offergåvor/offra
när ni offrar, om nu någon här gör det, så vad offrar ni och när och till vem?
menar inget illa med detta, är bara måttligen intresserad=)
har liksom aldrig offrat själv om man sak säga så.

Det beror helt på till vem och för vad. Ett offer ska ju vara ett offer = Nånting man ger upp för att vinna något annat.
Mvh Sebastian

jo det fattade jag också någotsånärt.
men menar om någon här offrar om dom nu vill skriva vem/vad/hur/när.
tänkte det skulle bli intressant att läsa om vad andra gör också lite grand:)

iochmed att jag aldrig själv offrat, måste det tex vara ett djur?
och var lägger man det , ?

#2 Perfekt. Trodde det var egna erfarenheter du efterfrågade:)
Men det jag menade är att det är undividuellt vad när och hur man offrar lättast är att ta reda på det av de man arbetar med.
Annars kan man ju prova och se om det fungerar.
Det finns en gammal tråd du kan söka efter där vi redan diskuterat detta :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Usch. Menar du att du ska döda ett djur för att offra det?
Som Sebastian säger så beror det ofta på vilken gud, demon, ängel, djin, helgon osv som du offrar till. Tiden kan också spela roll för vad du ska offra.
De vanligaste offren som jag gör är dryck, mat, växter och blod.
Kan ju ge ett kul exempel på ett offer man gör om man ska ta lite gravjord för en mojo bag t ex. Då ska man lämna ett glas med Whiskey vid graven i utbyte. Alternativt ramlösa om personen var med i nån nykterhetsorganisation:)

#6 Gud nej! herregud jag är vegetarian, jag kan knappt ens döda en fluga ;o
aldrig i hela mitt liv att jag skulle offra et djur. men undrar liksom mer vad man brukar offra. men som sebastian sa, det är olika =)
Det står i Havamál (Den höges sång) att "Bättre är intet bedja än att blota för mycket; gåva önskar, att gengåva gives."
Jag offrar när det verkligen krävs och om jag eller någon annan behöver hjälp. Jag anser att det är viktigt att varken offra för mycket eller för lite utan att koncentrera sig på att göra det så äkta så möjligt.
Men jag kan gärna ge en gåva till en plats som givit mig tröst eller som hjälpt mig på något sätt, och samtidigt be om lycka. Det här gör jag så ofta jag kan och det passar in i kretsloppet och livets cirkel. Att Ge och få. Gifu-runan. - "gåva önskar, att gengåva gives".

Det finns väl offer av olika slag, och som sagt offer till olika slags guddomar och andar. Innan man öppnar en cirkel ser jag det som självklart att man offrar något, för att få stöd av rådare och andra.Vid sådana tillfällen brukar jag själv offra god mat och vin, gärna mat man lagat speciellt för tillfället.
Om man tar något från skogen med sig hem, skär en gren eller liknande brukar jag också offra något, tobak tex. Gengåva gives..Jag brukar också tala min intention högt när jag offrar - 'I gengäld för denna xx skänker jag xx'
I många kulturer är det sed att offra första matbiten till förfäderna. Den första slurken kaffe, den första munnen kött, slängdes i elden eller hälldes på marken.
Sedan finns det andra slags offer - som snarare är stark bön, starka offer man lämnar, bränner, gräver ned som ett rop på hjälp med vad du nu vill företa dig. Offrar du bra lyssnar makterna, mycket är baserat på att vända makters välvilja till din favör.. Och olika andar, gudar, föredrar olika ting.
Det starkaste offret är människooffer, därefter djur i kraft och storlek. Sedan kommer ting som är personligt knutna till dig - blod, hår, spott, och detta ska man inte offra lättvindigt.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Offra för att få nåt tillbaka? Det är väl inget offer? Det är ett byte.
Jag offrar, men aldrig för att jag räknar med att jag ska få nåt tillbaka. Jag ger från hjärtat, av kärlek och vördnad.
Men det är väl olika i olika traditioner, som med allt annat.
Må gott :)

