Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 4108 ggr
HjortronBlomman
0

Förbannelse

Läste ett inlägg på övernaturligt i fokus om förbannelse.

Hur ställer ni er till att man frågar efter besvärjelser att göra någon annan illa. Oavsett om människan är god eller ond. Eller ska man ge ut dem hur som helst? Min tanke är att man kanske förgör en god människa på det viset utan att man vet om det.

Hjortronblomman

[stass]
7

Jag är väl ingen motståndare av skademagi, förgörelse eller förbannelser, vad jag vet har det inte tipsats om "så gör du" här inne lättvindigt,…ofta kan det uppkomma diskussioner ist, där man frågar varför, om det verkligen är det sättet att föredra att lösa problemet på eller en ren ogenomtänkt egoistisk kännslomässig handling som bara ställer till mer problem.

Sedan är ju förbannelse ett så brett ämne, det är ofta inviduellt vad man anser är en förbannelse, om man ska använda det öht, eller om det är berättigat - skiljer sig från person till person. Och många har en rent felaktig bild om hur en förbannelse kan se ut och manifistera sig, som luddigast brukar väl folk säga "negativ energi" som kan betyda skit och ingenting - och innebörden är då också högst individuell.

Jag upplever inte att de som är här inne är villiga göra folk mer illa än andra.

Vill man dock förbanna någon, är riktigt arg och målmedveten, vet hur man googlar och har någon förståelse om hur man gör tror jag inte det är ett problem att hitta ett tillvägagångsätt, det finns en hel uppsjö på internet, vissa mer genuina än andra.

Om man har kraften att riktigt förgöra en "god" (finns det verkligen genomgoda människor?) det tror jag är ovanligt, att få en sådan kraftig manifestion - det krävs en del då.

Personligen har jag samma moral och etik i magi som i vardagen, jag skiljer inte på det.

Ajia
0

jag ger inte ut sådant som jag vet skulle skada någon, om någon ber om hälp så gör jag det men inte om det den personen ber om är något i stil med att ge personen i fråga evig otur och olycka

jag tror inte att det finns människor som är helt genom goda, lika lite som jag tror att det finns Vit och Svart magi, magin är vad man gör den till.

Bappho
5

Jag ger inte ut information eller min hjälp hur som helst, utan tar reda på först om det är något jag tycker känns rätt eller inte. Jag får då och då en del förfrågningar som smakar ganska illa i munnen. Tvi!!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

HjortronBlomman
0

Som ni skriver -tror inte att det finns människor som är helt genom goda. Är precis i det inlägget jag reagerade över. För det stämmer att det är få genom goda människor. För det handlar om mycket om personkemi. Mycket därför jag ställde denna fråga. Tanken var hur god är denne som vill förgöra en annan människa? Kanske vederbörande anser sig oskyldig, men vid närmare granskning kan vara den som är den dålige i saken.

Samt att som jag ser det var häxans främsta roll att hjälpa/bota och många gånger också barnmorska😉 Skapa väll gång för mänskligheten. För svart och vit magi finns men jag tror att även gammalt tillbaka var det aktsamma med hur kunskaper om förgörelse spreds. Däremot tror jag att kunskapen det hade var just för att det med sin vishet skulle kunna häva dessa. Visst finns internet och allt är mer lätt åtkomligt. Men just för att det är lätt åtkomligt har man då rätt att hjälpa och trigga någon att begå en sådan handling? Som kan bli så fel

Ni får gärna rätta mig om jag har fel. 

För som jag själv ser på saker när någon vill göra en annan illa handlar det så mycket om kontroll, avund och svartsjuka. Att den som vill ha en förgörelse är många gånger av själviskhet för att denne tappat kontrollen över en person.

Som #3 skriver att det många gånger smakar illa. Jag håller med dig.

MVH

Hjortronblomman

[stass]
1

Att man bara botade förr, jag vet inte om det är så sant eller på vilket sätt man kan analysera det eller väga det nu. Kikar man i vissa folklivsminnesarkiv kan man ju hitta ganska utförliga sätt på nedsättning och förgörelse och de är inte få, det finns förvisso lika mkt bot också.

Jag tror absolut att förbannelser kan vara ett sätt för vissa att få makt över andra. Men precis som allt annat så beror det på ens egen moral och etik, och att man har samma moral och etik i magi som utanför, dvs inte gömmer sig bakom magi.

Fast sådant här är ju inte bara av ondo, det kan göra gott också, är man själv en någorlunda balanserad individ med en viss självinsikt och impulskontroll tror jag man kan väga om det är det bästa sättet eller inte. (hoppas jag inte lät alltför naiv nu)

fridelfina
0

Min tanke är att det är bättre att skydda sig själv än skada någon annan. Tänker att det är den andres karma som kommer att "ge personen det den förtjänar" på ett eller annat sätt och att även jag kommer att "få det jag förtjänar". Med den filosofin är det svårt att medvetet göra annan illa.

Sen om det handlar om någon person som utfört en brottslig handling är det ju rättsväsendet som ska döma och straffa och inte gemene man/kvinna (magiker/häxa/shaman/trollpacka eller ej).

skogsbergs-anna
3

Som Stass sa så tror jag att man kommer långt med samma etik och moral som annars. Det ska mycket till att jag skadar någon annan, har aldrig gjort det, men om det skulle bli nödvändigt finns en uppsjö av metoder att ta till, både gamla och lite nyare. Jag har tillgång till en läke-och svartkonstbok från grannbyn där det finns många beskrivningar hur man gör livet surt för andra.

Gör hellre fel än inget alls.