Grundrecept på rökelse?
Jag är totalt förvirrad efter allt googlande! Köpte mig boken "The complete book of incense, oils & brews" men den var inte så komplett som jag hade hoppats på. Jag har nu mängder av olika recept på rökelser, men inte grundreceptet :(
Vad är "makko pulver", vad heter de på svenska, går de att få tag i här i Sverige eller måste jag beställa från en sida som denna? http://www.incensewarehouse.com/Makko-Powder_p_2102.html
Är det någon utav er som har gjort rökelser och kan förklara för mig? :)
Jag har snokat lite på den här sidan: http://incensemaking.com/
Men alla dessa ingredienser som blir mer eller mindre omöjligt för mig att översätta till svenska…
Snälla hjälp en liten stackars förtvivlad mig ^^
“It's too bad that stupidity isn't painful.”
Jag gör det naturligt enkla, enkelt och naturligt:
Samlar mina växter och pulvriserar dom (använder stavmixer eller mortel) eller meckar i näven bara.
Sen tar jag ett kol från brasan och lägger på en sten, eller om jag är inne: tänder ett rökelsekol och strösslar efter behag.
Klart!
#1 Du är bäst!
Vart hittar jag rökelsekol? :)
#2 Du hittar kol hos vem som helst som säljer vattenpipor m. tillbehör. Eller i katolska kyrkobutiker.
Undvik kolet de säljer i new-age affärer; det är ofta svindyrt! I min lokala "turkaffär" säljer de 2kg kol för 50-lappen. Sånt passar mig utmärkt!
----
Jag brukar undvika den självantändande varianten förutom då jag är utomhus, då är de bra att ha med sig.
Inomhus använder jag vanligt vattenpipskol, där har jag tid att pula med dom. Sätter lilla plattan på 6:an och låter dom ligga tills dom är rödgade; sen lägger jag dom i rökelseskålen (skål full av småsten) och strössla-strössla.
Alla rökelserecept i den boken kan ju användas som "lös" rökelse; alltså att man helt enkelt blandar de olika ingredienserna ensligt receptet och strör dem på ett rökelsekol, som Trumman beskriver. Så snart man börjar lägga till ingredienser vars främsta syfte är att hålla ihop rökelsen, i en stav eller kon till exempel, så kommer dessa ingredienser också att påverka doften, och kan ibland ta över mer än det ursprungliga innehållet. Därför föredrar jag personligen lös rökelse. Den är också mycket enklare att tillverka.
Man behöver inte heller finfördela ingredienserna särskilt mycket. Min erfarenhet är att de brinner upp mycket fortare om man mal ner dem till ett fint pulver. Jag föredrar att fördela dem ganska grovt, till korn med 2-4 millimeter i storlek som störst kanske, så varar röken längre. Verkligt finfördelade behöver ingredienserna vara endast om man tillverkar någon form av fast rökelse, som koner.
Ett bra tips, om man vill ha en rökelse som varar lite längre och inte endast luktar brända löv, är att blanda i åtminstone en tredjedel av någon sorts kåda, som exempelvis myrra, frankincense eller copal. Det ger en klarare och mindre "rökig" rök.
Jag skulle dessutom definitivt rekommendera självtändande kol, jag tycker det är mycket smidigare att bara behöva en tändsticka än att hålla på och värma på spisen.
Jag skulle också rekommendera att du prövar att göra kyphi om du vill ha en fast rökelse. Jag har skrivit ett litet blogginlägg om det här när jag prövade första gången.
Man behöver inte hålla sig till det traditionella receptet om man inte har råd med alla ingredienserna, men man måste ha med harts och kådor.
Man lägger först russin i rött vin dagen innan. Sedan mortlar man alla ingredienserna. Välj starkt doftande örter och kryddor och blanda sedan i lagom mycket honung så att du kan trycka ihop bollar, eller ännu hellre små fyrkanter eftersom bollarna gärna rullar av kolet när man bränner sedan.
Gör inte heller för stora. En bra idé är att lägga dem i en keramikkruka för att torka. Använd ett keramikfat som lock.
De doftar helt underbart. Går nästan inte att beskriva. Bättre än något annat :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Wow, tack alla! Nu är jag världens lyckligaste människa :) #5 Ska kolla in din blog direkt :)
Grankåda är en av min starkaste / kraft-fullaste rökelser, ren som den är, direkt på kol eller håll över tändare.
Jag vet att detta är en gammal tråd, MEN…
Kan man inte bara mortla ner lite örter, blanda in nån droppe vatten/doftolja och sen forma, torka och bränna?
#8 Det kan man i och för sig, men om man inte blandar i åtminstone en tredjedel av någon kåda så kommer det mest bara att lukta brända löv, oavsett vilka örter man använder. Vill man dessutom att rökelsen ska hålla någon särskild form krävs ett bindemedel, och vill man bränna den utan rökelsekol behövs något som gör att den inte bara slocknar, som exempelvis salpeter.