Boktips
Jag har ett boktips som kanske är lite paradoxalt för att komma ifrån mig. Jag har adrig direkt intresserat mig för Hoodoo, som varandes en häxa i en inhemsk tradition, men däremot har jag sett hur nyfikenheten för det växt i hedniska/paganska/ockulta kretsar och därmed haft det i bakhuvudet som ett indirekt intresse.
Nu nyss kom det ut en mer substansiell bok i ämnet som, efter en genomläsning av det som visas på Google books, verkar ge en mer nyanserad och djupare bild av Hoodoo än den "marketeered Hoodoo" som är vanligast förekommande på nätet. Den kanske kan vara av intresse för de Hoodoo-tillvända här på HiF? :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Gaphalsen som inte hittat några spår av indianskt inflytande i Hoodoo och missat hela mixen mellan svarta och cherokee och blundar helt för Blackhawk, som påstår att Jalap root (John the Conqueror) enbart växer i Mexico och en uppsjö felaktiga och märkliga påståenden i jakten på pseudo-akademisk framgång som en slags Hoodoon´s Malcom X?
Bara för att man skriver en bok betyder det inte att substansen är sann och denna damen skriver historia i Nordkoreansk stil.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Som sagt, jag har läst det som finns tillgängligt på Google books och det verkade inte särdeles gapigt; länken finns där för den som vill bilda sig en egen uppfattning. Är det så att boken är full av faktafel och historieskrivningen inkorrekt antar jag att det kommer att följa en debatt om just det då boken är utgiven på ett akademiskt förlag och det brukar ge mer faktagranskning från kollegor.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~