Häxor iFokus

Häxor

Etikett: i-häxans-trädgård
Läst 4695 ggr
ThreeStars
0

Vit salvia?! (förvirrad som tusan!)

Finns det vit salvia att typ köpa som man kan plantera eller så? eller är det något genmanipulerat eller som bara finns i något enstaka land? Obestämd

Jag har letat på de största frösajterna, men jag hittar inget förutom vit salvia som är färdigtorkad och insnörad i buntar Rynkar på näsan

Hjälp, någon?

/NeonNea

AnnaGreta
0

Vit salvia heter på latin Salvia Apiana. Frö finns på Örtagården där den kallas röksalvia. Den är inte vinterhärdig i Sverige, man kan odlas som ettårig.

ThreeStars
0

Åh, tack så mycket!

Bappho
0

Jag har provat att övervintra tre plantor i mitt köksfönster, vilket inte plantorna tyckte var en så stor hit. De är mest kala pinnar för tillfället, men inte döda ännu..

Någon annan som lyckats övervintra dem inomhus?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Mira66
0

Gomorron, jag undrar också hur ni hanterar Salvia Apiana, går det möjligtvis att täcka över den och bädda in den över vintern eller frostfri källare? Kanske det bästa är att samla in fröerna på hösten för att så nytt till våren?

/Lill

LinaLj
1

Jag har min i matsalen här hemma. Där är det ungefär 15 grader på vintern och inte direkt soligt. Nu på våren har den åkt fram och få stå med min frösådd under blålampan. Den ser lite hängig ut men jag tror den har klarat sig.

Enklast (och kanske mest bekymmersfritt 😉) är förmodligen att ta frön på den om man får den att blomma.