Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 3482 ggr
ThreeStars
1

Synen på häxor i modern tid?

Jag ser mig själv som en häxa.

En av mina favoritserier är "Supernatural"

http://www.swefilmer.com/supernatural-s04e07-08/supernatural-s04e07-08-video_10ba7980a.html

Klickar man på länken ovan kommer man till ett avsnitt av den serien.  Kortfattat så handlar serien om två bröder som bekämpar onda varelser mm, så som spöken, demoner och även häxor. I avsnittet (den första halvan av filmen jag länka till) ovan, är det en häxa som sett till att döda tre personer med hjälp av sk. spellbags. de tre var offer i syfte att väcka en demon vid namn Samhain (låter bekant??) på självaste Samhain(dagen). Bröderna dödar demonen och alla lever lyckliga…

Nyligen såg jag en trailer på tv för en ny biofilm, Hans och Greta, med en twist. De är plötsligt häxjägare.

Vad tycker ni om hur filmer mm framställer häxor? Visst, det är bara i  underhållningssyfte, men trots att jag verkligen gillar Supernatural, kan jag inte annat än ändå känna mig träffad.

Vad tycker ni?

VildaVittra
0

Film och tv-serier är ju bara fantasier hos manusförfattaren. Skulle alla bibilotekarier ta åt sig när "Grabben i graven bredvid" kom och gav bilden av att bibliotekarier var stroppiga och tråkiga? 🙂

Jag gillar häxfilmer, häxan får gärna vara ond, för mig symboliserar det frigörelse, en kvinna som inte böjer sig för vad samhället förväntar sig av henne utan går sin egen väg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ThreeStars
1

På ett sätt håller jag med, men jag har varit med om att bli dåligt bemött som häxa, just på grund av att folk haft dessa "underhållnings-häxorna" i baktanke.

Som sagt, jag älskar den där serien, och jag gillar också häxfilmer och liknande, och jag vill inte klaga på de som gjort filmerna.

De enda jag kan komma på som jag vet har satt häxor i en positiv synvinkel, är serietidningen "Witch" som jag premenuerade på när jag var liten, och de nya tonårsböckerna "Cirkeln" och "Eld"…

Så lite mer från den positiva synvinkeln skulle vara trevligt 😛😉

VildaVittra
0

Förhäxad (Charmed) var väl också ur en positiv synvinkel? Sen finns filmerna The good Witch (mer för barn), hon gör ju bara gott.

Tråkiigt att höra att du blivit bemött illa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ThreeStars
0

Jusste, hade glömt Charmed 😉

Det känns ändå fel att skylla på att filmer påverkar trångsynta människor… xD

Ganna
4

Rent generellt har jag färre problem med hur häxor porträtteras i populärkulturen, än de som kallar sig "häxa" utan att veta riktigt varför (ofta med en pseudowiccansk, luddig tanke i bakgrunden).

Genom åren har jag tyckt mig se att de som bemöts dåligt p.g.a. att de kallar sig häxor, ofta kommit in på det ämnet tidigt i en bekantskap, alternativt är tämligen unga. Särskilt i det sista fallet så är det inte så konstigt, eftersom ungdomen är en tid då man söker sin identitet och dras till likasinnade resp. alienerar sig mot grupper man inte tycker att man har något gemensamt med.

*brasklapp* Detta är rent generellt och inte menat som direkt iakttagelse av någon av de tidigare som skrivit i tråden. :) */brasklapp*

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

ThreeStars
0

#5 självklart, du har en poäng.

men i och med att filmer mm använder sig av just ordet "häxa", som jag väljer att kalla mig, kan man inte riktigt låta bli att jämföra lite. Men det är som sagt inte bara jag som jämför mig med det, utan andra jämför mig med filmhäxorna… det är väl då man börjar ta lite illa upp…

När jag då kollar på Supernatural, och häxor kommer in i bilden, kan jag inte låta bli att hela tiden tänka "men så är det ju inte…" eller "jaså, det tror dem!"  ;)

Sommarek
1

Även om jag väl skulle kunna önska mig en liten mer nyanserad bild i medierna, så tror jag det är skillnad på hur häxor porträtteras och hur man blir bemött på grund av den porträtteringen. Å andra sidan brukar jag tänka att om folk tror att jag kan förvandla en råtta till en bägare genom en viftning med trollstaven, så är det nog inte mig det är galet med.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
0

Jag tänker att synen på häxor inte har ändrat sej så mycket genom tiderna. Det är nån som är bra att ha som vän, dåligt att ha som fiende och en alldeles utmärkt syndabock när ett kollektiv har problem.

Det som ändras genom tiderna är väl mer ordbruket kring fenomenet häxa och därtill närliggande samt vilka som är att betrakta som häxa. Men det är ju inte enbart en skillnad som dyker upp i bara tidsaspekten utan verkar vara kulturellt och socialt beroende också.

[Spökriddare]
0

Vill inte vara någon besserwisser men dom kallar det faktiskt för "hex bags"

/Supernatural nörd #1

ThreeStars
0

#9 haha ;) 

/soon to be a true Supernatural nörd

LinaLj
2

Jag tycker att det har blivit ett större genomslag för de "goda" häxorna i median nu för tiden. Serier som Sabrina- tonårs häxan och Charmed är ju positivt vinklade. Likadant med filmer som Magiska systrar och Bewhitched. Även "seriösa" serier som Bones och Mentalisten tar upp wicca ur en mer realistisk synvinkel. Och lyckas till stor del. 

Sedan att "sagohäxan" fortfarande lever kvar tycker jag inte gör så mycket. Jag älskar sagor och häxan, vilken roll hon än spelar, har en viktig del i dem. En saga utan ondska eller mörker mister mycket av sin mening. Nu pratar jag inte om sagor som "ludde på vifft" eller "var är teddy" utan om folksagor. Där är häxans roll lika viktig som prinsen och prinsessan, för hur ska man lära sig att vara god och snäll om man inte vet vad som händer om man inte är det.

Jag tar inte illa upp för att häxor ibland porträtteras som onda eftersom alla bra berättelser behöver en skurk. Likadant hoppas jag att bönder inte tar illa upp eftersom de oftast får vara de inavlade onda skurkarna i skräckfilmer.

Bappho
6

Det är inte konstigt alls att häxor porträtteras som onda. I de flesta kulturer har man trott, eller tror man fortfarande på, väsen som är skadliga och onda. Häxa och witch är de ord man brukar använda när man beskriver en del av de här väsendena. Det kan vara både en död/övernaturlig varelse eller en levande. 

När ni t ex läser i tidningen om barn som kommer ifrån en del afrikanska länder som plågas och torteras för att föräldrar och släktingar tror att de är häxor, så är det just den här skadliga häxan de menar och inte den varianten som många moderna häxor tänker på, den som är klok och ser i det fördolda och som helar med sina örter.

Man får sära på detta. Det är inte samma sak.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[stass]
0

Den onda häxan är väl också en produkt av demoniseringen av praktik och väsen, då ordet blev nästan synonymt med det (djävulsmakter exempelvis).  Jag tänker att prästinna, völva osv aldrig har kopplats på det viser, då det inte fanns en sådan demonisering/djävulsförklarande av praktik, makter eller väsen.

Kul att se dig igen bappho =)

ThreeStars
0

Intressant att läsa vad alla tänker.