Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2889 ggr
Mira66
0

växter

Hej alla nya vänner!

Mitt namn är Lill och jag är helt ny här i detta forum, jag jobbar med växter och trädgård och håller nu på med att planera min egen örtagård för säsongen, vilka växter är mest användbara i magiskt syfte?

LinaLj
0

Det beror helt på vad man vill göra. Jag har arbetat på min örtagård i snart tre år men känner alltid att det är något som fattas 😃

De klassiska magiska örterna är ju allruna, belladonna, spikklubba och bolmört. Alla är giftig och i vissmån narkotiska och ska hanteras varsamt. Men de är också väldigt kraftfulla när det kommer till magi. Jag har en speciell del i min örtagård för giftiga växter så att man inte får med sig en bit av misstag.

När jag ritade upp planerna för min örtagård så funderade jag först igenom vad jag skulle ha mest nytta av. Så första året var det mest medicinalväxter. Sedan tillkommer det som sagt mer och mer varje år… Men jag rekommenderar att du funderar igenom vad viken sorts magi du utför mest.

[Ravenna]
0

Hej Lill, välkommen! Angående din fråga så beror det helt på vad för slags magi det handlar om. Det finns så oerhört många örter som kan användas för magi. :-)

Mira66
0

Tack,

Och tack för svar….vet inte än vad för magi jag är ute efter, jag är en rookie i ämnet och fantiserar och planerar en basörtagård. Enkla växter/örter som man kan komma att ha användning för.

LinaLj
1

Då skulle jag föreslå en blandning av lite enklare läkeväxter som kan vara "bra att ha" tex  kamomill, grodblad, peppar mynta, gurkört, kungsljus osv. Och vissa magiska örter som man kan använda till mycket.

Lavendel är alltid bra att ha hemma enligt mig, lika så vit salvia (som tyvärr är ettårig här i Sverige om man inte övervintrar den på rätt sätt), oregano, alruna (som sagt giftig), kattmynta och rosmarin är nog de som jag använder flitigast inom magin. 

Fördelen med att satsa på sådana växter är att de både kan användas som läkeväxter, kryddor och inom magin. Då får man en användbar örtagård från dag ett och så kan man utöka med lite mer ovanliga sorter när man känner att man behöver dem.

Mira66
0

Tack Lina, det var bra handfasta tips på enkla växter. Jag har Lavendel och några myntor samt Rosmarin och Timjan, gurkört har min granne så då kan jag tassa över någon månnatt och låna några sticklingar, hehehe, kungsljus ska jag införskaffa och nu kom jag och tänka på mina Änglatrumpeter, (Brugmansia) som jag har, jag vet den är giftig, kan den komma till användning kanske? 

Blå stäppsalvia har jag men inte vit Salvia så den måste införskaffas också, oj vad kul, nu längtar jag verkligen efter att sätta spaden i jorden! Chilifrön från Thailand har jag så det räcker och blir över så dom ska nog prepareras idag, härliga sköna söndag!

Mira66
1

Hej igen alla vänner!

Här hittade jag en bra länk med bra beskrivningar av bra växter……till alla ni andra som också söker trevliga växter att odla!

http://www.andligutveckling.net/hextradgard.htm

Ha en fortsatt fantastisk dag!

Lill

dennas
1

Den här sidan tycker jag är mycket informativ:

http://www.shenet.se/vaxter/start.html

LinaLj
1

Jag kan rekommendera Alternativ.nu's avdelning om örter. Där hittar man allt från användningsområden (främst medicinala) till odling och annat spännande. Där hittar man dessutom massor av trevliga och kunniga människor att prata med.

(OT överhuvudtaget rekommenderar jag Alternativ.nu's forum när det kommer till återbruk, odling, matlagning, tillvaratagande, djurhållning osv)

Mira66
0

Jag tackar ödmjukast för länkarna om växterna ni lagt ut, jag sparar alla länkarna på samma ställe nu så jag kan gå bakåt och lära mig mer om varje ört när jag kommer i kontakt med dom, sååå spännande.

Och jag beställde mitt efterlängtade växthus i går också, hittade ett supererbjudande man bara inte kan missa… 13,4 kvm, min dröm! det kommer hem nästa vecka och ska börja med grunden direkt tjälen släppt, tänk vad mycket roligt man kan dra upp och så där inne…..jag kommer få tidigare vår och längre höst. Jag är superlycklig!

Kram och all kärlek till er denna fantastiska soliga fredag!

Lill