Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 5270 ggr
Lilio
0

Rik av magi

Jag hade en diskution med min kompis för ett par dagar sen. Han tror inte på magi eller energier eller något sånt. Jag talade för, han emot. Så sa han "kan du då göra så att du får pengar". Visst kan man det, men man kan ju inte hålla på att be om pengar hela tiden sa jag. då sa han att om det nu gick, varför gör inte alla det? Och då sa jag att klart det inte går då inte alla tror på det, lärt sig, är förstående nog osv osv. Men så sa han en sak som fick mig att fundera, "Men dom nu som kan göra det, varför gör dom inte en besvärjelse eller vad det är ni nu gör och bli rika?". Där kom ju mitt argument in "man kan ju inte hålla på att be om pengar hela tiden". Men är det ett så stark argument?

Ni som brukar magi, varför gör ni inte så att ni blir rika? Eftersom magi funkar. Går det inte eller kan man bara önska för en viss gräns?

Hade gärna velat ha andras synpunkter på detta. :P

Bappho
6

Jag har personligen bara använt magi för att få pengar när jag varit i trångmål och hittills har det alltid hjälpt. Då kan man ju fråga sig varför jag inte passar på att göra mig själv rik. I mitt fall så är det nog ett sorts moraltänkande och en gnutta vidskeplighet. Jag tror att det bara funkar när jag verkligen behöver det och att min hittills radda av lyckanden skulle brytas om jag bad om för mycket.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
7

Personligen lutar jag åt Bapphos tankar för egen del. Men jag tänker att man har hört talas om klassiska fall, där folk har bett om för mycket, så att det har slagit tillbaka. Att ha mycket pengar kan ju vara en stor olycka istället för den lycka som så många tror. Alltså kan det vara intelligent att inte använda magi för att skaffa sej mer än man behöver. Det finns ju exempelvis folkslag som har utfört olika riter för att få regn, men sällan nån som velat framkalla skyfall. Jag tror att det är vanligt att det tålamod man behöver för att lyckas med sin magi också skapar ett balanserar tankesätt, där man bara ber om det som är viktigt.

Jag tycker att din vän tänker lite avigt när han tror att alla andra har som sitt viktigaste mål i livet att skaffa sej pengar. Vad ska pengarna vara till? Är det inte bättre att använda magin för att skaffa det man vill ha? Det är sällan nån frågar varför man inte använder magi för att göra den redan friske frisk, underförstått att vi inte behöver pengarna. Hans inställning säger ju också nåt om varför han för närvarande skulle ha svårt att förstå och lyckas med magi. Den kräver ju nån form av ödmjukhet och förståelse för flödet omkring oss, och han verkar ju sitta fast i ett materialistiskt tankesätt som lätt övergår i ha-begär.

Jag tror att man kan önska sej pengar så in i Norden och med magi lyckas få det, men till vilket pris? Din vän kan förmodligen gå och springa. Varför sitter han då still ibland när han har såna förmågor? Stå på dej, för jag tycker att du har helt rätt i att man inte kan hålla på att önska sej pengar hela tiden!

scheindel
8

pengar är bara ett medel bland många andra att nå sina mål/uppfylla sina önskningar. det finns ingen mening att vilja ha pengar bara för pengarnas egen skull. t ex kan man vilja ha pengar för att ha råd med ett hus, eller för att kunna klara sig om något oförutsett skulle hända och därmed känna sig trygg osv. men man kan inte bo i pengar, man kan inte äta pengar och man kan inte transportera sig till söderhavet sittande på en tusenlapp; pengarna måste omsättas till något annat som är meningsfullt.

personligen ser jag ingen poäng med att göra magi för att få massor av pengar när jag lika gärna kan göra magi för att uppnå de specifika sakerna jag vill. det öppnar upp för fler möjligheter att förverkliga önskningarna eller målen, medan om man gör magi för att få pengar, stänger man ute alla andra sätt att uppnå det man vill ha än just sättet som innebär ett ekonomiskt utbyte. att göra magi bara för att få pengar är helt enkelt inte en effektiv användning av magi.

att bara eftersträva en massa pengar utan att ha någon ordentlig idé om vad man ska använda dem till är nog tyvärr en fälla som många går i. det är inte pengarna i sig som gör en lycklig, utan sakerna som man ev skulle kunna använda pengarna till.