enligt the wiccan law så får du inte döda ens en fluga utan att få något tillbaka. Blodsoffer används aldrig inom wicca eller vit häxkonst.
Däremot ska du alltid ge en gåva för att ta emot en. Så ber du de gudomliga om vägledning så bör du ge något tillbaka. Plockar du örter, stenar osv i naturen, ja då måste du även då ge något tillbaka.
Offer kan vara något du lämnar till tex. gudinnan genom att man lämnar något /gräver ner ngt eller liknande. Som då tillhör henne. Det ska inte vara något du tänkt ta tillbaka.
#12 Du får gärna berätta mer om den där wicca-lagen :)

#12 Är det trefaldighetsregeln du menar eller? "The wiccan law" har jag då aldrig hört talas om.
Vi har ju det som kallas "the Craft Laws" förstås…
"The Law was made and Ardane of old. The law was made for the Wica, to advise and help in their troubles. The Wica should give due worship to the Gods & obey their will which they Ardane, for it was made for the good of the Wica. As the Wicas worship is good for the Gods. For the Gods love the Wica, as a man loveth a woman, by mastering her. So the Wica should love the Gods, by being mastered by them….."
En bit till ur "the Craft Laws".
"And the High Priestess shall rule her Coven as representative of the Goddess, and the High Priest shall support her as the representative of the Goddess, and the High Priestess shall chose whom she will, if he have sufficient rank, to be her High Priest.
For the God himself, kissed her feet in the 5 fold salute, laying his power at the feet of the Goddess because of her youth & beauty, her sweetness, kindness, her wisdom & Justice, her humility & generosity, So he resigned his lordship to her, But the Priestess should ever mind that all power comes from him. It is only lent when it is used wisely and justly. And the greatest virtue of a High Priestess is that she recognises that youth is necessary to the representative of the Goddess, so that she will retire gracefully infavour of a younger woman, Should the Coven so decide in Council. For the true High Priestess realises that gracefully surrendering pride of place is one of the greatest virtues, and that thereby she will return to that pride of place in another life, with greater power beauty."

Kungen har fått sin makt av gud. All makt åt konungen..
Rena rama ego-onanin.
Nu får man kanske ha i åtanke att mannen som antagligen skrev de här lagarna (Gerald Gardner. Han själv påstod att de var gamla.) var född 1884 och var ett barn av sin tid. De sägs också att han skrev dessa när han ville byta ut Doreen Valiente som High Priestess i sitt coven :-)

Det förklarar saken lite bättre.
Tack:)
Blodsoffer är väl ändå inte speciellt ovanligt inom vare sig wicca eller vit häxkonst? Du har läst för mycket fluff magi böcker bara.

The full version Wiccan Rede
Bide to the Wiccan Law ye must-
in perfect love and perfect trust.
Live and let live-
fairly take and fairly give
Cast the circle thrice-
about to keep all evil spirits out.
To bind the spell every time-
let the spell be speek in rhymes.
Soft of eye and light of touch-
speak little ad listen much.
Deosil go by waxing moon-
dance and sing the witches rune.
Widdershins by the moon doth wane-
and the werewolf howls by the dread wolfs bane.
When the Lady´s moon is new-
kiss the hand to her times two
When the moon rides at her peak-
then your hearts desire seek
Heed the North Winds might gale-
lock the door and drop the sails.
When the wind comes from the south-
love will kiss thee on thy moth
When the wind blows from the east-
expect the new and set the feast.
When the west wind blows over thee-
departed spirits restless be.
Nine woods in the cauldron go-
burn them quick and burn them slow.
Elder be ye lady´s tree-
harm it not or cursed ye´ll be.
When the wheel has turned to yule-
light the log and let Pan rule.
Heed ye flower,bush and tree-
by the Lady, Blessed Be.
Where the rippling waters go-
cast a stone and truth ye´ll know
When ye have need-
harken not to others greed.
With the fool no season spend-
nor be counted as his friend.
Merry meet and merry part-
bright the cheeks and warm the heart.
Mind the three fold law ye should-
three times bad and three times good.
When missfortune is anow-
wear the Bluestart on thy brow.
True in love ever be-
unless thy lovers false to thee.
Eight words the Wiccans rede fullfill-
and ye harm none, do what ye will.
#21 att blodsoffer skulle vara vanligt inom häxkonst, ja det är nog i så fall massa små låtsas covens som sett för mycket film.
Att blodsoffer ges visst.
Men att någon som kallar sig för wiccan skulle
offra ett liv? Det är motsägelsefullt. Då är man inte wiccan

