Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 2296 ggr
Ceriadwen
4

Fingerlabyrint

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om någon här har erfarenhet av att använda en fingerlabyrint? Jag skulle egentligen vilja ha en fullskalig labyrint vid husknuten förstås, men tills jag har skaffat ett mer permanent boende tänkte jag på en annan lösning. I går gjorde jag mig alltså i stället en liten labyrint i cenitlera som man kan följa med fingret. Efter lite research visade det sig vara en mycket äldre företeelse än jag först trott! Jag har inte hunnit experimentera så mycket med den än, men mitt första intryck är att det sker en liten medvetandeförändring och att man blir meditativt avslappnad. Jag får också en svårbeskrivlig känsla i huvudet, som ett visst tryck inuti. Det vore spännande att få höra era erfarenheter om labyrinter i största allmänhet! :)

[stass]
1

Jag kan inte så mycket om labyrinter… Spekulerar: Fånga väsen som inte hittar ut? Kraftplats i mitten. Rent psykologiskt är de intressanta som liten hade jag en och samma labyrint dröm som hängde med i flera år. Så fin den var :)

Bara Anna
0

Men Guuuuuuuu-d va häftigt! Måste genast stjäla din idé #0 och göra en jag också! Jag provade en riktig labyrint på ett event i somras och det var en häftig upplevelse så jag skulle jättegärna testa fingervarianten eftersom jag vill spara parketten hemma….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[dandamimm]
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en stor labyrint i trädgården som jag använder för allt möjligt. Ceremonier och mediationsövningar t ex. Den är byggd så att centrum är tillräckligt stort för att sitta ner om jag gör längre meditaioner eller utesittningar t ex. Lägger in en bild från när den var ny härunder. Idag växer det en pilhäck runtom den.

Vilken fin labyrint du gjort, CeriadwenGlad.

Håller på att skissa på en typ i trä som ska användas precis som din. Det lär finnas/ ha funnits sådana labyrinter på väggar i gamla stenbyggnader på olika håll.

fridelfina
0

Vilka fina labyrinter ni har gjort!

fridelfina
0

Vilka fina labyrinter ni gjort!

Ceriadwen
0

#3 Wow, vilken härlig labyrint! :)

[dandamimm]
0

Tack. Ja, den är underbar. En stor hjälp när man behöver en egen stund.

[stass]
1

Den här Online pdf:en kanske kan vara intressant

Kort summering (resten av artikeln är på svenska):

Labyrint och ryttarlek

Av John Kraft Kraft, J. 1977. Labyrint och ryttarlek. (Labyrinth and horse-garae.) Fornvännen 72. Stockholm.

The author has collected information about 280 stone labyrinths in Sweden and discusses the age and use of these monuments. Most of them are situated along the coasts and have obviously been used by fishermen for magic, probably to control the weather or increase the catch. The rapid land-elevation in northern Sweden gives evidence that the majority of these labyrinths cannot be older than the last millenium. A small group of other labyrinths — most of them in the south — are situated very close to prehistoric graves, a pattern that could not possibly be accidental and which gives reason to believe that the labyrinths are also of prehistoric origin. Many of these are found far enough from the coast to exclude any theory that they might have been used by fishermen. John Kraft, S:t Johannesgatan 30 E, S-752 21 Uppsala, Sweden.

http://fornvannen.se/pdf/1970talet/1977_061.pdf