Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 1836 ggr
[Camia7]
0

Bär liv?

Är det bara jag? Jag älskar bär men har svårt för att äta dom för det känns som dom har ett eget liv, att dom hade vart ett litet djur?!

Konstigt?

Bara Anna
3

Förutom när jag äter hallon och är rädd för mask i hallonet så kan jag inte säga att jag känner så. Bär, frukt och grönsaker är just det för mig: Bär och frukt!

Det finns dock en teori som jag tror kallas "Animism" eller liknande som låter säga att Jorden är en levande entitet och allt vi upplever är Hennes reaktion på vad vi utsätter henner för. Utefter denna teori så skulle det då vara liv i bären. Personligen så är jag Wiccan och tror på att den Gudomliga energin finns i allt levande, även b är. Men samtidigt så tror jag också på det eviga kretsloppet: Utan död, inget liv, utan liv ingen död. Så även om det kanske är liv i bären så äter jag det för jag vet att det på lång sikt har nytta av mig när jag är död och blivit till mull….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[stass]
0

#1 animism är en religion, och enligt många religionsforskare en av de första primitiva religioner där man ser allt i universum som besjälat/lever/har en ande. Är du säker på att du menar animism?

Bara Anna
0

#2 Nej, absolut inte! :-) Därför skrev jag tror …. När jag tänker efter - du kanske vet vad jag tänker på. TROR att det kanske har Gaia i namnet. Men googlar jag så kommer det bara en massa annat.

Me. Myself & My Sims

[stass]
0

#3 ingen fara :) njae kan det vara nått nytt medvetande koncept?

scheindel
1

#3 du menar gaiahypotesen?

för mig är både växter och djur liv och frukter och bär (åtminstone kärnorna och fröerna de innehåller) är ju själva upphovet till en ny växt så för mig är även de att betrakta som liv. däremot har jag inget problem med att äta dem för den sakens skull.

naturen är funtad på det viset att vissa livsformer behöver ta liv för att överleva själva och det gäller även människan, åtminstone om hon har en livsstil som är någorlunda lik den hon genom evolutionen har utvecklats för. det är inget fel i det.

jag tycker i och för sig att man inte ska ta mer liv än nödvändigt eller orsaka onödigt mycket skada eller lidande. men vad som faktiskt är mer än nödvändigt eller onödigt mycket i sammanhanget kan man nog inte få hugget i sten utan det får vara upp till var och en att ta ställning till. själv strävar jag efter att så långt som möjligt imitera det som är naturligt för människan, ur ett evolutionsperspektiv. det är min definition för vad som är "lagom" och liksom ok.

Bara Anna
0

Hittade rätt nu tror jag: Det kallas helt enkelt för Gaia Hypothesis och myntateds av en man vid namn Lovelock

http://www.universetoday.com/13939/gaia-hypothesis-could-earth-really-be-a-single-organism/

Me. Myself & My Sims

Sommarek
0

#6 Det låter som en Harry Potter-karaktär.  :)

Jag tror man ska skilja på liv och medvetande. Allt naturligt lever ju på sitt sätt, men huruvida det också har tankar och känslor en nog en annan sak, i alla fall för mig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Coturnix
2

Eller; Allt är "liv", även något så basalt som vatten…?!

Kuutar
3

Allt är ju Liv, tycker det är ett fascinerande faktum att ingenting "sitter fast" någonstans, allt är partiklar som kretsar kring eller stöter bort varandra, och tomrummet emellan partiklarna är enormt stort i jämförelse med partiklarnas storlek.

[Ravenna]
0

För mig är allting liv. Och livet är medvetande. Även om alla livsformer inte är medvetna om att de är medvetande.

#9 Ja, visst är det fascinerande. Det sägs att skulle man komprimera ihop massan som en människas kropp består av, dvs. ta bort tomrummet mellan cellerna etc. så skulle massan/kroppen inte vara större än ett knappnålshuvud.

Vi är mestadels tomrum, tomhet som rör sig i tomhet. Formen är en illusion, egentligen. Eller ett hologram. Det är lite som när vi ser på tv:n. Bilden på skärmen är sammansatt av pixlar, små små rutor som tillsammans skapar illusionen av en sammansatt bild/form.

LinaLj
4

Frukter, bär och liknande är ju början på nytt nytt liv. Men å andra sidan är ju även ägg det. Jag äter det iaf, jag ser det som sådant att gudarna har skapat mig till allätare och jag antar att de hade en mening med det. 

Sedan är det ju intressant att vissa fröer faktiskt behöver passera genom ett matsmältningssystem för att kunna gro, de är konstruerades för att ätas. De flesta fröer i bären överlever faktiskt en resa genom våra matsmältningssystem och är fullt grobara när de kommer ut (då de även får lite extra gödning) så man behöver inte vara rädd att man förstör fröerna.

[stass]
5

#11 Dagens trädgårdtips: låt dina föer passera matsmältningssytemet och plantera direkt med gödslet på plats, förslagsvis flytta dej ett steg emellanåt för att få en jämn spridning 😂

[Ravenna]
0

#12 Bra tips!🤪😃

LinaLj
0

#12 Kanon, så länge man står ut med lukten 😂