olika sorters magi
Hej, är en kille på 19år och väldigt ny inom området. Har hört att det finns olika sorters magi som man använder sig utav. Har hört talas om månmagi, solmagi, veckomagi m.m. vad finns det mer för olika sorters och när ska man använda sig utav dom? (vilken passar bäst till vilket tillfälle) somsagt är väldigt ny inom området och skulle gärna vilja veta mer \\ tafelkerzen
Oj det finns otroligt många olika sätt att utföra magi på, det skulle ta alldeles för lång tid att lista dem alla.
En bra början är att läsa på om grunderna i magi som alla olika sätten har gemensamt, energi arbete osv och sedan studera de sorters magi som man själv tror sig ha användning av. eller om man har något speciellt mål i tanken ta reda på vad som passar just den sortens mål.
Men som sagt så är det alltid bra att börja med grundläggande kunskaper först 😃
Beställde en bok på nätet för några dagar sedan som heter den stora boken om magi av cassandra eason. och har läst lite på nätet om olika saker. får hoppas det går framåt :-)
mkt bra bok! fick mitt bibliotek att införskaffa den boken åt mig :)
Mkt bra är ganska överskattat. Den är övergripande och introducerande, håll bara i tankarna att det har förut förekommit fakta fel i hennes böcker överlag. Hon är mer en författare för massorna som klipper och klistrar utan någon egen fördjupande kunskap ( uppenbarligen eftersom det är frakta fel i böckerna) och hon producerar Stora boken om xxxx inom nästan allt. Sök lite på boktips, författare samt titel så kan du läsa vad andra har upptäckt i sin läsning.
#2 Det är en bra bok att börja med men som #4 säger så ska man inte ta allt som står i hennes böcker som sanning. Men jag tycker att du ska börja med att läsa den och sedan fortsätta vidare om du känner att du fortfarande är intresserad av ämnet.
Håller även på med att läsa massa på www.beccus.se. Väldigt intressant och bra sida tycker jag, med mycket info o fakta.

Vad sägs om att vi försöker att skriva ihop en lista på nybörjarböcker i magi och häxkonst och "klistrar" den? Det är ju många som kommer med frågor om just detta. Vi kan ju ha en diskussionstråd om böcker som är värda att ha med.
Kan ju kanske skapa någonsorts nybörjartråd där man kan skriva tips om lite allt möjligt som man kan behöva veta som nybörjare och lite tips m.m
#7 jag har själv tänkt på det, jag vet bara inte hur man ska få ihop en sådan lista? Kanske är det bra att döpa den till "Stora Bok Tråden" så får alla och envar posta tips på just böcker de har läst och tycker är bra.

#9 Ett förslag är att man skapar en boktråd med nybörjarböcker och sedan tar de bästa ur tråden och gör en lista.
#10 bra tänkt!
Kanske en egen kolumn så den är lätt att se när man kommer in på sidan.
Gör hellre fel än inget alls.
Hmm, nu tror jag detta blev en funktion idé tråd jag tror inte ritkigt det var det som Tafelkerzen var ute efter. :D men i alla fall.
"Stora boken om Magi" r en okej bok som är värd att läsa. Men som de andra har sagt så är det ingen ultimat bok att bygga hela sitt magi utövande på. Cassandra's bok eller böcker har brister och man ska inte se sig blind på att man måste göra så som hon skriver. När jag läser hennes bok så får man känslan av att hon menar att det är så som hon skriver som är det enda rätt och det ända sättet att få magi att fungera. Men som sagt, "Stora boken om magi" är en okej bok som du kan använda som en överblick vad som kan finnas. Men ändå så "Den stora"… är ingen stor bok och den är väldigt få ordig när det kommer till information.
Det bästa du är gör att häng med och följ trådar här inne, var inte rädd och fråga… sök på nätet, googla och fråga andra… och testa dig fram….
#13 Tack för tipset, ska tänka på det när jag läser boken. har även varit på olika sidor på nätet. finns en butik i närheten som man kan köpa olika böcker, örter, kristaller, tarotkort osv.
Att läsa om "alla sorters magi" kan ibland göra en ganska snurrig och vill. Som att försöka fånga upp just moroten ur grönsakssoppan - samtidigt som man har förbundna ögon och klädnypa över näsan.
Vilka är dina intressen förutom magi? Gillar du växter, så kan det ge en hint. Etc.
Ibland kan det ge mer att läsa ett snävare område, även om det visar sej att "det är fel". Det kan provocera fram känslan av vad man verkligen skulle vilja!
#14 glöm inte biblioteket, det kan nämligen bli ganska dyrt att köpa allt man vill läsa :-)
#15 har ett litet intresse av växter och har läst mycket om kristaller , som jag har några stycken utav. #16 ska inte glömma det :-)
En liten fråga bara. Kan vem som utföra magi eller måste man ha någon typ av gåva för att göra detta? (Läste lite på nätet om detta)
#18 Nej, vem som helst kan inte göra det, om man med det menar att kunna få resultat av magin. Det krävs någon form av talang för det. Eller gåva, hur man nu ser det. Jag menar att det är något man föds med.
Hur vet man att man har den "gåvan" ?
#20 du får prova och se om du får önskade resultat. Nu menar jag inte resultat varje gång, men det bör ha någon manifestation i den yttre världen och inte bara handla om inre upplevelser. De flesta har olika praktiker & olika begåvningar, ofta har man redan haft upplevelser som kan hinta lite, fråga dig själv varför du är intresserad.
#21 vet inte hur jag ska gå tillväga för att hitta just min "gåva". har varit intresserad utav magi o häxkonst sen jag var liten. vet ingen speciell anledning, det känns bara som det är något för mig
#20 Precis som stass säger: du får prova dig fram. Ibland kan det ta lite övning innan man märker vad man är bra på och om det finns där. Det kan variera från person till person och det brukar visa sig med tiden. Finns det en stark drivkraft och intresse så kan det vara en god indikation på att det kan vara värt att utforska i alla fall. :-)
okey, är ju väldigt ny inom ämnet så det kommer bli mycket läsande, vilket jag inte har något imot. sen försöka hitta något som passar just mig
#24 det finns så många olika traditioner och sätt, även om teknikerna varierar tycker jag att insikterna verkar lika (jag menar att man kan ha kommit fram till samma saker även om vägen har vart olik). Det är bara olika vad som fungerar för vem. Smaka lite på New Agen - den är överrepresenterad, men våga sedan kika åt andra håll med. Glöm inte literatur som kom före 80 talet och äldre, typ paul huson och J&S ferrar, klassikerna osv.
Alla sätt är bra utom dom dåliga.
# 22
Måste det vara just magi? Jag tänker att du skulle kunna öva upp dej på att ge läkning med örter och kristaller, utifrån ditt intresse för dessa. Blir du duktig på att göra örtberedningar som får människor och djur att må bättre, så det mycket vunnet.Om du nu vill jobba med läkning förstås…
#26 Nej, det måste inte vara just magi. Men det är det som ligger "högst på listan" som verkar vara det mest intressanta. men jag kan även tänka mig att hålla på med örter och kristaller (Har dock inte så stor plats att odla egna örter på) känner även mycket för tarot som jag har velat lära mig ett tag
#27 någon slags spåkonst måste man kunna just med magi, se den andra tråden "att hjälpa andra" och therootdoctors svar om varför :-) annars gissar man bara sig fram, drar felaktiga slutsatser osv.