[stass]
0

Jag tror inte man kan göra det omöjliga, jag kan inte det iaf dvs trolla fram en kaning ur luften. Möjligtvis kan jag förbättra mina odds för någonting som redan är på G.

Bappho
6

Jag har använt magi för att tillskaffa mig saker som jag har velat ha/behövt. T ex en bil. Jag önskade mig en liten, bensinsnål och valde t o m ett märke. Tog bara veckor så fick jag en, märke och allt. Även kamera och dator och liknande. Det gemensamma med dem alla är att det var något jag önskade mig hett eller verkligen behövde och att jag inte själv hade ekonomin eller möjligheten att skaffa mig det på vanligt vis. Men jag önskar inget i överflöd eller i onödan, för det är inte så jag är eller fungerar :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[stass]
1

Precis, behov och stark önskan verkar vara en förutsättning.

dennas
5

En gång sa jag till min pappa att han skulle vinna pengar åt oss två (vi tippar gärna på hästar ihop) och så specificerade jag vad pengarna skulle räcka till. Jag fick inga extra pengar, men det jag ville och behövde ha det fick jag. Fast i det fallet kan jag inte påstå att jag använde nån magi, men det det var en magisk maning… (Detta tillfälle skiljer sej från vanliga dagdrömmar och löst prat om vad man ska göra, eftersom jag verkligen behövde det jag bad om.)

Det får mej att ibland tänka att bön, magi etc. har störst förutsättningar att funka om det på nåt vis är förberett i verkligheten för det som önskas. Regn kan man bara få utomhus, pengar får man när man måste köpa det man önskar sej, kärlek får man när man kan ge det själv, dvs. är mogen för en relation, etc.

Sen kan man givetvis få till sej saker man ber om och inte behöver, men då tror jag att det finns en sorts mening med det. Oftast är ett "otillbörligt tillskansande" förknippat med svåra prövningar, och dessa kan hjälpa en tillbaka in på rätt väg igen. Alltså att man ber sin hjälpare om nåt som denna ser att man inte inte alls behöver, men så får man ändå detta, för att kunna förstå att man inte har förstått sin livssituation och att man önskar sej fel saker. Precis som man förälder inser att man inte kan skydda sin barn mot alla blåmärken, för då kanske det blir värre skador.

Pengar och makt kan vara farliga att leka med, precis som det kan vara lurigt med förbannelser. Då tänker jag inte så mycket i moraliska termer, utan mer att vi människor mår sämst av snabba lösningar, eftersom vi oftast inte hinner med att förstå vad som händer och vad det innebär. Man kan måla ett äpple rött, men är det inte moget så smakar det surt ändå.

Atropa
1

som dom flesta vet ska man inte använda magi för att få det man vill ha. i stora mängder. någon gång då och då är det inget fel på, och om man inte ber om typ ett palats haha…. besvärjelser kan lätt gå fel och om det är en besvärjelse över en stor sak kan det gå extra mycket fel och det är ingenting man vill leka med.

Elena-Maria
3

Alla har väl inte drömmen att bli rik, tro det eller ej. Många nöjer sej med att ha så det räcker. Tycker det är alldeles för mycket fokus på att man "ska ha" hela tiden.

Fred och god växt!

Sommarek
3

Det är ju också så att det finns begränsat med pengar i världen, och frågan är om man vill vara en sådan som roffar åt sig miljoner när det finns folk som inte har någonstans att bo, eller som jobbar hårt men ändå inte får en vettig lön. Jag har själv en het önskan om massor med pengar, men jag vill mest ha dem för att kunna ta hand om utsatta djur.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Zorita]
3

Även de som använder magi tar väl till det mest effektiva sättet att få pengar… jobb. Magi kan inte ge färdiga skördar, du måste så också, tänker jag lite. Fast jag kanske är ute och cyklar Flört

LinaLj
4

#11: Jag håller med till stor del. Man ska inte tro att magi är svaret på alla frågor och att man sedan bara kan sitta i soffan och bli serverad.