Så alla wiccaner är vegetarianer? Det hade jag inte en aning om. Men det är väldigt mycket jag inte vet om wicca.

#23 nej alla wiccaner är inte vegitarianer, det beror på tradition ofta.
"Men fairly take and fairly give."
Hur ordagrant de tolkas är ju såklart väldigt olika , det är som bibeln! Hur många tolkniingar finns inte där?!

Nå, är man inte vegetarian så kan man ju utan problem offra blod. Det vore i mina ögon konstigt att inte göra det.
Sen finns det ju blod och blod… Allt kommer inte från dödande. Så blodsoffer måste inte vara så brutalt som det låter.
:)

men varför offra blod?
Till vilken gudom försöker du närma dig då?
Känner flera s k wiccaner som offrar kött till sina gudomar. Inte ovanligt alls. Köpt i butik visserligen, men även de djuren är ju dödade vid något tillfälle. Det är bara att man slipper se det och då kan man ju låtsas att det inte hänt förstås.
#22 Vet du ursprunget till denna text och vem som skrivit den och i vilket syfte?

#26 Jag är Kalidyrkare och ser inga som helst konstigheter i att offra blod. Allt jag äter kan jag även offra. Jag äter blod, alltså offrar jag blod.
Jag offrar grönsaker, jag offrar blod, jag offrar frukt, jag offrar pengar, osv. Allt är sådant som är av stort värde för mig, vilket Kali vet, och därmed är det ett äkta offer. Jag offrar även av mitt eget blod. Det är inte så konstigt, inget konstigt alls faktiskt.
Blod innehåller enormt mycket livskraft, blod är heligt. Så att offra blod är i mina ögon helt naturligt. Det finns inget ont i detta. Ägg offrar jag ofta också, av samma skäl. Men det är ju helt upp till var och en vad man offrar, men jag kan inte se någon som helst logik i att inte offra blod om man inte är vegetarian.

#28, allt hänger ju egentligen på vad för religion man tillhör? och vilka gudomar man tillber?
se tex. jehovas vittnen, äter kött men tar inte emot blod.
#22den korta wiccan rede lyder
Bide to the wiccan law ye must
in perfect love and perfect trust
eight words the wiccan rede fullfill
an ye harm none do as ye will
What ye sent forth return to thee
so ever mind the rule of three
Follow this with mind and heart
and merry ye meet and merry ye part
ojoj.. den ursprungliga källan.. bra fråga.. lär finnas ngn wiccan här som vet det?

#22 oavsett källa, jag följer den på mitt sätt då jag anser mig vara wiccan. och jag vill följa detta då det passar bra in på min tro och mitt arbete.
Därför gillar jag dessa texter. Jag vet att de är gamla..men…
Någon som vet vem som först skrev de wiccan rede?

#15 från vilken tradition är den texten hämtad?

#30 Texten du klippte in heter som sagt The Wiccan Rede, och "rede" är något helt annat än "law". Nämligen "klokt råd" eller "uppmaning".

http://www.waningmoon.com/ethics/rede4.shtml
Det här var en spännande länk där man kan följa "Redets" utveckling. Verkar stämma med det jag hittills har läst iaf. Själv är jag inte heller så säker på dess ursprung.
EDIT. Handlar bara om raden "Gör vad du vill så länge det inte skadar någon".

