Vad ska ni plantera/så i år?
Som rubriken lyder, så undrar jag vad ni ska plantera/så i år :)
Själv ska jag köpa fröer till:
vitt sandelträd
drakblodsträd
Yin-Yang bönor (någon ny sort jag hittade på impecta)
lavendel
trädkål
Jag brukar ta fram frökatalogen efter jul och nyårshelgen, men har inte hunnit ännu :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
I år skall jag plantera eufori och glädje! Alltså blir det nor lavendel + en allmänt doftande kryddträdgård för mig!
Me. Myself & My Sims
Började så för första gången förra året, så jag ska inte ta något alltför avancerat. Kanske kan jag kapa en liten del i denna tråd och fråga om någon har tips på lättsådda örter och växter som trivs på en inglasad balkong? :)
Jag har redan sått lite köksörter inne, men annars blir det nog ingenting i år, jag måste se vad som finns i min nya trädgård först.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ganska mycket som vanligt och förståss lite av ukrainska inköpta och insamlade fröer. Allt för att skapa en Krimrabatt med ursprungliga växter från Krim.

Alltid finns det växter som saknas i min stora visningsträdgård.
#6 Fast det kan man inte tro när man besöker den. :)
Vilket är ett hett tips till alla när Björnen har öppet hus!
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag ska göra ett nytt försök med vit salvia, försökte odla det i våras men så reste jag bort och min gubbe kom ihåg att vattna alla odlingarna, utom just salvian. Den var färdigtorkad och klar att rökas när jag kom hem! (fast det blev inte många gram om man säger så, den hade knappt blivit mer än några centimer hög innan jag reste…)
Annars vet jag inte, vill gärna ha lite inspiration! :)
#0 Vitt sandelträd låter spännande, hur blir den? Är det ett helt träd eller heter den bara så? har man den inne eller ute? Andvänder du den för rökelse eller..?
Jättekul att läsa allas inlägg :D
#8 Jag har ingen aning om hur det blir, men det är ett träd :) och ja, jag ska se om jag kan använda det till rökelse sen :)
jag ska så hur mycket som helst i år! ingenting ovanligt, bara dom vanligaste häxörterna och drakblodsträd :) LÄNGTAR!! ska faktiskt köpa krukor etc nu i veckan så jag kan börja för-så :D:D
I år ska jag ta itu med min örtagård som jag har haft planer för i två år nu. Men i år ska jag som sagt ta tag i saken då jag inte har några andra enorma projekt i trädgården. Eller ja… Jag ska göra en bär avdelning i köksträdgården men det går nog på en vecka.
Så i år blir det nästan bara örter som kommer att sås här, både perenna och ettåriga. Men även de gamla "hederliga" sakerna som ska ner i köksträdgården som morötter, ärtor, rödbetor, svartrötter osv.
Mitt lilla specialprojekt i år är att försöka odla rädisor hydrofoniskt. Förra året lyckades jag med spenat så nu försöker vi med ett snäpp "värre".

Spenat tillhör inte de enklste växter att odla om man inte tänker efter ordentligt. Ska sås mycket tidigt (april) eller mycket sent (juli). Hos mig gäller det efter 15 juli, annars blir det bara blommor och inga blad.
Kan man odla drakblodsträ och vitt sandelträd inomhus?
#13 klart du kan! då har dom störst chans till att överleva i början, det är svåra växter att så från grunden :)
#12 Ja det är verkligen knepigt att lyckas med den. Det var därför jag provade med hydrofonisk odling och jisses vilken skörd jag fick. Har fortfarande spenat kvar i frysen.