När jag får frågor som trådskaparen så brukar jag säga att jag inte vet om jag orkar att göra det som krävs. För det första så skulle sådan magi förmodligen kräva en hel del energi när man utför den och sedan ska man ju även göra något för att pengarna ska komma. Magin fungerar ju inte riktigt så att man gör en lite ritual och nästa morgon står det en pengapåse på trappan. Utan man måste ju aktivt ge sig ut för att ge pengarna en chans att nå en, tex genom arbete, spel eller liknande.

Jag säger samma sak när det kommer till kärleksformler. Bara för att du har kastat magi som drar till sig kärleken så måste du i alla fall ge dig ut till en plats där du kan träffa människor. Det funkar inte att sitta i soffan och tro att mr right kommer och knackar på dörren och deklarerar sin odöende kärlek för dig.

Lilio
0

# 11, #12.

Ja era svar lätt vettiga. Jag har också tänkt att man måste ju iaf gör anågot lite för att det ska funka, som jobb, spel etc. Att man får en knuff i rätt riktining som leder till det man gjort besvärjelsen för.

Between_white_sheets
0

Kan bara svara för mig själv.
Jag får inte använda magin i själviskt syfte.

Visst går det att göra sig rik i pengar, men bara att kunna bruka magin i sig är enligt mig en rikedom långt mycket mer värt än pengar.

Visst har det lockat mången gång, och visst har det varit en kamp i mångt om mycket, men jag skulle inte byta bort det jag har för något så ytligt som pengar.

[stass]
0

#14, Intressant, varför tror du att det sker ett byte?

Just det med själviskt syfte har jag funderat en del kring. Är det själviskt att ta hand om sig själv och de sina, ha livskvalite och känna sig trygg? För pengar behövs ju till det där…det behöver inte hagla ner men det ska finnas till grundläggande behov och till nått extra med, spara undan exempelvis.

Personligen sätter jag inte det i system att be om överflöd, men kniper det, FK får inte tummen ur…osv då får jag göra efter bästa förmåga.

Between_white_sheets
0

Jag tror inte att det sker ett byte, har fått eget bevis på att så sker.
1 gång är ingen gång enligt oss människor, men 1 gång är en gång för mycket om man uppbär kunskapen.

Allt som innefattar ego är själviskt, allt som gynnar jaget.

Använder inte magi även att jag tvingas leva på försörjningsstöd då AF sätt till att jag förlorat min SGI hos FK + stängt av mig från a-kassan.
Fattig?
Ja, om man ska se det pengamässigt.
Rik?
Om du bara visste.

Jag har så jag överlever, jag säljer inte min själ för brödsmulor!

[stass]
1

#16 Jag förstår din inställning, jag har råkat på den förut och själv filosoferat kring den. Jag anser inte att jag har gjort ett byte, någonsin.

Jag tror att det ligger mer värderingar i din tro och vetskap om att man måste betala. Exempelvis att man säljer sin själ bevisar på att du tror på ett efterlivstraff.

Nej man ska väl inte mata sitt ego, men att leva fattig är inte en välgrundad målsättning. Javisst man är rik på så mycket mer, men just nu diskuterar vi ju pengar som kan vara en stor källa till otrygghet och ÄR det för många.

Hur vi än vrider och vänder på det lever vi i den fysiska verkligheten där pengar spelar roll, eller saker som kostar pengar och förenklar livet avsevärt.

Exempelvis även om man vill bli delvis självförsörjande måste man ha kapital eller "just det" som kapitalet hade använts till.

Att förringa det som betalar brödsmulorna i andligheten är inte realistiskt. Det är skillnad på att vara hång eller be om det man behöver.

dennas
3

Det du berättar känns väldigt intressant, för jag har nästan helt motsatta upplevelser.

När jag ber om sånt, som jag behöver, då får jag oftast gott stöd och blir därigenom mycket starkare. När jag blir starkare blir jag bättre på att stödja och stärka andra. Dessutom behöver jag mycket mindre när jag är stark.

