Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3493 ggr
BranDuir
0

häxprocesser idag

Föräldrar anser dottern vara häxa

- nekas hjälp att driva ut andarna

Borås 2008-04-08 | Uppdaterad 2008-04-07

Ett föräldrapar anser att deras dotter är en häxa.

FAKTA

Häxeri

I flera länder i Afrika är tron på häxeri och svart magi, förmågan att besvärja onda andar, stor.

Enligt en rapport från utrikesdepartementet har föreställningen att barn kan ha onda krafter fått stor spridning. Särskilt i det land som den aktuella familjen kommer ifrån (se artikel ovan).

Det är inte heller ovanligt att barn anklagas för häxeri.

Därför ville de ha hjälp av socialen att åka till hemlandet för att driva ut andarna.

Men det slutade med att flickan tvångsomhändertogs.

– Vår flicka är förhäxad och vi vill att hon ska bli frisk, men nu har socialen tagit vårt barn. Vi vet inte vad vi ska göra, säger pappan.

Han är förtvivlad och orolig. Men mest av allt ledsen för att ingen förstår honom.

– Vår advokat försökte förklara att det är en kulturkrock. I Sverige finns det inte häxeri, men det finns i mitt land. Jag måste ha rätt att ha min kultur här också.

Familjen kom till Sverige från ett land i Afrika 2006 och bor nu i Borås. Föräldrarna anser att deras tioåriga flicka är besatt av häxandar och har onda krafter inom sig. Det gör att hon tror att hon måste döda någon i familjen. Annars dör hon själv.

Barnet är nu tvångsomhändertaget enligt lagen om vård av unga (LVU). Ärendet har prövats både i länsrätten och kammarrätten.

Domstolarna anser att flickan är utsatt för psykisk press och hjärntvätt av föräldrarna.

Familjen är kristen, men har också en folktro och lever efter en uppfattning om att häxeri förekommer. Något som inte är helt ovanligt i hemlandet.

Föräldrarna är upprörda över att socialen inte ville hjälpa dem att betala resan till Afrika för att träffa någon som kan be för flickan. Genom böner kan andarna drivas ut.

– Nu har vi ingen kontakt med henne, säger pappan. Jag är ju hennes pappa, jag måste ju få bestämma över henne. Jag trodde att jag gjorde rätt när jag ville ha hjälp.

Men socialtjänstens bild är en annan. Det är att familjen inte vill ta emot hjälp på frivillig väg trots försök från skolan, familjebehandling och barn- och ungdomspsykiatrin.

– Det här är ett mycket udda mål. Jag har inte stött på något liknande tidigare, säger flickans advokat Hans Billeskans. Det är en kulturkrock utan dess like.

Hans bedömning är att tioåringen mår bäst av att få vård utanför familjen.

– Hon har befunnit sig en pressad situation, men det har skett en positiv utveckling efter omhändertagandet.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[stass]
0

puttar upp tråden och lägger till nytt nedan:

Par åtalas för grov misshandel av flicka - trodde barnet var en häxa

BORÅSi dag 09:05 | Uppdaterad i dag 09:26

I dag åtalas ett par för att grovt ha misshandlat en då tioårig flicka. Orsaken ska vara att de trodde hon var en häxa.

När flickan var nio år gammal ska den vuxne mannen ha sparkat och slagit henne till hon kräktes blod och sedan tappade medvetandet.

Vid ett annat tillfälle ska han tillsammans med flickans mamma ha tvingat flickan att dricka en blandning av rengöringsmedel, vatten och hennes egen urin tills hon kräktes.

Paret har också hotat att de ska mörda flickan, försökt ge henne elstötar i munnen och på flera andra sätt kränkt flickan.

Allt på grund av att de trodde att hon var en häxa.

– Det har pågått en systematisk misshandel av flickan under en lång tid, säger kammaråklagare Daniel Larson till bt.se.

