Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 622 ggr
AkiNord
0

Nybörjare men nyfiken

Jag är 19 år, och har länge haft en viss känsla för den spirituella världen. All skräckpropaganda (framförallt den om anden i glaset) har jag alltid funnit spännande och har därför nästan alltid provat. Men nu är inte riktigt den spirituella världen tillräckligt, utan jag känner för att komma vidare. 

På grund av detta har jag sökt mig hit. Just nu, känner jag att jag vill samla så mycket infromation jag bara kan, så jag vet vad jag håller på med när jag börjar med riktig magi. Därför skulle det vara jätte bra om någon skulle kunna tänka sig att hjälpa mig. Antingen genom boktitlar (och var jg köper dem, helst så billigt som möjligt, det är inte mycket pengar i att plugga) men om någon känner för att antingen ha en mail eller face-to-face kontakt med mig så är det också något ag är intresserad av.

Samt var borde jag börja? Det finns så otroligt mycket runt om, och framförallt på internet, vilket gör att jag är orolig på vad som är rätt och vad som inte är det. Jag hoppas att ni lite mer erfarna häxor kan hälpa en nybörjar häxa med mycket vilja och intresse.

Tack på förhand. ^^

[stass]
1

Hej och Välkommen, 

När det kommer till böcker så rekommenderar jag biblioteket, secondhand affärer kan man ibland fynda på, amazon och lulu.

Det finns en hel del artiklar på sajten med, som både kan hjälpa dig leta vidare och bena ut lite.

På nätet har du google.books.se (läs ca 60% av böckerna gratis där), www.sacred-texts.com och darkbooks.org - som är gratis.

Du kan prova att söka boktips, olika förattare eller titlar här på sajten med.

För mig har det hjälpt att försöka förstå var informationen kommer ifrån  Österlänsk filosofi, Theosofi, folktro, wicca, schamanism osv det märker man om inte annat i de moraliska värderingarna som medföljer, synen på kosmos osv. Det gör också att det blir enklare att skilja bort religionen & kulturen från själva praktiken. Men behöver inte vara religiös för att använda magi, men ofta är de så trasslade att det är svårt att separera (om man inte vill anammma religionen förståss).

Försök att inte läsa new age (speciellt inte i början) då det är ett hopkok av en hel drös kulturer och trosföreställningar som har blandats ihop (utanför sin context), förvrängts och serveras som en universiell sanning.

Mastering witchcraft av Paul Huson är helt ok som nybörjarbok (lite egen på vissa ställen dock, man behöver inte göra allt i den). Scott cunningham`s böcker är också helt ok. En kombination av dem båda är nog bäst om inte annat för att jämföra dom med varann.

Draja Mickaharic´s the practice of magic är en bra överskådlig bok som tar upp olika traditioner.

http://books.google.se/books?id=MxvWX9sOarMC&printsec=frontcover&dq=draja+mickaharic&hl=sv&sa=X&ei=Z9hCUa_INcLeswa2voGACw&redir_esc=y

dennas
0

Tycker att du fick jättebra tips av Stass.

Häxbegreppet är för många ganska vitt och brett. Ett tips kan vara att du tvingar dej själv att kalla dej nåt annat. Vad blir det då? Det kan ge dej en hint om den inriktning du söker eller redan befinner dej i…

AkiNord
1

Tack så himla mycket, då är det bara för mig att samla ihop lite pengar och köra igång. Tänkte ta och försöka plocka lite örter, ogräs osv med magiska och medicinska förmågor som jag kan torka, att göra egen rökelse känns som något som inte är för svårt.

[stass]
0

#3 ja det är en bra ide, den boken jag länkade till finns att läsa gratis till stor del på Books.google och det gör scott cunninghams wicca med http://books.google.se/books?id=hYYaFVr8ztUC&printsec=frontcover&dq=scott+cunningham+a+guide&hl=sv&sa=X&ei=UPFCUduhIsvLtAb06ICgAg&ved=0CDAQuwUwAA

(den senare är wicca, den fösta är inte med religiös trosriktning, läs den först)

Paul husons har du här gratis: http://ebookbrowse.com/mastering-witchcraft-paul-huson-pdf-d279524154