Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 6902 ggr
Casiopeia
0

Gudarnas runor?

Har funderat en del på det här med att vissa runor associeras väldigt starkt med vissa fornordiska gudar. Håller just nu på att göra skulpturer av de olika gudarna och har då valt att rista en runa på vardera gud, mest för att förstärka symboliken så man ser vem som är vem. Idén har jag väl fått när jag tittat på andra gudavbildningar där ofta runorna finns med.

Vissa kopplingar är rätt givna, i alla fall till de "vanligaste" gudarna, t.ex:
Oden - ass-runan
Tor - Reid/vagnsrunan (en del väljer i.o.f. thurs här har jag sett, men det förstår jag faktiskt inte)
Freja - Bjarka/björkrunan
Frej - Ingrunan
Tyr - tyr/svärdsrunan

… men sen då? Nu har jag börjat fila på några av de andra gudarna och det vore ju trevligt att kunna hålla temat rakt igenom och ge dom varsin runa med, men det är mycket svårare när det inte finns någon jättelogisk koppling.
Eller vad säger ni om det? Associerar ni varje gud med en specifik runa? och i så fall vilka?

Eller är det att förenkla och dra obefintliga paralleller att försöka para ihop alla gudarna med varsin runa?

Kan tillägga att jag precis börjat arbeta med runorna och inte känner dom jätteväl, vilket är en anledning till att jag inte vill övertolka eller göra kopplingar som jag senare kanske kommer ångra…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ganna
1

Nu håller jag inte med (och jag har jobbat med runorna i över 25 år).

Bjarka är Friggas runa och Odens runa är Eh.

Vidare brukar Hagal knytas till Heimdal, Eoh till Ull, Sol/Sunna till just Sunna och Lagu till Njord.

Men, och det vill jag verkligen trycka på, varken Gudarna eller runorna är enkla och endimensionella vilket gör att man, beroende på vad man gör och vill uppnå, ibland gott kan komplettera med andra runor, eller, i de fall där det inte finns någon direktkoppling gudom<->runa, göra en bindruna.

Sist men inte minst skulle jag råda dig att jobba mer med både gudomar och runor innan du väljer att rista bilderna med runor; bara för att andra gjort det betyder det inte att de fått det rätt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Casiopeia
0

Nej naturligtvis- gudarna är allt annat än endimensionella, och samma runa kan passa för flera gudar och vice versa. Framför allt ser olika individer olika aspekter i de olika gudarna. Den relationen du har med gudomen reflekterar dig som person- eller kanske vad du behöver. För mig är kopplingen Bjarka-freja solklar, men- även kopplingen frigg och freja. På sätt och vis kan man se dom som två aspekter av samma gudom, så jag håller med dig där. Eh och oden har jag också funderat på, finns en poäng där…

De andra du nämner rimmar bra med mina egna tankegångar. känns rätt självklart när man tänker på saken.

De gudabilder jag gör nu är små enkla figurer i plastlera som jag mest ser som prototyper. Håller på att göra stora, snyggare figurer i keramik men ville göra dessa som förstudier för att få en känsla för gudarna i kombination med runorna. Jag är ju skulptör och jobbar bäst andligt när jag kombinerar med skapande. Så jag vill ha en bild för att kunna kontakta gudarna, men vill inte göra en bild utan att kontaktat dom… lite moment 22 kanske :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ganna
0

#2 Jag tenderar ju att hålla med Britt-Mari Näsström, dvs att Fröja mer är en titel än ett namn. Frigga har de flesta av de egenskaperna som associeras med Fröja enligt min mening, läs gärna en av mina bästa vänners artikel som berör det till viss del:

Frigga - en Häxgudinna?

För att förtydliga ytterligare är jag ju rätt långt från de som ser gudomar som inre, psykolgiska/själsliga svar på olika psykologiska aspekter, eller som facetter av en gud/gudinna. Visst har varje person som har en fulltrogen en relation som är unik med denna, men gudomen är den h*n är precis som personen är det. På samma sätt som jag har en unik relation med min äldste son, en annan med min yngste, ytterligare en annan med en vän etc. - men jag är den samma.

Jag ser dock mer av Fröjakraften i Jara, i mötet med Frökraften där.

Det är alltid en bra utgångspunkt att jobba med så många sinnen och metoder som möjligt för att lära sig något eller lära känna något och paradoxer uppstår ständigt i det arbetet - det är lite av ett kännetecken på en fruktsam metod för mig. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Jag är inte så bevandrad i ämnet, men jag tycker att Frigga och Freja känns som en och samma gudinna, fast de kanske har splittras någon gång i tiden (folkvandringar?) och blivit två. Eller finns det något genuint olika hos dem som mer pekar åt att de har olika ursprung?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

#4 Det är väl snarare så att Fröja är en titel som antagligen getts åt olika gudinnor vid olika tillfällen och på olika platser. Att sedan Snorre kom och skulle knåpa ihop allt till en egen "Olymp" gör ju inte det hela mindre snårigt. :)

Jag anser att Frigga är en av de stora gudinnorna som den titeln antagligen använts flitigt på.

Heimia
0

#4 Frigga och Freja är med största sannolikhet samma gudinna. Här är en text som övertygade mig iallafall.

http://ja-jp.facebook.com/topic.php?uid=173024439261&topic=11983

Scrollar du lite längre ner så kan du också läsa en text skriven av samma person om hur vårt Luciafirande från början var en Freja-högtid. Riktigt spännande :)

Chailatte
0

vilken länk då?

den kinesiska`Ööhh…