Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 6305 ggr
LinaN
0

Sömnmedel/formler etc

nu börjar jag bli så förbannat trött på att inte kunna somna om kvällarna.

Även om jag dricker något varmt innan sänggåendet så kan jag itne somna, jag försöker meditera för att slappna av, jag gör avslappnignsövningar…. men ignet hjälper. Förutom mina vanliga sömntabletter (Stilnoct) som jag fått använda en ågng dennav ekcan när det höll på att bli olidligt att somna.

Jag har snart provat allt jag kan tänkas prova so mjag själv kommit på. Att ha sex före sänggåendet fungerar vartannan vecka när min sambo jobbar eftermiddag. Och då blir det litet lättare att somna men inte mycket. 

Tror jag har några tabletter valerina forte. Ska testa ikväll, men om det inte fungerar vad har ni då för tips o trix jag kan navända mig av? Vill helst slippa åka till äkaren tidigare än på onsdag när jag ändå har en tid på neuro-psykiatriska här i stan. vi sksa fastställa hurvida jag har matematisk dyslexi o då hade jag tänkt passa p åatt ta upp att jag behöver hjälp med sömnstörningarna o så…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

isnornin
0

Hej LinaN, ja du det är inte roligt om man inte kan sova! Motion är alltid bar om kan, det är inte så självklart för alla, men promenad är bra. Lavendel är rogivande, man kan ta en bunt och lägga under kudden. Kamomill te brukar kunna funka tycker jag. Om du har möjlighet till sängvärmare, det är inte så dumt! Eller vete kuddar. Massage, taktil massage t.ex. Varm dusch innan du lägger dig. Det finns speciella avslappningsövningar som man kan lyssna på när man ska sova. Att skippa tv innan man ska sova har hjälpt mig. Hoppas att det ordnar sig åt dig!!!

MVH Isnornin

skogsgubben
0

Hmm… Låter verkligen som sömnproblem. Undrar vad det bottnar i. Stress? Alltså någon form av inrre stress för någonting?

Hoppas valeriana funkar. Om inte berätta.

Det finns en rad olika örter som man kan använda för sömnproblem. Olika örter beroende på problemet. Gotu Kola, Griffonia, Gullviva, Hjärtstilla, Humle, Kava Kava och Withania.

LinaN
0

vissa av örterna du räknade upp Skogsgubben ska jag hålla mig undan (tex hjärtstilla, vi har hjärtproblem i släkten och jag har lågt blodtryck som det är ^^)

Värme har testats, både i form av sambo och varma goa täcken. Promenixer och motion får jag efterosm jag har häst, så minst att skotta hästskit är min dagliga motion….

Har iof lavendel hemma. Har gjort thé på torkade blommor sen tidigare, fast det var flera år sedan, men det var starkt lugnande…. ska prova emd valeriana tabletterna ikväll om jag hittar dom ananrs ska jag se om blommorna är ok….

har planer på att plantera lavendel på balkongen nu i vår.

Root
0

Mitt tips: läs en tråkig bok. Jag kan inte ens hålla mig vaken till en BRA bok så jag skulle snarare behöva något som håller mig uppe på kvällarna. Jag hinner sällan läsa en hel sida innan boken faller ner över mig.

zeretki
0

Valeriana har funkat jätetbra på mig när jag haft problem.

Skirr
0

Hoppas valeriana hjälper. Om ditt sömproblem är stressrelaterat kan du ju alltid försöka med avslappningsövningar. Även johannesört kan hjälpa!

LinaN
0

Jag har ju försökt en del med avslappningsövningar…. Både för att samla energi och för att bara totalavslappna, provata tt meditera men inget har fugnerat.

Stress kan det vara men jag anser mig itne vara mer stressad än vanligt. 

glömde j usjälvklart bort att leta rätt på valeriana tabletterna igår….

skogsgubben
1

Har du provat yoga nidra?