#32 Sry, jag som utryckte mig fel absolut , tack C
#33 nä jag vet inte om gardner låg bakom the rede?

#33 läste just länken , väldigt intressant! tack!
Ja då är det ju inte gardner om den spåras bakåt mot 1500 talet

Många verkar hävda att den långa "The Wiccan Rede" är skriven av en kvinna vid namn Lady Gwen Thompson (även om det verkar råda viss delad mening). Jag får söka vidare…

Men the wiccan rede är väl egentligen båda texterna,den långa och den kortare men The wiccan law är väl "an ye harm none do as ye will"?
eller?

Vad jag har läst nu kallas "an ye harm none do as ye will" ibland för "redet" eller "det korta redet", medan den långa texten skulle vara "det längre redet".
Det blir rätt förvirrande tycker jag. Men det visar sig ju att det korta är mycket äldre än det långa och har en helt annan bakgrund.
Det känns som att jag är ute och snurrar lite. Bafo, var är du?! 

#29, du skrev "allt hänger ju egentligen på vad för religion man tillhör? och vilka gudomar man tillber?"
Självklart. Jag försökte bara svara på dina frågor. Du undrade varför offra blod och vilken gudom jag vänder mig till, så jag svarade på det.
Det är klart att det är olika inom olika traditioner.
Nu ska jag på häxor ifokus-träffen i Mora så jag återkommer till den här tråden på söndag :-)
#31 Texten är hämtad från Gerald Gardner och tillhör då wicca skulle man enkelt kunna säga. Men jag återkommer som sagt på Söndag för nu måste jag stressa iväg så jag hinner till Mora innan kvällen :-)

jag tycker det är jätte intressant. menade inte att ifrågasätta din religon menade mer att förklara för #8 att blodsoffer absolut inte är något krav
Blodsoffer är vanligt inom wicca och de flesta andra magiska traditioner. Blod symboliserar ofta liv och är därmed en mycket stark ingrediens inom de flesta former av magi.
Om du tror att blodsoffer är något som bara förekommer på film så kan du inte vara speciellt insatt i magi. Att offra djur är mindre vanligt men förekommer även det också. T om människo offer sker än idag men är ytterst ovanliga. I alla fall är det väldigt få fall som har kunnat konstateras att en människa har offrats men det förekommer lite då och då. Dock tvivlar jag på att speciellt många människo offer görs av wiccaner. Skulle i sånna fall kanske förekomma i de yttersta formerna av wicca. Det finns ju satanisk wicca t om.
Alla wiccaner följer heller inte the wiccan rede och andra bara delar av den. All wicca är inte snäll och fluffig. Sen finns det absolut inget i wiccan rede som säger att du inte får använda dig av blodsoffer eller djuroffer så som jag förstår den. Det är en tolkning som jag inte håller med om.

