hur!?!
hej hej!
jag är en ung tjej som bor någonstans i närke. jag har hållit på med det här ett tag men aldrig riktigt kommit igång. jag älsakr att vara i naturen och odlar örter som jag sen andvänder på olika sätt.
på senare tid har jag ställts inför ett dilemma. mina vänner vet om att jag är häxa, även om jag inte kallar mig det ännu. men de verkar inte riktigt ha fattat det. så nu undrar jag, hur berättar man. förklarar liksom, vad det innebär. nästan ingen av dem är särskilt vidskeplig, även om två av mina närmaste vänner tar det väldigt allvarligt när det gäller spöken och sånt så tror de inte att det finns något som magi.
om någon vet hur man ska förklara det eller om man ska göra det över huvud taget? tacksam för var.

Är "Häxor" "Vidskepliga" ?! Vad är, innebär, "Vidskeplighet" ?
Vad är det som de har missförstått?
"hur berättar man. förklarar liksom, vad det innebär"
Ställ dig själv den frågan; vad innebär det för dig? Sen är det också så, att vi måste inte alltid ha färdiga svar på allting. :-)
"om någon vet hur man ska förklara det eller om man ska göra det över huvud taget?"
Du är inte skyldig någon annan (inte ens dina vänner) att förklara vad du gör, tror eller är. Det måste du bestämma helt själv, när och om du vill.
En del är såna att de gärna vill prata om och dela sin livssyn och praktiserande med andra, medan det finns de som helst vill hålla allt för sig själv. Det finns inget rätt eller fel. Vänd på det; tycker du att dina vänner måste berätta/förklara för dig vad de tror på och hur de lever sina liv?
Tips. Om någon frågar dig vad du gör/är, svara dem med en motfråga. Om vännen frågar om magi, svara: "vad vet du själv om magi?" Eller; "är det något speciellt du undrar över angående just magi?"
Då har ni ju något att prata om. Det bästa är ju om det blir en dialog istället för att du ska känna att du måste servera färdiga svar. :-)
Men kom som sagt ihåg att du inte är skyldig någon annan någonting. Bara för att någon människa frågar dig något om dig själv så måste du inte svara. Du kan säga att du inte vill prata om det, att det är för privat om det är så det känns.
jag menar inte att alla häxor måste vara vidskepliga utan det jag menar är att de inte tror på någonting som inte är typ vetenskapligt bevisat. de tror helt enkelt inte att magi finns.
jag känner ingen skyldighet att förklara för mina vänner men de frågar mycket. jag har faktiskt aldrig tänkt på att göra det till en dialog. oftast är det dem som frågar och jag som svarar. de verkar tro att det bara är något jag gör på skoj, de fattar inte att jag menar allvar. de tror att det bara är någor som jag har läst i en av mina fantasy böcker (jag är en riktig bokmal).
Jag anser att du ska inte behöva sätta dig ner / eller stå och förklara för dem vad det du tror på och varför…. de har de rent utsagt inte med att göra. Om de tycker att något som är konstigt och fel, då får de stå för det…. och ödsla inte krut på att försöka få dem att förstå.
Men om det är några som frågar och undrar utifrån ren nyfikenhet och intressant vinkel, då anser jag att du alltid ska utgå ifrån hur du tycker och känner….
bra tråd! har inte sagt nåt till mina närstående, dom hade förmodligen låst in mig på mentalsjukhus :) alltid bra att veta olika sätt att "komma ut ur garderoben" på. haha.
:)
5# en av mina bästa vänner verkar uppriktigt intresserad och jag har försökt förklara för henne, hon fattar lite gran och hon frågar inte så mycket.
6# haha, jag har inte sagt något till min familj. och jag tror inte att jag kommer att berätta på ett tag
Jag är helt öppen med vem jag är, mina vänner vet men jag har istället problemet att de "retas" med att jag ska förhäxa dem och liknande, vilket inte alltid är så kul. Sedan har jag en annan vän som tycker jag bara håller på med Trams. Om man nu vill och orkar så skulle jag ta mig tid att verkligen förklara för närstående.
jag har också en sådan vän, hon tycker att det är löjligt.
Alla blir saliga på sitt. Det går inte att pocka på någon sin tro, och det är viktigt att respektera varandra som vänner vad det än gäller för båda parter. Det kan ju du förklara om det blir personliga påhopp, ni har säkert annat gemensamt och kan fokusera på just det.
De som är intresserade, dom kan man ju prata lite mer med =)
Om de tror att det är en utdöd praktik som endast finns i fiktiva böcker kan man ju hänvisa till det som motsäger argumentet.
Men egentligen är det en väldigt svår fråga "hur förklara man vad häxor gör/ vad en häxa/häxkonst är" - för det beror ju mest på vad du själv just nu tycker att det är ;-)
jag berrätar för vissa att jag är Wiccan, men inte allt, tex inte att vi håller på med magi osv…
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Min mamma bad mig att förklara vad jag tror på för släkt och vänner igår. Av någon underlig anledning kom vi in på helgon och hur man arbetar med dem bland annat i hoodoo.
Jag försökte också att förklara hur man kan tro på flera gudar, vad magi är och så vidare. För mig är problemet att jag själv inte har en klar bild av vad jag gör, eller rättare sagt, att jag inte har ett helt system jag tagit till mig, istället influeras jag av många olika praktiker och trosuppfattningar. Jag har något av en grund i fornnordisk religion, men jag "arbetar" med andra gudomar än de fornordiska, jag är influerad av traditionell häxkonst, men också hoodoo, jag använder inte elementsystemet som är så vanligt inom ceremoniell magi osv.
Jag tycker också att min tro, eller uppfattning om hur universum är beskaffat förändras i och med att jag förändras. I och med detta är det svårt för mig att förklara vad jag tror på för dem som inte är åtminstone lite insatta. Dessutom är det svårt när man pratar med folk som inte har samma syn på religion som en själv eller helt enkelt har en annan utgångspåunkt, exemplevis någon som är uppfostrad till att vara kristen men inte längre är troende. Ett bra sätt kan vara att bryta ner det man ska prata om i mindre delar, att prata om en aspekt i taget, så att det inte blir förvirrande. För mig är ju min tro ganska självklar, men det är den ju inte nödvändigtvis för andra.
Jag tycker Thistle har en väldigt bra sak där: För att kunna berätta för andra måste du klargöra för dig själv först vad det är du tror på - oavsett om det är renodlad eller ett mish-mash!
För ett tag sedan utmanade jag mig själv i just detta. Jag bestämde mig för att försöka skriva ned vad jag som Wiccan tror på inom längden för ett twitter-meddelande (140 tecken). Svaret blev:
Wicca är en polyteistisk, naturbaserad mysteriereligion
Inget som någon icke-insatt skulle greppa på en gång så klart. Men som ger mig en utmärkt plattform att utgå ifrån för att djupare förklara! Precis som Thistle skrev - att brta ner saker!
Så utgå från dig själv!
Me. Myself & My Sims