Tidigare liv- dröm?
Häromveckan drömde jag en mycket märklig dröm -
Det var sent på kvällen och jag stod utanför ett gult litet lusthus/uterum som tillhörde ett större hus i samma färg. Det lyste inne i lusthuset och jag skulle just ta tag i handtaget för att öppna dörren, när någon på insidan gjorde det åt mig. I dörröppningen stod en man iklädd kläder vanliga för lite rikare män under slutet av 1800-talet - början av 1900-talet. Han tar min hand och leder in mig i lusthuset där det sitter en massa andra kvinnor och män iförda kläder från just denna perioden. I fönsterkarmarna och på ett bord i mitten av rummet står tända stearinljus vilket ger rummet en mysig känsla. På bordet ligger en karta och här och var ser jag färgerna Rött, Vitt och Blått (Jag kommer genast att tänka på Frankrike eller England) och den här mannen som ledde mig in ber mig sitta ned på en stol och göra dem sällskap. På andra sidan rummet ser jag en mycket god vän till mig och hennes yngre bror sitta och le åt mig som att de har väntat på mig (även de iförda 1800-tals kläder). Jag får in ordet "Fleur" i tankarna och inser att vi alla är där för att konspirera mot någon som gjort oss alla orätt. "Vi behöver ett namn", säger ledaren för gruppen och reser sig upp. "Revolutionens syskonskap?", föreslår jag och alla håller med om att det är ett bra namn.
Det var en så verklig dröm att det inte skulle förvåna mig om det var ett tidigare liv jag drömde om. Min fråga är nu om det någonsin funnits något som hette "Revolutionens syskonskap"? Mina tankar far genast till Franska revolutionen och ledorden: "Frihet, Jämlikhet och Broderskap".
Kanske är det någon som har drömt något liknande? Berätta gärna om ni har haft några drömmar ni tror är tidigare liv!
Namnet låter ju onekligen lite som "liberté, égalité, fraternité" (alltså ’"frihet, jämlikhet, broderskap") som sägs ha använts flitigt under franska revolutionen. Det låter nästan som om du (eller en tidigare du) uppfunnit en lite mer könsneutral version. 
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Syskonskapet och det könsneutrala behöver inte vara en ny "uppfinning". Kvinnorna var oerhört viktiga och aktiva under franska revolutionen, så vem vet det kan ju vara en dold kvinnohistoria som du återuppväckt…
Ja, det låter ju väldigt mycket som Franska revolutionen, men det som konfunderade mig var kläderna - det var inte 1700-tals kläder, utan 1800-tal. Kanske två tidigare liv som kolliderade i en dröm? Haha.
Tack för svaren btw!
Om tidsepoken känns relevant, så kanske Englands suffragetter är intressanta?
Och nej, jag har mej veterligt inte drömt om tidigare liv. Däremot har jag haft budskaps- eller förutsägande drömmar. De ger en helt annan känsla än de drömmar som städar i minnets korridorer…