#42 absolut inte någon fluff wicca jag är involverad i. Men att ta ett liv?
Det är intressant det du säger absolut. Men wicca har ju egentligen bara en basic grund; "an ye harm none do as ye will" ?
I varje fall den wicca som gardner la till grund. Och att man ger av sitt eget blod visst. Att offrar mat, okej jag köper delvis djuroffer visst och människooffer, ja allt beror på vilken gudomlighet man tillber eller hur?
Men all form av häxkonst,magi osv är inte den traditionella wicca.
Jag måste säga att jag känner mig smått påhoppad här, varför?
Enda jag säger är egentligen att jag och den tradition, de coven osv jag har jobbat och jobbar med, tycker inte att något blod som inte frivilligt ges ska inte offras inom cirkeln.
Men det är så vi jobbar.
Men fine jag tar tillbaka att det wicca = inga blodsoffer… säger istället ENLIGT MIG så bör inte ofrivilligt blod offras inom cirkeln.
Men fine alla har sin tro och sin religion du kan ha din så kan jag ha min.
Jag känner personligen flera överstepräter och översteprästinnor inom båda gardnerian och alexandrian wicca som inte har några problem alls med blodoffer. Sen känner jag också precis som du säger en del som aldrig skulle syssla med sånt. Jag tror det är viktigt att inte tänka i banor att alla som utövar en viss form av magi har samma tolkning.
Jag ser inga probem i nån form av offer förutom människo offer med tanke på delen "an ye harm none do as ye will". Nu är jag dock inte wiccan eller häxa alls men alla sånna texter kan tolkas på många olika sätt.
Personligen finner jag the wiccan rede ganska motsägelsefull och just den raden är ett bra exempel. Skada ingen och gör vad du vill i samma kontext?
Ett annat exempel:
True in love ever be-
unless thy lovers false to thee.
Och om din älskare inte är så himla sann då? Vad får vi göra i det läget? Försöka bli av med älskaren som Gardner själv fösökte med?
Som du själv säger så är att tolka den texten ungefär lika lätt som att tolka bibeln. Vi har ju mängder med kristna med helt olika uppfattning så självklart har vi wiccaner med helt olika uppfattning. T om inom samma gren:)

Raxic, jag hoppas att du inte känner dig påhoppad av mig? Det har aldrig varit min avsikt och jag ber om ursäkt om jag gett dig den känslan.
Jag har mitt sätt att se på saker och du är välkommen att se på ditt sätt :) Jag har bara försökt svara på dina frågor, men ibland blir ord missförstådda och inger en känsla som inte finns där. Wicca vet jag mycket lite om, så den diskussionen ger jag mig inte in i. Blodsoffer vet jag dock en del om (och det finns mycket power i det… men eftersom jag inte är kannibal så står människo-offer inte på min lista… steget från blodsoffer till mord är enormt stort … Ja jösses)
Nå, nu ska jag ha helg :D Må gott!
Mycket sant att saker på internet ofta kan få en innebörd som inte alls var tänkt. Är ju lite svårt att tyda ren text då man inte ser några ansiktuttryck. Kolla bara hur olika vi kan tyda the wiccan rede t ex:)
Sen vill jag bara förtydliga att jag definitivt inte uppmuntrar eller stödjer vare sig djur eller människo offer. Jag är en ganska extrem djurvän. Bara påpekar att det förekommer.
#43 Jag tror inte det kom fram i ditt inlägg att det var din tradition du menade. Jag uppfattade att du pratade om Wicca och då kände jag mig manad att hoppa in i diskussionen :-)

Min mening var endast att förklara att man absolut kan kalla sig häxa/wiccan utan att ge blodsoffer. Absolut inte nödvändigt och inom många grenar helt otänkbart.
Men ja givetvis förekommer det i många andra grenar.
Inte alla som sysslar med magi har samma tro/tolkningar eller texter /gudomar som man använder sig av. Instämmer helt.
Men är ändå inte den korta; an ye harm none do as ye will gemensamt för alla som tillhör wicca? oavsett gren?
Nu syftar jag inte på alla som håller på med magi , eller alla som kallar sig häxor eller liknande. Utan de som tillhör religonen wicca.
Trist att det ibland missförstås när man skriver. Menar självklart inte att låtsas som om man aldrig använder blod. (vi har blodsoffer också , men endast frivilliga)
Men känns trist när man ifrågasätter hurvida jag är insatt över huvudtaget. Jag vill inte bli ifrågasatt i min tro. Jag har min , du har din.
"an ye harm none do as ye will" är gemensamt för i alla fall alla wiccaner inom Gardners system men vad du fortfarande inte verkar fatta är att alla inte tolkar det på samma sätt som dig. Det är heller inte gemensamt alls för alla grenar av Wicca. Därför ifrågasätter jag faktiskt din kunskap i ämnet.

