hittills har jag inte hittat något som egentligen funkar, varken piller eller annat.
Jag inbillar mig att jag kan göra dem mindre "elaka" genom diverse medicin-cocktails, men det är inget jag vill rekommendera någon annan.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag googlade precis fram detta. Tydligen ska Q10 hjälpa, vad vet jag? :)
http://www.expressen.se/halsa/2.369/1.98345/sa-latt-slipper-du-migran
“It's too bad that stupidity isn't painful.”
Något intressant stod i artikeln och det är att forskarna inte riktigt vet vad migrän är.
I mitt eget fall förstår jag att det har med hormoner/menscykel, födoämnen och stress att göra, i någon sorts kombination.
Det vore verkligen trevligt med lite mer forskning, för gudarna ska veta att det inte är roligt att ha. Det är ju också en sån stor procent som lider av det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och drag, har jag märkt, sover jag där det är nära till drag kan jag räkna med att det slår till dagen efter. Och ryggen, mer rättade sagt ryggraden, varenda gång ryggen krånglar kommer huvudvärken.
Jag gick till en kiropraktor och fick hjälp. Det har inte gått bort helt men anfallen kommer kanske 1 gång var annan månad nu, istället för 1 gång i veckan.
Men var väldigt försiktig när du väljer kiropraktor. Den första jag gick till gjorde migränen värre i stället för bättre.
Jag glömde att nämna att det säkerligen ofta är genetiskt också. Själv ärvde jag migränen av min far. Hans migrän slutade när han blev gammal, över 65 ungefär, så jag hoppas att min också "växer" bort 
jag har läst på flera ställen att mattram ska hjälpa, men har inte provat själv. tydligen kan man göra te av det, men det smakar visst inte så gott. jag såg på tv en snubbe som gjorde kryddsmör mot migrän. han hackade ner mattram tillsammans med persilja och nån mer krydda. persiljan och kryddan var mest för att dölja smaken av mattram, vad jag förstod.
#8 Intressant
Mattramtinktur har jag testat. Det smakar som en rejäl käftsmäll.
Men det funkar ganska bra om man tar det innan anfallet hunnit bryta ordentligt.

Jag har också provat mattram, men som Fylgja sa det funkar ganska bra innan anfallet hunnit bryta ordentligt.
för någon vecka sedan lyckade jag att meditera bort min migrän, eller delar av den iaf så dagen blev uthärdlig. Det är svårt att ens hamna där när ljus, ljud och trycket ligger på men värt att försöka.
Jag har bara enstaka migrän anfall, någon gång om året, men det räcker. Ett knep som fungerar ibland för mig är att ta en iskub i munnen och trycka den mot gommen med tungan. Det är samma mekanism som gör att man får sk glasshuvudvärk.
Iskuben kyler gommen vars nerver skickar meddelande till hjärnan om att nu är det kallt och då ökar hjärnan blodflödet vilket hjälper att dämpa migränen.
För mig funkar det till 80%. Jag tror det beror lite på i vilket stadie av migränen man använder det. Har det gått för långt så funkar det nog inte.
Nuförtiden får jag migrän väldigt sällan, men när jag var yngre fick jag anfall ofta. Då lärde jag mig att andas bort migränen: jag drar in luften genom näsan och liksom uppåt, in under pannan och in i huvudet. Det känns som att det svalkar av hjärnan. Jag lärde mig detta i yoga.
Det enda som hjälper när jag får migrän är 6-8 timmars sömn.
Programmet #8 pratar om är "grow your own drugs" jättebra serie (och bok) vi ska sätta mattram till våren men jag får sällan migrän nyförtiden så kanske ska man ge mattram till min moster som ofta har migrän.
annars när det gäller smärta så kan jag till viss det "meditera" bort den med min egenpåhittade meditation (man skickar ki som byggs upp i sin hara till stället där det behövs) men den tar inte bort all smärta tyvärr.
l'm back
Den här länken skickade jag till min syster som har migrän lite titt som tätt fick. Fick tips av svägerskan att meditera för att stressa ner ibland.
http://www.bokus.com/bok/9789174610789/migranyoga-bli-fri-fran-huvudvark-med-yoga-ayurveda/