Häxor iFokus

Häxor

Etikett: tarot-och-spådomskonst
Läst 2227 ggr
[stass]
1

Lernormand läggning för en fastighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om det är fler än jag som spår i lenormand härinne? Ni kanske blir sugna nu 😉

För någon månad sedan la jag en Lenormand läggning för ett hus jag var intressarad av, denna läggning gjorde jag före visningen (som fick förhinder) och publicerade i en FB grupp. Vilken tur, för då hade jag läggningen nerskriven och några rader om hur jag tydde den då. Igår var jag och tittade på huset, och jag slås en en gång av hur träffsäkert Lenormand är.

Så som jag har lärt mig, väljer man Huset –  kort nr 4 som cignifikator och placerar i mitten, koncentrerar sig på fastighetens adress & frågan, blandar, och lägger 8 kort runtom (se bild längst ner).

Jag drar korten lite kort (de har fler betydelser):

• Räven nr 14 - är ett sådant kort som visar på att någonting inte är som det verkar, falskt (i vissa yrken roligt nog ett arbetskort, list & manupilation).
  • Molnen nr 6 - visar på tak, kan handla om läckage – eller att man måste ta en titt på taket i stort, man brukar också titta på vad som knackar kortet på sidorna, höger – där ökar oklarheten, vänster där klarnar det upp.
  • Mössen nr 23 –  är sunkigt, smutsigt, smitta och grunden/källaren i huset.
  • Liljorna nr 30 -  visar på ålderdom, men även familjefrid.
  • Solen nr 31 –  är det stora lyckokortet och klövern nr 2 det lilla tur/pengar kortet.
  • Gentlemannen nr 28 –  är ett personkort för en man.
  • Hunden nr 18 –  syftar på en vän eller husdjur.

Jag klistrar in mina anteckningar jag skrev för nån månad sedan:

Fel på taket, svårt att fixa, en vän kan gå förlorad på köpet.
Fin och härlig trädgård.
Fel i grunden, dolt fel, falsk ”tur”….

Med facit i hand:

Det var fel på taket, det fattades vindskivor, en radda tegelpannor, och skorstenen behövde muras om, taken hade invändigt buktat in i ett av rummen på övervåningen (moln+hus). Huset var otroligt smutsigt, fullt av bröte & snuskigt (möss+hus), det var kraftigt eftersatt på grund av en gammal man som saknade ork (möss+liljor+man) och bodde där förut, jag misstänker fukt i källaren (mössen+hus). Säljaren verkade inte ha haft rent mjöl i påsen (man ska alltid se upp om räven visar sig i en läggning), då hen inte hittade till vissa delar av huset – som värmepannan, trots att hen skulle ha bott där. Trädgården var fin, det fanns en fallfärdig hundkoja (hund+liljor). Det finns potencial & en mindre vinstmarginal (hus+sol+klöver), men är ett projekt med många dolda fel, mycket pengar man måste skjuta till och det skulle nog ta 10 år. Här måste man bestämma sig för vad man vill och orkar, men det kan bli ett fint familjehem (liljor+hus+sol).

Kanske någonting fler vill prova? 😃

Trollvind
0

Såna här exempel är himla inspirerande! Det är jätteintressant att se hur du funderat och tolkat och sen få jämför med hur det blev. Fantastiskt :-)

Jag lägger också Lenormandkort men har haft stor brist på både tid och ork sista tiden så det blir inte så mycket övat som jag skulle önska. 

Men nu är jag ledig i morgon. Kanske jag skulle ta mig lite tid med korten då!

[stass]
0

Tack =)

Jag tappar också suget ibland och jag tänker bestämt skylla på att jag måste "smälta" det ett tag.

Övning ger ju färdighet och jag har börjat fotografera min läggningar, man glömmer alltför lätt annars. Det gäller ju att knäcka koden med lenormand. Jag tror jag ska börja göra små inlägg på bloggen jag kan gå tillbaka till sedan för att lägga till Med facit i hand delen.