Såg just nåt när jag nu läste igenom den här tråden. The wiccan rede kan inte spåras till 1500-talet, som det står i #35. Man kan knappast, ens med en enorm portion fantasi, kalla Rabelais för wiccan.
Om sedan Crowley eller Gardner eller någon annan blivit inspirerad av något Rabelais skrivit så är det en helt annan sak. Vill bara klargöra det.

#50 det jag svarade på om du läste bakåt var att enligt länken som bifogades i #33
Med andra ord. Inte min ide.
Vill alltså förtydliga att det #50 syftar till är infon i länken på #33
#48 för det första tycker inte jag att du har någon rätt att ifrågasätta mig sådär. Jag har sagt flera gånger att jag vet hur jag tolkar den meningen. Men jag sa också att precis som alla som tror på bibeln så tolkar många dem olika.
Jag vet inte hur tydlig jag ska behöva vara för att du ska läsa det jag skriver och sluta hacka på mig?!!
Däremot tackar jag för infon att den då INTE är gemensam för alla grenar inom wicca. Jag trodde att de som kallade sig wiccaner oavsett tradition levde efter den.
Men då hade jag fel. Det skrev jag ju tydligt som en fråga ovan och har inte påstått. utan jag frågade….

#51 Jo, jag förstod att det syftade på infot i den länken. Och det står inte i den länken att wiccan rede kan spåras till 1500-talet, men du tolkade det så. Det var det jag reagerade på. Det står i den länken att Crowley blev inspirerad av något Rabelais skrev på 1500-talet, inte att wiccan rede på något sätt existerade på 1500-talet. Är du med?
*peace*

#52 aight, jag läste bara "The Wiccan Rede: A Historical Journey" sen att det var bak på 1500 talet.
Men då är det alltså inte något som har med the rede att göra?
*peace* ;)

Precis :D

Det är väl klart att den har något med Redet att göra, eftersom satsen kan spåras bakåt. Alltså att den raden har utvecklats genom åren för att sedan accepteras av Gardner i den form vi nu känner den och spridd inom wicca. Därmed inte sagt att Rabelais var wiccan, men var det någon som egentligen trodde det? *lost*
Angående det där med blodsoffer (om man nu vågar lägga sig i den debatten) har jag aldrig någonsin hört om wiccaner som offrar levande djur. Det var mig totalt okänt. Enda blodet skulle vara sitt eget. Men, skulle det ske är det väl inte något man talar vitt och brett om. Jag har dock extremt svårt att se det förenligt på något vis med wiccas filosofi.

#55 så jag känner lite också.. men tydligrn så finns de de som ser sig som wiccaner och ändå offrar blod.
att häxor och magiker sysslade med blodsoffer ja, men några wiccaner var för mig också överaskande.
ne det stämmer ingen som verkar trott att han var wiccan, inte jag iaf :D
Jag vet inte vilken debatt som spårat mest här, den om reden eller den om blodsoffer. Men men…

#56 Touché! 

#57 wheii :)
Kan det vara så att ordet "blodsoffer" ger olika associationer för olika människor. Blodsoffer behöver inte vara rituellt dödande av djur ;-)

#59 Jo visst är det så, jag antar att jag läste lite för snabbt i Mr-K #42:
"Att offra djur är mindre vanligt men förekommer även det också."
Jag trodde först att han menade i samband med wicca, men när jag läser det igen är det förmodligen inte så utan mer generellt.

