Hjälp av mina häxsystrar!
Skulle vilja be er om lite hjälp
Hur skulle ni på kortast, bästa sätt beskriva:
Vad ni gör som häxa?
Vad häxkonst och magi är?
Jag ska vara med i en radio intevju och har begänsat med tid på mig och hur jag än vrider och vänder så blir min utläggning för lång och för invecklad.
Jag hoppas att med era inlägg kunna omformulera mig i mitt ordval. Vill ju på kortas tid kunna berätta så mycket som möjligt hur fantastisk och bra det är att leva som häxa och att vi bara vill väl och hjälpa till så mycket vi kan.
Tack på förhand! <3
Elisabeth
Ex animo
För mig är det att leva i samklang med naturen och att ha ett öppet sinne vilket ger förmågan att lyssna på djuren, träden, vattnet osv och ta del av deras kraft och kunskap. Jag både ger och tar av naturens gåvor samt ser sammanhanget mellan de olika delarna och behovet av balans.
Jag samlar energi ifrån jorden och kanaliserar den i min magi.
Luddigt nog?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nu är det väl knappast så att alla häxor delar ditt synsätt att bara vilja väl och bara vilja hjälpa till så mycket som möjligt, men bortsett från det så tänker jag att du nog hellre ska berätta mycket om en eller två saker som är viktiga för dej. Din ambition att vilja berätta så mycket som möjligt och göra det för hela kollektivet är mycket beundransvärd, men jag tror att den gör det svårt för dej att nå ut med just ditt budskap.
Om vi tänker att en kristen person ska berätta om sin tro, så berättar troligen inte den personen hela judendomens, kristendomens och kyrkans historia. Det är väl troligt att vederbörande kanske berättar om ett möte med Gud, att känna ett kall för att missionera, hela eller predika som till exempel Jesus.
Vad är viktigt för dej i ditt utövande? Berätta om det. Säg varför du har gjort ditt val. Då blir du stark och trovärdig. Du är häxa för att kunna hjälpa. Vad vill du hjälpa till med? Hänger du med på vad jag menar?
Det skulle vara kul om du länkar till radiointervjun här sen, så vi får höra vad du säger.
Lycka till!
#1 Tack fö en super bra svar, du fick med mycket bra och kortfattat.
#2 givetvis vill inte jag heller bara "väl" skulle kanske formulerat det där lite bättre.
Vad jag menar är att många har en sned syn på just häxor och vad vi gör eller hur vi lever. Möter ofta människor som tycker att ordet häxa för dom är en elak tant med vårta på näsan som sysslar med svartmagi och är allmänt elaka.
Tanken är nog att jag på ett bra sätt ska förklara vad just magi och häxkonst är och inte bara hur jag lever och praktiserar. Men jag får ju utgå från vad jag tror för det är min sanning.
Självklart ska jag försöka länka till intervjun sen 
Ex animo
Vad gäller magi så brukar jag, för de oinvidga, likna det vid den slags visualisering som idrottare använder. De ser för sitt inre öga vad de vill uppnå, och sedan sätter de till alla klutar, både mentalt och fysiskt, för att komma dit. Det är kanske inte en fullgod förklaring, men eftersom de flesta som hör ordet tror att man själv tror att man kan trolla bort disken med en trollstav, så duger det ganska bra. :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Lustigt för jag drömde precis om denna frågan inatt…
För mig är det att sätta sig i samklang med de energier som finns i naturen. Att försöka förstå hur allt hänger samman och fungerar bortom vetenskapen som den ser ut idag. För mig är det ingen "tro" som så utan ett sätt att leva i harmoni med naturen och omgivningen.
Magi beskrev #4 precis som jag ser det också.
Tanken är nog att jag på ett bra sätt ska förklara vad just magi och häxkonst är och inte bara hur jag lever och praktiserar.
Jag tror att det blir svårt att dra upp alla grenar i magi och häxkonst. Santeria, Hoodoo, traditionell scandinavisk häxkonst, traditionell brittisk häxkonst, modern (easonaktig new age) magi, Trolldom, Alxandrisk wicca, dianiansk wicca, golden dawn…osv det är för stort även om de är knutna till (religiös) tro vissa av grenarna så innefattar de magi eller häxkonst.
Risken är att det blir inte så kortfattat eller felaktigt för att man drar det för kort.
Nu kollar jag om jag har vårta på näsan och väderar mina handlingar - jag var visst varken vårtig eller elak :-)
Fint av dig att ta upp diskussionen, ska bli kul att höra intervjun.
Ja, nu är det gjort! Hade ingen aning om vad dom skulle fråga så vissa saker blev väl lite "så där"….
men här kommer den
http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=4415111
Kram på er…
Elisabeth
Ex animo
# 7
Tack för länken!
#7 Hej! Jag tyckte att ni båda gjorde bra ifrån er, om jag nu är någon att bedöma det. :-)
Jag tycker att det är modigt att ställa upp på en intervju i radio, det är inte så lätt att förklara något som känns självklart för en själv, för någon som har ett annorlunda perspektiv på tillvaron.
Det är lite som att beskriva snö för någon som aldrig ens sett snö, eller beskriva färgen gult för någon som är blind.
Sen är det ju alltid så med en intervju att den som intervjuar har något i åtanke, vissa frågeställningar som h*n söker svar på, en viss vinkling kanske som personen tänkt sig eller som ledningen vill ska finnas, etc.
Det kan därför vara svårt att komma till tals helt och hållet utan att det man säger vinklas eller anpassas till själva formen för intervjun. Ibland kan det vara bra att be om frågorna på förhand så man vet upplägget, särskilt om det är "live". :-)
På det stora hela så tycker jag att det var ett trevligt inslag. Tack för länken!
Jag är ny som häxa, för mig är det spännande att upptäcka de 8 sabbaternas roll i mitt liv och hur äkta dessa högtider med jordens, naturen och årstidernas förändring - Exempelvis på vintern så återvänder solen till jorden. Det firas! Midvinter sabbat - blot
Att dessa sabbater/blot har firats i flera tusen år och det känns mer korrekt och naturligt att fira dem än kristna högtider - så känner jag!
Sedan tycker jag att det är spännande att läsa om redskapen som har olika betydelser och användning!
Jag är som sagt ny häxa och kanske inte har så mycket att tillföra din intervju!
Tänkte bara dela med mig!
Hälsningar
Glamourhäxan
Min blog heter http://glamourhaxa.blogspot.com titta gärna förbi!!
#0 bettan Jag tycker intervjun var bra :)
// Pensson //
www.bergskristallens.se