Trollvind
0

Bra idé! Jag ska nog försöka börja med att lägga mindre läggningar och kanske ett par tre gånger i veckan. Har lätt för att göra det för stort och så tappar jag fokus ;-)

AnnikaIII
0

Jag har en eller två kortlekar bara liggandes och har inte satt mig in i dom alls, nu är det kanske dax. Blir väldigt inspirerad av det du skriver…☝️

Carpe momento

[stass]
0

Kul att ni blev inspirerade 😃

Jag har en till träffsäker läggning någonstans i datorn, som var för 3 månader frammåt, jag ska se om jag lyckas hitta den eller om den är raderad för längesen.

Om ni vill?

(eh…hittade den inte, då blir det ju inte bra, måste dokumentera mera!)

dennas
3

Det är så underbart när nån berättar och tolkar så här. Du hade gjort nåt med tarot i en pyramidläggning också, som kändes väldigt intressant.

Jag har ett stort problem jag ofta måste slåss emot och det är rationelldjävulen som tar mej i sitt våld. Dock händer det ibland att jag lyckas övermanna fanskapet och göra en tolkning värd namnet.

[stass]
0

#6 ibland ger sig fanskapet om man tar ett glas vin (jag rekommenderar brie till det och favoritmusik) men på det viset kan man ju inte öva för ofta och inte arbeta professionellt åt andra heller (om man gör det).

Någonting annat kan ju vara gråbo thè - rent traditionellt dricks det väl föra spådomar etc

Det påminner mig om att prova göra en sån där modern häxsalva med gråbo, malört mm nu i sommar.

dennas
0

Vilket gott tips!

Trollvind
1

Hehe sånt som kallas "goda råd"😃

AnnikaIII
0

ja, goda både smaklöksmässigt och värdefullt….😛

Carpe momento

Tarotstollan
0

Måste köpa mig en Lenormandlek snart👍!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[stass]
0

#11 om du ska köpa en lek så är svenska affärer dyrare än utlänska, själv har jag köpt min här: http://www.bookdepository.co.uk, det tar nån vecka att få korten, men d e gratis frakt och leken kostade 60kr ungefär (blue owl).

Tarotstollan
0

Tack för tipset, men jag håller mig inom Sveriges gränser än så länge.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Bara Anna
1

Jag hoppas verkligen att stor-admin på iFokus.se godkänner forumet, för då kommer snart ett forum för bara Lenormand kort att slå upp dörrarna! Hoppas det kan bli till helgen så håll korpgluggarna öppna!

#13 Kollade runt lite på svenska sidor som jag vet säljer och de har ett par stycken klassiska lenormands (som är jättebra att börja med!) och egentligen spelar det ingen roll vilken internetbokhandel du väljer. De verkar alla ha samma urval! Om du är pysslig så finns det också gratis Lenormands att ladda ner. Du kan klippa ut dem och klistra upp på kartong eller liknande:

http://lenormand.info/modern-minimalist-lenormand/

Lycka till!!!!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[stass]
0

#14 då håller jag tummarna för sajten =)

Jag gillar den stilrena leken du länkade till, att göra sin egen lek tilltalar mig. Jag har ofta tänkt på det med tarot med men där är det så mycket symbolik som måste bakas in att uppgiften känns överväldigande. Med Lenormand däremot ska det ju vara mindre symboler som kan blända och rakt och enkelt. Jag funderar på att ta min (skitdåliga) kamera och försöka ta kort på saker ute, göra allt svartvitt (för att ta bort färg associationerna), hitta på en snygg baksida och laminera alltsammans. Bara för att göra mig ett till projekt rikare =)

Bara Anna
0

#15 Blev inspirerad idag själv att göra egen lek. Men jag har inte tålamod att vänta på klöverblom så jag kör nog stock-foton istället gör att ha för strängt eget bruk…

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se