Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 2164 ggr
zeretki
0

Sommarsolståndet

Nån som ska göra nån ceremoni ikväll eller inatt? :) Jag funderar på att sitta ute i gryningen… :)

skogsgubben
0

Jag ska ut och pyssla lite. En ceremoni tillägnad en av mina hjälpare/bundsförvant som har födelsedag idag. Tänk att även andevarelser kan ha födelsedag. Glad

Så jag håller på att förbereda mig just nu för att traska ut. Ta med de prylar jag behöver. Staven som är kopplad till min hjälpare/bundsförvant. Bägaren att hälla vin i och skåla med honom. Speciell rökelseblandning som är gjord enligt hans instruktioner (enbär, patchouly och drakblod).

lightseeker
0

Har precis varit vid en bronsålders-labyrint, men hade lovat att inte utöva några ceremonier där för att "respektera" de andra närvarande. Men nu tänkte jag "gå ut" och bränna litet "lukta gott" och lämna gåva till småfolket, bör nog faktiskt skicka energi till mina träd här också. Har jag glömt något? ja, kommer jag på det när jag är ute, så skickar jag väl litet energier till alla våra andra ande-släktingar där ute, när jag ändå håller på.

skogsgubben
0

Ja nu kom jag ju inte iväg ut som planerat. Fastnade i telefon av naturliga skäl. Skrattande

Så jag gjorde ceremonin hemma för att ändå uppvakta min bundsförvant med vin och dans. Det hela avslutatde med ett samtal om ur-kraften och dess betydelse för hela skapelsen.

Skål på er häxor och annat trollpack. Oskyldig

trampolin
0

Jag var ute och igår tillsammans med min häxvän :) plockade blommor och gjorde försök till kransar :P njöt av solen, ljuset och värmen. Sen mediterade vi lite och spådde :) hoppade även över eld utomhus hehe.. hade läst att det var en gammal tradition för att främja fruktbarhet och så :)

Lina-Marie
0

Min kille och jag hade en initiation och sen var vi ute och plockade blommor och örter som vi hade planterat som vi ska torka.

zeretki
0

För min del blev det inget. Ösregn och jag var supertrött efter jobb. :(

valica
0

Det är lika bra att jag kryper till korset (eller pentagrammet kanske? ;)) och erkänner att jag hittills aldrig har lyckats fira Sommarsolståndet trots att jag under flera år firat de andra högtiderna aktivt.

Vissa högtider är så självklara vad det egentligen är man firar; Ljuset på Disafton, elden och dess energi på Eldsafton men just Sommarsolståndet har jag svårt för. Någon föreslog att fira att hjulet vrider sig och att vi redan går mot mörkare tider när energierna lugnar ner sig, men det tyckte jag inte kändes som något att fira direkt :P Inte vill jag fira att mörkret redan är på intåg när det känns som att sommaren  precis har kommit och det är fem veckor kvar till min semester heller ;)

Jag har sen födseln firat alla mina midsommrar ute på vårt landställe i skärgården. Det är resning av fallos-stången, små grodorna, fiskdam, lotteri, gissa vikten på skinkan och hela balunsen. Faktiskt är midsommar den enda "traditionella" högtid som jag faktiskt håller på. Om julen kuskar man runt mellan föräldrar och svärföräldrar och de andra Sabaterna krockar sällan med någon annan kalenderhögtid. Kanske är jag redan nöjd med mitt midsommarfirande och får försöka landa magiskt i det i stället?

Om man skalar bort all rekvisita och cermoniella kulisser. Vad är det ni själva egentligen firar på Sommarsolståndet?

trampolin
0

Jag firar ju att det är som ljusast :) klart att det blir mörkare och mörkare sedan men det är ju ändå den längsta dagen.. firar grönskan och värmen :P fast värmen kommer väl mer senare hoppas jag.. det är bara grått och kallt här :(

varulven
0

jag firar nog mest att det äntligen äntligen blivit riktigt sommar :) Det känns alltid som att värmen kommer i grevens tid här uppe i norrbotten ;) Tyvärr var det lite blött väder ute (nej jag vet, det finns inget dåligt väder osv, men jo, det gör det visst!) så jag och ett gäng vänner var inne hemma hos mig. Men det var trevligt det oxå. Fast egentligen känns midsommaren mest som en väldigt bra ursäkt att få samla ihop alla sina vänner på ett ställe trotts att man ska jobba dagen efter, för det är ju faktiskt bara midsommar en gång om året ;)

Yggdrasill
0

var ute med mina kompisar och njöt av midsommarn. badade kl fyra på morgonen och njöt av naturen

inca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jonas Otter <3 Den här mannen tjusade min blick på midsommarafton ;)