Frågor om att säja det jag gör
Hej
Jag håller på med ett kortare skolarbete där vi ska tänka ut vad vi vill göra i framtiden.
Själv har jag valt att kolla mer runt min ide om att sälja det jag gör och få mina intressen att betala sig själv lite. Gör mycket som kan kopplas till den sharmanistiska men även rent allmäna grejer. Akvarelle, akryl, skällror och mycket mer.
Tänkte att jag kunde ställa lite frågor till dig som själv gör något likande.
Hur tänker du när du säljer?
Priser, varför säljer du det du gör? Har du funderat på att ta in andras hantverk eller att sälja andra prudukter en dina egna?
Hur gör du reklam för dig och har du haft några sammarbeten som varit lyckade/ mindre lyckade.
Kan du tänka dig ett samarbete med mig?
Betalningssätt hur har du tänkt där?
Vad är det för domän du har och vad kostar den?
Om man ska känna på marknaden är det nog klokt att köra så kostnadsfritt som möjligt i början, hobby verksamhet behöver man inte registrera bolag för eller redovisa moms (se dig för vilken summa det du tjänar in inte får överstiga) gratis hemsida på n.nu, produktbilder kan du fixa med en lånad systemkamera om du inte äger någon själv, vit bakgrund och folie beklädda "någonting" som ljusreflektorer och en massa strategiskt utplacerade lampor) ger så prefessionella produktbilder man kan få utan att gå till en fotograf och är viktigt för helhetsintrycket. Du vill inte att det ska se murrigt, mörkt och amatörsmässigt/hemmafotat ut.
här har du en enkel guide: http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/sa-far-du-till-enkla-produktbilder-hemma-1.501592.html
Skaffa dig sedan en logga som finns med i alla marknadföringssyften, etiketter ( fräsch färg som syns och enkelt ska det vara) visitkort och hemsida. Kör samma färgsättning överallt (mitt tips är fräscha färger orange, grönt, blått, rosa mm) mot vit bakgrund tilltalat många. Låt logotyp samt produktbilderna stå för färgen, så de utmärker sig. Kör max 2-3 typsnitt, huvudtypsnittet bör vara lättförtåligt utan krusiduller. Vill du ha ett krusidulligt typsnitt lägg det i loggan isf - men välj ett läsbart!
Kontakta sedan olika bloggare och hemside ägare för blogg samarbete,(inom din målgrupp) där du ger dom antingen en produkt att prova eller att Lotta ut mot marknadsföring för dig (din hemsidelänk delas på deras bloggar/hemsidor/ FB av alla med i lottningen exempelvis) var beredd på att få många nej och lite respons i början, ge inte upp håll tempot uppe. Sätt en tidsram typ½ år- 1 år innan du vill ha resultat av marknadsföringen samt hela "företaget" skall ta fart.
Var alltid professionell, entusiastisk och trevlig, du är ditt främsta varumärke/marknadsföring.
Det finns sidor med billiga erbjudanden(ibland gratis) där man kan göra visitkort, kylskåpsmagneter mm som du skickar med i köpt produkt lägg logotypen på dom samt hemsideadress och gör dom snygga och färgenhetliga med ditt "företag" så folk vill ha dom på kylen så är du innen i folks hem med ditt företag =)
Knyt hemsidan till en FB sida ha så bred målgrupp du kan (salvor, örtförsäljning, tavlor statyetter, ljus - vilka vill betala pengar för det? Är Sveriges peganer för snävt?) och inrikta dig mot just den målgruppen.
Målgruppen kommer du att lista ut bäst när du har ditt tänkta sortiment färdigt.
Har du tur får du den "positiva spiralen" där rekommendationer och mun mot mun spridningen gör sitt, men släpp aldrig marknadsföringen ändå.
När du har kännt på marknaden och vet pulsen, samt din hobby veksamhet betalar sig självt och ger lite över kan du investera överskottet i ett handelsbolag och domän m.m - då kommer du även att bli attraktivt för större bloggare och gå upp i status bland hemside samarbeten - vilket i sin tur skall förhoppningsvis ge dig mer i omsättning.
Puuh..det är lite tips på hur man marknadsför och bygger ett varumärke. Hoppas du inte redan visste det annars har jag gett alltför många "jag vet redan det" tips =)
Ett STORT LYCKA TILL!
Tack så jättemycket
En del har jag redan tänkt på men en del var nytt!
Ska kolla upp mer och det kommer börja med något privat.
Vi har portfolio vecka i skola noch då komemr vi göra egna visitkort ska se till att få fram ett jag gillar och sen beställa av det elelr bara skriva ut på skolans kopiator.
Har kontacktat lite olika personer jag känenr och möjligheten är att jag får sammarbeta med dom på oliak sätt.
och sist men inte mins, segla inte iväg med prissättningen - det får inte vara för dyrt! Men det ska täcka dina kostnader också - annars är det ett misslyckat företag och bör läggas ner.
Sätt en maxsumma på vad du kan tänka dig att lägga på att köpa in det du ska ha hemma från början, samt visitkort, etiketter, cellofan till snygg inpackning etc. Överskrid inte den, tanken är att intäckterna skall betala utgifterna sedan efter första ska ha inköpet.
Även om man måste räkna med att lägga in lite pengar i början ska man inte behöva göra det kontinuerligt sedan, ett bra och hållbart företag betalar sig självt och har ett överskott för arbetskostnader, inventarier, marknadsföring, undanstoppat för sämre tider osv.
Hejjar på dig =)
har du kommit på ett namn än?
Bra billiga hemsidor och egna domäner ?
Kom med tipps jag ka ninget o mdetta och ka ninte alls kåda. Ska lägga upp bilder på saker jag gjort och som jag säljer.
Är n.nu en bra sida?
Och jag har inte bestämt ennu efterasom att jag börjar med att sälja det jag sjävl gör så funderar jag på att bara ta mitt namn Emma Ohlson. Eller så kanske mitt internett namn vilket är Dragonstar.
Emma Ohlsson är nog bättre än dragonstar, prova att bygga en på n.nu och se om du blir nöjd. Se om du kan döpa hemsidan till företagets namn med, och hemsidans info samt order mail. På det viset blir det enklare att flytta till egen domän sedan (domän kostar, ta det sedan).
Bra logga förresten, snygg helhet!
Har inte mycket att komma med mer än ett namnförslag:
Emma O
Det är ju personligt för dej men kortare och kanske mer slagkraftigt, och så funkar det ju så bra när ditt företag blir en global succé…
Kolla bara så att det inte redan finns. Det gör det säkert när det klingar så gott i örat, mina bästa idéer har alltid? tänkts av nån annan före.