Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 13055 ggr
BiGavia
0

Salvia apiana.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

även kallad vit salvia / smudge. Odlat den i år, av bladen ska jag göra rökelse.

Fyll i med ert kunnandeGlad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BiGavia
0

ATT ANVÄNDA SALVIA (SMUDGING)
Att använda salvia för rening är en tradition hos många indianska folk. Röken från salvian attraherar negativ energi och renar den. "Smudging" är ett rituellt sätt att rena en person, plats eller föremål från negativa energier, andar eller inflytanden. Reningsceremonin innebär att man bränner speciella heliga växter och antingen låter ett föremål passera genom röken eller fläktar röken runt en person eller plats. Växtens ande renar då vad som behöver renas.Vit salvia anses vara den effektivaste salvian för rening. När du använder en salviabunt så tänder du änden på bunten med en tändsticka eller ett ljus och släcker sedan lågan. Salvian ska ryka, inte brinna. Fläkta röken med hjälp av handen eller en fjäder. När du renat klart, släck salvian i något eldsäkert föremål eller med hjälp av lite vatten. En stor salviabunt kan du använda många gånger. Du kan rena dig själv eller andra. Börja med framsidan av kroppen. Rör salviabunten fram och tillbaka genom auran. Börja vid fötterna och arbeta sedan uppåt. När du når huvudet, rör du sedan salvian nedför baksidan av kroppen. Ibland är det en god idé att ägna särskild uppmärksamhet åt hjärtområdet, blockerade områden eller områden där det finns fysisk eller själslig smärta. Det finns egentligen inget rätt eller fel sätt att rena på. En del börjar vid hjärtat och andra renar uppifrån och ner. Huvudsaken är att du gör det med respekt och omtanke. När ett rum ska renas, så bär den tända salviabunten medsols runt rummet och var noga med att rena i hörn och bakom dörrar. Kom ihåg när du renar, att du ber de heliga växternas andar om hjälp och visar deras helande kraft vederbörlig respekt. Använd inte salvia när spädbarn, gravida kvinnor eller människor med andningsproblem är i rummet. 

www.indianbutiken.se

CatMoon
0

Man KAN alltså odla den här i Sverige! :)

Jag letade iår, men hittade ingen…så det blev "vanlig" salvia för min del. (salvia officinalis) Kan man använda den som rökelse med?

Lorelai
0

Jo man kan odla den.. jag vet inte hur bara. :P

Jag tror inlägg #1 svarade på altl jag hade att ge om saken. ;)

BiGavia
0

#2. Ja, man kan odla den, men frågan är hur jag får plantan att överleva vintern? Drog upp den ur frö i våras..och hade lite problem att få den att gro. Salvian har sedan stått i växthus (bor i zon 7). Någon stor skörd blev det inte.Flört

Bjornen
1

Salvia apiana hör hemma i södra Kalifornien och norra Mexiko och kan odlas i zon 8-11(internationella zoner) och det innebär att den kan odlas i delar av England och Frankrike. Jag är dock lite skeptisk till att den ska kunna odlas i zon 8, utan jag tror mera på zon 9-11 och då hamnar vi runt Medelhavet.

spindelfot
0

Men inomhus lär den kanske kunna odlas, i rätt jord, kanske med lite extra värme etc?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

BiGavia
0

+

isnornin
0

Vart kan man köpa V salvia frön?

MVH Isnornin

BiGavia
0

www. ortgarden.com …….beställt mina frön där. De syns inte ha den i Web-butiken, hmmm… Men de har den nog i katalogen om man beställer den.

isnornin
0

Tack BiGavia jag ska kolla efter där!

MVH Isnornin

ljung
0

Tack, har sökt och efter dessa fröer!

Kul om man kan få upp den själv ju.

BiGavia
0

Min salvia dog i vår..tyvärr

isnornin
0

aj vad synd! Jag måste kommaihåg att beställa frön!

MVH Isnornin

a-wise-woman
1

Jag köpte frön från Örtagården förra våren ( de kallar den röksalvia )  och drog upp ganska många plantor, varav jag skänkte bort en del här innan vintern stod för dörren. Satte in ett par plantor i växthuset och har hållt dem inbäddade när vi haft minusgrader. De ser ut att ha klarat sig bra, men säker är jag inte ännu. De som stod kvar ute har inte klarat sig.  bor i zon 1-2    Jag hoppas att överlevarna ska blomma i år, för denna salvia vill jag inte vara utan…

Endast döda fiskar flyter med strömmen

BabyDragon
0

Tack för hemsidetipset BiGavia :) har beställt en katalog. Här ska odlas ^^

Casiopeia
0

Är det någon som testat att odla den utomhus? Jag har dragit upp några plantor från frö inomhus och funderar på om jag vågar sätta ut dom i trädgården. Har dessvärre inget växthus, och jag skulle tippa på att jag bor i växtzon 2-3. Är det dödsdömt?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Hannifer
0

Jag odlar Salvia apiana som ettåring utomhus (men förodlar inomhus). Plantorna behöver värme, sol, väldränerad jord och näring då och då. De blir inte särskilt stora på en säsong, men man kan så ganska många frön och skörda småplantor. :)

Bjornen
0

För att odla den utomhus under vintern bör vintern vara torr och högst omkring 5 minusgrader. Jag tycker zon 9 är ungefär lämpligt klimat och då är vi runt Medelhavet.

Casiopeia
0

Att få dom att överleva vintern hade jag nog inte hoppats på, men jag kanske kan rädda in dom innan dess, eller plantera nya nästa år.  Tror jag gör så att jag planterar ut ett par och låter de andra bo inomhus i en kruka så är det inte hela världen om det misslyckas.

Bappho
0

Jag satte frön förra året med gott resultat. Däremot misslyckades jag med att övervintra dem inomhus. De fick någon ohyra och så dog dom.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

BabyDragon
0

Jag fick ohyra på mina plantor också förra året. Det var något med att sommaren var så fuktig och sval så de fanns överallt! De dödade nästan alla mina växter både ute och inne eftersom jag ställde ut dem ibland. Gråter

Casiopeia
1

Min salviaodling gick åt pipan förra året, så jag ska göra ett nytt försök i år. Tror jag väntade för länge med att plantera om dom från miniväxthuset, för de blev små och rangliga och dödsstöten kom när jag åkte bort och min sambo missade att vattna dom. De var torkade och klara när jag kom hem… ( men skörden blev inte särskilt stor om man säger så..) :/

Någon som har några tips på hur man ska lyckas i år? Köper fröna från Örtagården och de skickar inte med någon anvisning, så jag körde lite på känn sist och det gick ju som det gick.

Funkar det att följa anvisningarna till vanlig kryddsalvia?

När är bäst att förkultivera, plantera om, plantera ut, skörda?

Bjornen
0

I och med att de trivs i varmt och torrt klimat så bör de odlas i väldränerad jord ochlämpligen i sand och grusbölandad jord. Växter som trivs på torra o varma jordar är extra känsliga för urtorkning.

Atropa
0

svårt att få tag på vit salvia!? köpte min vita salvia på blomsterlandet bland alla andra köksväxter….

Bjornen
0

Vit salvia finns nog av alla de 900 salviaarter.