Så för mej blir det tvärtom så att det är dumt av mej att inte be om sånt jag behöver. När jag väl slutar att be för egen del, så slutar jag oftast att be över huvud taget, och så börjar jag vackla i tron.

Jag ser det lite som följande bild:

Om vi har ett land där tomaterna ska odlas till ett flertal människor och jag är själva jorden, så måste jag be om vatten, maskar och näring. Jag kan avstå från detta, torka ut och dö, men då är det ju ingen som får tomater.

[stass]
0

#18 ha ha , jag läste TOMTAR först och tänkte att detta var ju en inlevelserik metafor..men såklart får tomater det hela att låta vettigt.

Between_white_sheets
0

Jag har det jag behöver, försöker bromsa mig framåt av flera anledningar.

Lite kul att du försöker analysera min "tro" :)

Skrev följande i natt när jag hade tråkigt:

Från den döde

I skrifter nutiden är spunnen
genom dåtidens så fagra ord
i eld och aska varligt brunnen
fördelad utöver hela vår jord

Framtiden som då skulle ske
är klockan som ihärdigt ringer
med öppna ögon kan alla se
det förlupna som annars springer

Dåtiden brände nutiden på bål
i ett då aldrig sinande flöde
genom de tunnaste maskhål
till den levande, från den döde

dennas
1

Annars kanske vi skulle kunna bli (l)ju(v)ligt rika på en tomteodling. ;-)

Dagens skratt!

[Zorita]
1

Jag har väldigt ont om pengar och fruktansvärt stora lån, sådär så att jag inte sover på nätterna. Men ber jag inte speciellt mycket om pengar i min magi. På nåt sätt känns det som om jag behöver detta, att lära mig uppskatta annat i livet än pengar. Innan var jag så väldigt fokuserad på det men nu… tja…

Fast nu börjar det bli dags att be om hjälp för nu tryter maten och det börjar bli svårt att få dagen att gå ihop. Kanske ökar mitt fokus då och jag kan få lite flyt. Men helst siktar jag på annat som framgång eller hälsa, för tänk om jag ber om allt men bara får pengar. Nej då vill jag hellre ha hälsa. Gammal vanlig vidskepelse men jag är nöjd så Flört

Atropa
0

#22 Bra inlägg!

[Zorita]
0

#23 Glad

dennas
0

Det finns och har länge funnits ett behov hos vissa människor att uppnå stor andlighet genom fattigdom eller att slippa äga, och jag tror att det verkligen är nåt som är verkningsfullt.

Ett sånt ställningstagande kräver nog stor mognad och ett stort mått av frihet. Jag skulle för närvarande inte kunna ge mej i kast med att avge ett fattighetslöfte. Tycker att det verkar svårt att lyckas med det som förälder till att börja med och samhällsmedborgare i andra hand.

Men jag är ganska viss om att om ett sånt löfte oftast funkar om det är ett löfte man avger för att göra avkall på vissa saker och för att slippa distraheras av ägande och materia.

Att äga skulder och att ha agg som grund för att avge löftet känns för mej lite tveksamt. Jag tror att det är svårt att komma till upplysningens tillstånd, om man inte är fri från skuld och affekt. Men jag kan ju ha fel, eftersom jag aldrig har testat.

Att ha det bra och vara delaktig i min omgivning ser jag som viktigt för att kunna leva i samklang med det fantastiska mysterium som livet är.

Att äga guld och styra över andra skulle också störa mej i mitt andliga utövande. Så jag vill inte ha nåt extra, eftersom det inte skulle gagna mej.

Jag tror att det den vanligaste uppdelningen, att man har en statsledare och en religiös ledare är den bästa. De får gärna vara överens och samarbeta, men samma person ska inte ha båda posterna, för då gör man inget bra jobb på nån av posterna.

Därför tänker jag att det kanske kan vara skönt att, om man har ett stort andligt ansvar, slippa ett alltför stort värdsligt ansvar. Men ack vad det är svårt att uppnå idag…