Fastnat
Hej hej, jag är en ung häxa som bor i Närke län. Jag hittade detta forum för ett år sedan ungefär och har varit aktiv här i perioder. Sen dess har jag hittat en annan häxa/wiccan i närheten och vi har träffast en gång, vi planerar att träffas någon gång snart igen😉
Även om vi nu är två och det inte känns så ensamt längre som det kändes i början så har jag liksom fastnat. Jag kan inte komma så mycket längre med det jag kan hitta på internet och det finns inte ett så stort utbud av de böcker som jag letar efter på stadsbibloteket. Så det jag undrar nu är: hur ska jag gå vidare?
Om ni har någon bra ideé om hur jag ska göra, så svara här eller skicka ett meddelande till mig.
Tacksam för svar
Ajia
Hmm.. svårt att säga. Kanske det betyder att du ska börja göra mer än att bara läsa. Vad är du mest intresserad av? Följ det och se vart det bär av :)
tack, det ska jag försöka med, jag har aldrig riktigt praktiserat, men nu ska jag komma igång! har en grej som jag vill prova, så jag tänker göra det :)
Någonting ganska enkelt och som passar att börja med såhär års är ju om du är intresserad av det förståss den mer naturliga grenen. Välja ut några träd, en handfull växter och följa dom från vår till höst. Ta gärna växter du känner till några av som exempelvis brännässla, gråbo, grodblad, maskros, och några du inte har en aning om och måste slå upp dvs vidga dina kunskaper, linnès är bra till alla växter =)
Försök nu att förutom att städa runtom och följa deras växtcykel se på vad man har trott om dom förr (folktro) hur de har använts medicinskt, hur används de magiskt, försök "laga" minst ett recept per växt & Träd.
Ett annat tips är att ta ett stegh bort från religionsavdelningen på biblioteket. Det brukar finnas en avdelning med lokalhistoria och där finns det massor med spännande böcker och häften om lokala sägner och myter. Man kan även hitta små biografier över kloka gubbar och gummor eller liknande. Det brukar vara en enormt bra, men ofta förbisedd, källa av information.
Om man söker på magi eller magic på bibliotekets hemsida finns en del på både svenska och engelska. I källaren finns bygdehistoriska böcker och även ett par gamla "läkeböcker".
Gör hellre fel än inget alls.
3# Tack! det ska jag verkligen göra. jag älskar att gå i skogen, och jag odlar mina egna örter i vår trädgård, så det skulle passa perfekt för mig!😃
4# det ska jag, har letat på kultur, religion och övrigt och har inte hittat så mycket, det finns nog en avdelning för lokala myter och sägner, ska leta där!
5# jag har läst de flesta böcker på svenska och även några på engelska även om jag föredrar de svenska. jag söker ofta på biblotekets hemida när jag vill ha en speciell typ av bok, men efter att de ändrat systemet så har det gjort det betydligt svårare för mig att hitta böcker till detta, men ska absolut prova det!
Källaren?
Ta trappan efter infodisken, där intill magasinet finns gamla bygdeböcker.
Gör hellre fel än inget alls.
okej, tack! :)