Små oönskade tassar i planteringen?
Tänkte se om någon vänlig själ där ute har någon idé om vad man kan göra åt klå(klo-?)tassade missar som blir som tokiga i mina planteringar varje år.
Odlar diverse saker från frö på balkongen och då dom (katterna) har tillgång till den dygnet runt hela sommarhalvåret, är det helt hopplöst att komma ifrån problemet med välta krukor och glatt jordskvättande lustar, när man inte är där själv.
Har en massa planer för i år, men ivern dör ut lite när jag anar hur det kommer att sluta. För att inte tala om att dom gladeligen tuggar på det mesta som är grönt. (en bunke med kattgräs hjälper tyvärr inte mkt)
Kunde kanske ev. sätta nät över krukorna kanske?
Någon idé?
Väl mött!
Hej,
Jag förstår din frustration! Först går man med tankar å ideer och sen fullföljer man dem å därefter blir det bara kattskit rent ut sagt. Och där med försvinner lusten..
Hade samma problem själv när mitt lilla hjärta levde.
Men som du nämde så hönsnät och därefter stenar!!
Med hönsnättet så kan du ju forma den som du vill både på höjden och tvären.
Sen när växten är så pass stor så kan man lägga i stenar i olika storlekar, det blir både eget och vackert.
/ Zismos
Tack för ditt svar! 
Ja, så sant. Man kan ju forma nätet så att dom små liven hinner växa till sig lite innan katterna kan nå dom. Hoppas det går att göra på nåt fint sätt.
Ska testa att lägga stenar sen, men Dio (hanen) har, i brist på möss och fåglar att släpa hem, för vana att dra upp hela plantor med rötterna som han stolt spatserar runt med och lägger på diverse ställen.
Har även kommit över ett trevånings miniväxthus, som kan funka.
Kanske hänga upp amplar med?
Ja, lusten kom nog tillbaka lite nu! 
Mina katter gillar inte citrus frukter som skal av apelsin eller citron i bitar ovanpå jorden kanske kan hjälpa. krävs nog byte av skal när doften har gått ur.. 
Banan brukar katter också rygga för, men då får man kanske nöja sej med att bara ta snoppen från frukten, annars kanske det blir en flugfälla.
Kattgräs funkar inte, med har du testat kattmynta som avledande manöver? Det är ju en sån himla skön doft att gosa med… Kanske inte ens behöver plantera den utan att ha torkad kattmynta i nåt lämpligt en bit ifrån.
Man borde väl kunna ha en Billy hylla från IKEA, köpa lite plywood och sätta där de där stål stöden normalt sitter (altså istället för), och sedan på kort sidorna ha glas/plast (tjock), och sedan framifrån på långsidan ha någon form av skåps/skafferi dörr med glas i som även går att låsa.
Borde ju gå att göra :) man får ju bygga om litet men borde ju gå, hoppas du förstår hur jag menar, är inge bra på att rita men kanske jag försöka knåpa ihop en förslagsbild i alla fall av något slag..

Riktig kattmynta älskar katter verkligen. Troligtvis lockar det dit ännu flera katter. För ett antal år sedan hade jag säng med kattmynta och där låg mina katter hela dagar och plantorna blev helt utslitna.