Lättlästa inspirerande böcker sökes
Jag vill ha lite magisk inspiration och känner för lite böcker. Tyvärr har jag ADHD som har blivit värre med åren och sedan två år tillbaka har jag oerhört svårt att läsa böcker, vilket är oerhört jobbigt eftersom jag egentligen är en born and rasied bokmal som plöjt böcker sedan jag lärde mig läsa som fyraåring. Numera går böcker med väldigt mycket eller tungläst text helt bort, söker framför allt böcker med texter som är uppdelade i många sektioner och gärna med mycket bilder.
Vad för slags böcker? Jag är inte säker, för jag vet inte riktigt vad jag vill läsa om. Framför allt tror jag att jag vill läsa om olika former av rituellt arbete samt örter i magiska och medicinska sammanhang. Även om boken ska vara lättläst så bör den inte ligga på låg nivå, är inte intresserad av typ Cassandra Eason eller "En Wiccas handbok"… Både stilistiskt och innehållsmässigt är de helt fel. Då tycker jag att Scott Cunningham är trevligare bland de lättlästa författarna. Jag läser lika gärna på engelska som på svenska.
Har ni några tips?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hej på dig,
Jag känner igen mig i dina ord, dock har jag inte ADHD utan är dyslektiker. Och det är ju inte så jätte lätt att hitta böcker som passar en tyvärr..
Men jag kan rekomendera "Örtmedicin och växtmagi" den har det du beskriver. Den är något svår att få tag i men med lite tur så brukar den dyka upp. Själv så hittade jag min på blocket för 175:-
Finns säker att låna på biblioteket om man inte vill ha den som i mitt fall.
Det var en iallafall :)
Tusen tack! Menar du den här?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Japp där är den :)
Har samma problem som trådstartaren, med ADHD som bara verkar bli värre med åren, och även jag har älskat/ älskar att läsa, men tycks inte kunna hålla fokus i mer än några minuter.
Så på tal om ovannämnda bok undrar jag om det finns någon "magisk mirakelkur" mot ADHD? Skulle vara så j***a gött rent ut sagt att kunna konsentrera sig på något i mer än 2 minuter…
#5 om jag får uttrycka min åsikt så är mitt problem med Easons böcker att hon skriver allt (av det jag läst) som absoluta sanningar, när det egentligen är från hennes personliga synvinkel, erfarenheter och åsikter. Dessutom har jag hittat flera saker som är historiskt inkorrekt. :)
#0 har du tillgång till TPB (tal- och punktskriftsbiblioteket)? Jag har ADD och har också väldigt svårt att ta mig igenom böcker, men eftersom ADHD och ADD räknas som läs- och skrivsvårighet får jag ladda ner ljudböcker gratis från deras webplats, vilket är super!
Det finns väldigt många titlar på tpb, fast det är förstås lite tunnsått med roliga ockulta böcker. Däremot kan man hitta en del om medicinalörter, om shamanism i olika kulturer, folktro och dylikt.
Örtmedicin och Växtmagi brukar finnas ett gäng av lite nu och då på www.bokborsen.se i allt från nyskick till bättre begagnat.
Där har jag även köpt många andra bra/lätta böcker så som:
* Svenska Trollformler,
* Kvinno Porten (om urgamla kvinnospår i seder, bruk och tankesätt),
* En illustrerad guide- "Örtmedicin" & "Blomessenser" (dessa två är jättebra med beskrivande text och bilder),
* Medicinsk Örthandbok,
* Örter som botar mm
Hoppas du hittar några bra böcker 
// Pensson //
www.bergskristallens.se