För ung för magi
Hej!
Jag har i drygt ett år varit intresserad utav trollkonst och magi. Problemet är bara att jag börjar tveka, jag är 13 år. Är jag då för ung för att hålla på med sådant?
Klart att du kan, men i din egen takt - så du är införstådd och mogen för just det just då.
I den åldern är ju skolan och utvecklingen till vuxen huvuduppgiften (jag vet…men du kommer att tacka mig i efterhand för den meningen), sålänge det inte hamnar i skymundan eller på efterkälke kan du forska runt en del (biblioteket och books.google.se), prova odla lite enkla örter eller samla in "ogräs" som har medicinska och magiska egenskaper, Kanske försöka att se dig om vilken spåkonst som intresserar dig och försöka att sätta dig in i den osv.
Får du skräckfilmseffekten, när allt blir en enda röra, du känner dig rädd för allt det nya, då är det bara att stoppa och hålla upp. Då har man gått för fort fram utan att förstå/leta felaktig information. Allt har sin egen tid =) När allt är stabilt och tryggt igen kan man gå tillbaka några steg och försöka ta upp tråden igen.
Jag säger kör på så länge det känns tryggt och rätt för dig! Jag började själv när jag var 14-15 med att göra små enklare grejer. Är 16 nu och utövar när jag har tid. Som #1 har sagt är det självklart viktigt med skolan och du måste sätta det i första hand. Men det är inget fel att utöva så länge det känns rätt för dig :)
Jag själv började när jag var 12-13 år. Läste väl mest på om olika saker då, köpte på mig lite stenar och rökelse m.m. :)
Jag började vid 14 så jag tycker att du kan köra på så länge du inte förlorar fokus, du måste komma ihåg skolan och ditt "vanliga" liv.
ps. Grattis till att du har hittat det underbara ämnet magi och den alternativa livsåskådningen. :) Lycka till.
Jag anser (och jag vet att det inte alltid är en populär inställning) att magi är något man ska syssla med när man är mogen nog att dels veta vad man gör, dels är påläst nog för att faktiskt veta vad man gör och dels är tillräckligt moden för att ta eventuella konsekvenser.
Därför så tycker jag det är svårt att sätta en ålders gräns, dels så är man olika olika mogen men även så har man olika erfarenheter. För en 13-åring som är uppväxt i ett hem där magi är en del av vardagen och som har fått lära sig om magi är det troligtvis inte alls för tidigt att börja använda magi.
Men för en 13-åring som har läst två hemsidor om magi och vill använda det för att det låter coolt eller liknande skulle jag säga inte var mogen.
Men det har som sagt inte med ålder att göra utan med inställning.
På den tiden när jag började med magi (känner mig lastgammal när jag börjar en mening så 😕) och sökte hjälp av en kvinna som var väl förtrogen med det så blev jag ivägskickad med orden att jag skulle studera magi i 101 dagar samt med en lista på böcker jag skulle ha läst. Därefter (för jag uthärdade) fick jag gå som lärling i ett år och det var inte för än efter kanske ett halvår som jag faktiskt fick börja använda magi praktiskt.
Så varför tycker jag att det är så viktigt att vara påläst? Helt enkelt för att magi är ett redskap och precis som med de flesta andra redskap så kan man göra sig själv och andra illa om man inte hanterar det rätt.
#6 Bra skrivet.
#6 OMG vad coolt att du fick vara en "riktig" lärling Många av oss här inne är själv-lärda.
#6 Jag tror också att det sättet som du beskriver sållar ut dem som inte orkar uthärda och bara vill prova någonting utan att jobba för det eller lägga någon energi alls - det verkar ju vara en måttstock för många nuförtiden.
#8 Ja jag hade tur, men bara för att man är självlärd behöver man inte skynda fram. Jag rekommenderar även självlärda att studera noga innan man börjar praktisera.
#9 Ja precis, det är ju lite det som är meningen när en lärare låter en svetta sig igenom otaliga saker som man tycker är sååå tråkiga. för att se om man har drivet.
#10 Jag håller med. Jag tog lång tid på mig med.
Kära nån säger jag inriktad till vissa här inne…
Men fokus på huvudfrågan som ställdes
Så länge det känns rätt och du inte fattar fokus så spelar åldern ingen roll.
det krävs självdesiplin och mogenhet och det kommer inte i en specifik ålder.