8-uddig stjärna?
Hej alla!
finns det någon "där ute" som vet vad den 8-uddiga stjärnan står för? Den 6-uddiga vet jag den är ju "vanlig" men som sagt den med 8 har jag ingen aaaning om
och behöver veta!!
Tack på förhand o kramar till alla!
Sussie

jag har hört någonstans att varje udd symboliserar en sabbat var.. eller nått sånt. ska se om jag kan googla fram något..

grejen är att det finns så onädligt många varinter på en "8-uddig stjärna så det är svårt att veta vilken du menar :) Har du en bild?
annars kanske du hittar någon förklaring HÄR
sista länken är väldigt hjälpsam även när det gäller andra symboler :)

Den vanligaste symboliken knuten till den åttauddiga stjärnan som jag stött på är koplingen till planeten Venus och gudinnan med samma namn. Planeten går även under namnet morgonstjärnan och har ofta avbildats med åtta uddar. Via venus finns även koplingar till gudinnorna Inanna, Ishtar och Astarte.

Om pentagrammet - Längre ner på sidan står en del intressant om symboliken för olika varianter av den åttauddiga stjärnan.
Som ni ser finns det en hel del matnyttigt på den här sidan så det är kanske bättre att ni får surfa runt själva i stället för att jag ska klistra in fler länkar nu :)

haha, du la ner lite mer tid än mig på att hitta rätt :) men visst är det en bra sida?

Åh, vad snälla ni har vart TACK!! Kan tyvärr inte visa en bild på den jag menar eftersom jag har den inne i huvet
. Kommer till mig i drömmarna HELA tiden, den svävar omkring o "glöder" i mörkret, tror jag sitter inspärrad nånstans, läskig dröm då jag känner mig vaken o kan tänka samtidigt…
Kram alla!
Sussie