I dag väckte han åtal mot paret vid Borås tingsrätt för bland annat grov misshandel och grovt olaga tvång av barn. Händelserna ska ha skett under åren 2007-2008 då flickan var i tioårsåldern.

Det var först långt efter att flickan omhändertagits av socialtjänsten som berättelserna om vad hon varit utsatt för i hemmet framkom.

På grund av preskriptionsregler avser det nu inlämnade åtalet endast tre händelser som har bedömts som så allvarliga att de rubricerats som grova brott och därmed har längre preskriptionstider.

Förra våren uppmärksammades ett liknande fall i Borås, där en ung flicka hade utsatts för misshandel och kränkningar eftersom gärningsmännen då trodde att hon var förhäxad. Det ärendet väntar nu på att prövas i hovrätten.

– Visst är det märkligt att det poppar upp två sådana här fall i Borås under så pass kort tid, säger Daniel Larson. Men utöver att de inblandade personerna kommer från samma del av världen och att brotten ska ha skett i Borås verkar det inte finnas någon koppling mellan dem. Vi har inga belägg för att de ska ha varit bekanta med varandra eller så.

Han befarar nu att det finns ett stort mörkertal.

– I båda de här fallen har flickorna berättat om händelserna lågt efteråt, först när de har blivit omhändertagna av socialtjänsten.

http://www.bt.se/nyheter/boras/par-atalas-for-grov-misshandel-av-flicka---trodde-barnet-var-en-haxa(3610175).gm

dennas
0

Jag tror att det är olyckligt att man vänder det här till att föräldrar och barn inte kan ha kvar sin tro. Det här handlar ju rätt och slätt om barnmisshandel. Att nån kan bli förhäxad eller känna sej förhäxad det är ju upp tlll var och en att tro, men att använda såna metoder? För mej har det gått bortom religiositet och kultur till att bara handla om maktmissbruk och mobbmentalitet.

Jag kan inte låta bli att tänka på den länk som låg här för ett tag sen där människor brändes levande. Nej, fy sånt våld kan jag inte ställa upp på oavsett om man kallar det för demokrati, religionsfrihet eller nåt annat.

Det som är värst av allt, är ju om flickan upplever att hon är förhäxad och att hon verkligen skulle vilja ha hjälp av nån "riktig" häxdoktor. Som det är nu kommer hon kanske aldrig att få det, utan får förlita sej på psykologisk eller psykiatrisk hjälp. Säkert okej, men kanske inte allt hon behöver. Stackars, stackars barn!

[stass]
0

Ja det är inte riktigt klokt det hela. Barnmisshandel-javisst och i det är tro och religion helt orelevant.

Atropa
0

wtf……..

häxprocesserna från förr och makten häxor har skrämmer visst folk fortfarande eftersom dom varken tror på det eller tollererar det.

[stass]
0

#4 vissa kulturer tolkar man bibeln mer bokstavligt än i andra. GT simmar nästan i blod. Sen vet jag att i vissa länder har en kvinna Helen propagerat en hel del om hur små barn blir besatta av häxandar, demoner och allmänna djävulssaker dvs blir häxor. När det då redan finns en stark biblisk tro, misär, fattigdom och låg utbildning tror jag människan letar automatiskt efter frälsning och hjälp i religionenen, som jag förstår var båda gärninsmännän från den kontinenten. Med det sagt, sökte dom hjälp i den svanska kyrkan, så man ska inte kasta sten endast på kulturen, kyrkan borde ha anmält händelsen istället för att försöka fördriva andarna.

http://www.patheos.com/blogs/wildhunt/2012/01/should-witch-hunter-helen-ukpabio-be-allowed-to-visit-america.html

Det finns en annan aspek att tänka på med. Hur förankrad är lagen om våld i landet och kulturen. Jag tycker det är ganska skamligt att Tro och Religion har fått spela en sån stor roll i dessa fall, de ska endast bedömas efter brottet enligt mig.