#60 ja jag antar att det måste vara något sådant han menar.
men med texten
"Dock tvivlar jag på att speciellt många människo offer görs av wiccaner. Skulle i sånna fall kanske förekomma i de yttersta formerna av wicca. Det finns ju satanisk wicca t om."
i hans #42 så vet jag inte…
menar han i wicca eller generellt?
och menar han blodsoffer i form av eget blod? eller rituelt dödande?
Appropå The Wiccan Rede så har wikipedia en riktig bra artikel som jag rekommenderar den som vill veta mer.
Jag menar att djuoffer förekommer inom wicca men att det inte är speciellt vanligt. Inom vissa andra stilar av magi är det ytterst vanligt dock. Ett blodsoffer av ett djur är aldrig frivilligt.
Det finns inget i wiccan rede som talar emot djuroffer.

#1 När jag offrar är det antingen i en rituell sammanhang eller spontant vid speciella platser som jag känner för att offra till. Det kan antingen vara ett träd en sten en källa m.m. eller till varelser som dyker upp på platsen jag är just då. Men också för att offra till oiika guddommar, makter m.m.
Som oftast är det för att dessa träd eller platser ger mig något, till ex en vision, kraft eller svar på en fråga som jag haft.
Några gånger använder jag mynt, några gånger örter,blommor, honung och salt (som oftast på forngravar), hår, naglar, vin, öl Eller det som finns tillhands som känns bra att ge/offra.
i en cirkel eller i en rituell sammanhang kan det handla om "inre kvalitéer"(hittar inte ett bättre ord) jag offrar, eller något jag åstadkommit eller som jag tillverkad eller förberedd speciellt för ritualen Detta för att ge kraft till själva ritualen och de som är närvarande. Det finns olika sätt att gå tillväga då, men det är för långt för att gå in på här.
Jag är av den uppfattning att när det handlar om Wicca, Gardner och Craft Laws så härstammer dessa "lagerna" från hans Bricketwood Coven och blev utvecklad efterhand som behoven uppstod.
Eftersom han också hade bakgrund inom frimureriet som ofta älskar att göra saker mera klurigt och dogmatisk :-P , blev också det arbetet och reglerna inom covenet påverkad av detta. Sedan dess är både The Rede och The Craft Laws snarare ett vägmärke och en inspiration för hur man kan hålla ett arbete inom ett coven inom en viss ram.
På samma sätt så finns det också "lagar" inom andra garnerianska coven som tillkommit efter Gardners tid som skriver ner sina lager och riktlinjer för sitt coven arbete. Lagerna går vidare i arv till nästa generation som en riktlinje baserad på andras arbete och erfarenhet och inte som en "du skall" regelbok. Det finns ingen centraliserad enhet som styr som säger att så här är wicca eller så här skall wicca vara i framtiden .
Det är upp till de enkelte coven att lägga upp sitt arbete som de själv vill.Ju mindre tid jag använder på politiken ju mera roligt kan jag ha och faktisk arbeta på riktig…
Personligen tycker jag bättre om "att vara snäll emot de snälla och ge en klös på nosen till de dumma";-) Det kan också vara en bra Rede tycker jag hehe
Om man tror att wicca är någon form av skåp-lutherianism vart man delar ut belöningar och straff så får man ta sig ett par extra varv i någon skog och tänka om
#28 Så drygt sagt så skulle jag säga att om den styrande Gudinnan inom ett coven är Kali och träder fram genom ÖPA så borde ju det inkludera blod offer eller;-)
Eller hur gör en person som både är invigd i santeria och i wicca?
Dock inte inom samma rituella kontext, hur påverkas etiken till denna personen? Hmmm….

Var det där sista riktat till mig? Frågorna menar jag? Det är inga frågor jag kan svara på eftersom mina kunskaper om både santeria och wicca är ytterst begränsade.
Men det finns säkert andra här som kan svara :)

