Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2106 ggr
Carnosa
0

Vad för sorts sten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är det någon här som är duktig på stenar och har en aning om vad detta kan vara för sten?

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Tarotstollan
0

Kanske en Blå Fluorit. 
Det finns ju så många blå stenar, men den är väldigt vacker.
Var har du köpt den?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

dennas
0

Färgmässigt skulle det kunna stämma med flourit, men ytan ser "fel" ut. Jag skulle gissa på att det är en agat, som färgats blå. Skulle kanske kunna vara en blå kalcedon? Hur bra är färgåtergivnignen?

riella
0

Jag tror det är en Lapis lazuli (Himlens sten)

Lapis lazuli används för att ta ner feber och för att botablodsjukdomar. Den stärker synförmågan, om den bärs regelbundet. Lapis lazuli äe en upplyftande andlig stenen bra meditationssten. Den hjälper mot depression. Den stärker kärleksbanden och troheten mellan kärlekspar. Den öppnar upp till medialitet. Lapis lazuli är en skyddssten och den inger mod. Lapis lazuli kan användas på halschakrat och tredje ögat.

Tarotstollan
0

Du har fått många förslag, här kommer ett till: Blå Bandagat.

Har du inget stenlexikon du kan titta i? Annars får du goggla på namnen och se om något stämmer.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pensson
0

Jag tror på Blå Flourit ! Blå Bandagat är ju lite randig och Lapiz är mörkblå så dom två tror jag inte det är. Dessutom är båda dom två solid i färgen eller hur förklarar man. Dom är inte genomskinliga som den på bilden ser ut att vara.

// Pensson // 

www.bergskristallens.se

Carnosa
0

Det är inte lapis lazuli eller blå bandagat, den liknar ingen av dem. Kalcedon verkar inte stämma heller tycker jag. Av de förslag ni gett så är den mest lik blå flourit. Den är liksom delvis genomskinlig. Jag har tyvärr ingen aning om vart den är köpt. Tack för svaren :)

[stass]
0

Det kan vara så att den är färgad, precis som dennas skrev. Tydligen är det inte helt ovanligt att man säljer färgade stenar.

Carnosa
0

#7 jo så kan det ju också vara. Hur kan man se om det är en färgad sten eller äkta?

[stass]
0

Jag är inte riktigt säker, man måste vara ganska duktig på kristaller för att veta skillnaden ( för klar, för regelbunden, för matt, saknar ådror mm) med det är från sten till sten, vissa görs artificiellt också. Som fusk "bergkristall" och de exemplaren kan vara glasklara. Generellt är det svårt eftersom naturliga mineraler skiljer sig mellan exemplaren också. Hittade en annan tråd om det: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000006&conference=10400000000000024&posting=19500000005072231 Jag återkommer med ett youtube klipp senare där det finns allmänna tips på hur man ser skillnad. Prova att skrapa lite på ytan med en kniv.

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

om några kristaller:

Carnosa
0

#10 Tack så mycket!

dennas
0

# 8

Färgen på en färgad sten bleknar. Det är en oftast en äkta agat, som man färgar, eller för all del howlit.

Men jag vet inte hur man ska tänka vad gäller äkta och inte. Gruvdrift och att utvinna stenar och kristaller är inte alltid en schyst verksamhet, så att använda ratade ametister för att hetta upp dem till citriner kan vara ett bra miljötänk. Är väl lite som att fundera på om man vill äkta päls eller fuskpäls. Det var ju till exempel inte helt ovanligt förr att använda både äkta pärlor och stenar tillsammans med material i lera och glas.

Det finns blå kalcedon som inte är helt opak utan lite halvgenomskinlig. Sök på Google och titta lite på bilderna, för det finns onekligen en del stenar där som liknar din. Dock är det svårt att veta hur blå din sten är, eftersom bakgrunden också är blå.

Jag tror inte så mycket på blå flourit, eftersom flouriten oftast är klarare och har en annan sorts yta, än den som är på din sten.