Nej nej:-) Det var mera en generell fråga som bara dok upp i huvudet som jag tänkte andra hade några tanker om…
Det blev diskuterad på en lista för BTW (british traditional wicca) …det blev pratat om detta med synen på blodoffer om man har invigning i båda inriktningerna….eller en annan inriktning vart blodoffer är en del av den religiösa praktiken
Intressant tråd som började röra om i huvudet på mig… många begrepp ockå. Jag har både offrat för att få nåt tillbaka och gett gåvor bara för att …. det kan vara kött, bröd, frukt, vatten, rökelser och blommor.
Och ibland ger jag som betalning tex kött och bröd.
Blod ger jag till det som jag vill ska få en bit av mig av olika anledningar, som den ultimata gåvan och en länk.
Mycket har nog att göra med vad vi tror på, hur vi jobbar och hur vi definierar offer, gåvor och betalning.
Gör hellre fel än inget alls.
Jag offrar något varje dag, ofta lite bröd och hunungsmjölk, för att visa att jag är tacksam för de gåvor som jag får varje dag.
På sabbaterna offrar jag alltid, vad jag offrar beror på sabbaten och vad jag har gjort under ritualen.
Sedan offrar jag när jag plockar örter eller behöver använda andra delar av växter. Men det kanske mer ska räknas som gåvor?
När det kommer till blodsoffer så använder jag bara mitt eget blod, eller om jag ska göra magi för någon annan dennes blod. Men jag vet inte om jag skulle kalla det offer utan mer en ingrediens i magin. Men det är bara vid väldigt få tillfällen.
hur offrar ni?

Offer brukar väl ses, ganska vedertaget, att man ger upp något som man annars hade velat behålla. Att ge vatten och mat varje dag ser jag personligen inte som ett offer utan som ett sätt att visa tacksamhet. Men där är det skillnad i begrepp.
Om jag offrar något är det ofta tid. Att arbeta med en gudomlighet och säga "jag kommer att ha ett altare som jag ber vid varje dag i en månad, utom när jag är på annan ort och ber vid XX" OCH håller det löftet blir det extremt kraftfullt då tid är något som jag och många med mig har ganska lite av. Mat som jag köpt i affären tio steg bort och sedan lägger i komposten ser jag mindre som ett offer och mer som en gest. Jag offrar i rituella sammanhang.
Har en kompis som offrade sitt LÅNGA hår till nästan snagg, men vet inte vilken ritual det var för. Men det var ett smärtsamt offer för henne.
Jag tänkte på en sak. Alla som berättar sin intention, och ger någonting värdefullt tillbaka, när de tex tar en gren från ett träd.
Vad anser ni kan hända om man inte gör detta? Eller är det endast som en artighets gärning.
Jag tänker bland annat på de människor som jobbar i skogen hela sina liv, med att fälla träd. Utan att utföra någon liknande handling. De verkar inte drabbas på något vis?
#71 Jag ser det som gott hyfs eller artighet, ungefär som att jag alltid tar med mig en present om jag är bortbjuden till någon. Inte för att jag tror att de kastar ut mig om jag inte gör det utan för att det känns bra 😃
#71 jag tror det gör en skillnad om man vill arbeta magiskt eller andligt med det man skördat, då vill man ju ha med sig lite av anden i tinget och få det med medgivande.

#71 Så klart att man inte "drabbas", man drabbas inte heller om man inte blir rörd av en vacker utsikt eller kärlek människor emellan annat än på det vis att man missar en upplevelse och en god känsla. Det är helt möjligt att ta en gren från ett träd utan att tacka, göra en stav av den och använda den i sitt magiska arbete. Men då har du inte heller varit med om en viktig känsla i att lära känna ditt redskap och en relation till var den kommer ifrån och relationen till just det trädet.
Att man skulle drabbas av någon andlig vedergällning på grund av sina bristande känslor eller okunskap ser jag som väldigt märklig.
Tack för svar! :)
#71 Jag har upplevt en stor oro i skogen vid och efter skogsfällning. En oro jag inte skulle vilja utsätta mig för i onödan, vare sig det var jag själv som fällde skogen eller inte och som inte kan avhjälpas med ett enkelt offer. Att bo bredvid ett kalhygge är nog mindre bra än att bara vara där vid fällningen. Det är vad jag tror numera.