LinaN
0

Yoga nidra har jag itne prövat…..

tog 4 tabletter valerian igår innan sänggåendet…. idag är jag seg som en annan jädrans zombie….. har sovit ok, drömt en massa. Bland annat at tjag var gravid och fick en pojke (enligt min pappa som var emd när jg födde) men jag ansåg att det var en flicka. Lade henne i vagnen som stod ute på balkongen och gick o duschade av mig allt blod o klet. sedan när jag hämtade min bebis så var hon alldeles kall men levde fortfarande sen vaknade jag….

Litet creepy.

skogsgubben
0

Intressant dröm.

Många som provat och använder sig av yoga nidra brukar vara helnöjda av det resultat man uppnår av tekniken. Man kan köpa en cd från skandinavisk yogacenter, eller vad det nu heter. Den skola jag går på är Satyananda och de har också en cd. Vet inte om man kan beställa från dem. Men man kan köpa den i deras lokal här i stockholm.

LinaN
0

ok, låter intressant. O det är ju bra för kroppen rent allmänt ockås med yoga, elelr chi gong eller vad som nu passar en som individ.

Däremot är jag litet av tron att just fysiska övningar ska man lära direkt och inte från böcker och cd-skivor.

Just nu är jag trött och mår inget vidare med huvudvärk och trötthet…. men vet at tom jag lägger mig så komemr jag itne kunna somna… känns ju underbart….. :S

Hennum
0

usch… sömnproblem verkar hemskt. har en kompis som inte kan sova. men han är ju inte den typen tyvärr som tror på avslappningsvöningar, yoga, örter och sådant "dumt" så han fortsätter med att inte sova, förutom dom nätterna som sömnpiller funkar, tills han tar överdos o åker in på akuten. gå till någon psykolog för att snacka vill han inte heller. känns helt hopplöst.

jag hoppas verkligen att du får ordning på problemet LinaN!

kram

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

skogsgubben
0

LinaN jag tror du missförstått det hela. Yoga nidra är inga fysiska övningar. Man ligger helt stilla på golvet.

På våra yoga så avslutar vi alltid med yoga nidra. Min kropp brukar bli helt bortdomnad på grund av avslappningen. Vissa somnar och börjar snarka in på halva tiden av yoga nidra.

Pomperipossa
0

Valerina Forte funkade inte på mig…. Ljummen mjölk men en tsk honung funkar bra. Du kan även ta torkad lavendel och lägga vid/under kudden, eller någon droppe lavendel olja på örngottet.

Ska du så lavendel själv så gör det på hösten eftersom de verkar vilja ha en köldknäpp. Dom brukar inte vara så dyra på trädgårdshandeln heller..Glad

fairytindra
0

Jag läste i en artikel att blåbär skulle vara bra för sömnen. Det verkar jättejobbigt att inte kunna somna men tänk på att kroppen snabbt vänjer sig vid tabletter så tillslut kanske man måste ta dem varje natt ..kram tindra

LinaN
0

jo, jag avskyr tabletter och vill helst slippa…

okie, jag har ignen pejl på yogaformerna Skogsgubben ^^ så där har du en artikel att skriva, de vanligaste yogaformerna coh vad wsom skiljer dom åt! :D

valeriana forte funkar nåttsånär, men blir så dåsig dagen efter, inte ens mina sömntabletter får mig så ur spel dagen efter….

och att ta sig en rejäl whiskey innan sänggåendet är ju itne heller alltid att rekommendera…

trampolin
0

Jag somnar lättare om jag druckit lite alkohol, fast jag sover dåligare.

I boken TOMTAR, minns inte författeren, så använder tomtarna kamomill mot sömnbesvär

Florian
1

När jag sover dåligt tar jag typ insomningsdroppar, Dormesan, heter dom. Det är humle och valeriana, och smakar kattpiss, men man sover riktigt bra sen. Och i och med att det bara är för insomning så är det ju inget man märker av dagen efter, som dåsighet eller så. Nackdelen är ju som sagt att det smakar riktigt jävligt, men om man sveper ett litet glas medan man håller för näsan, och sedan skyndar sig att borsta tänderna så är det helt ok ;)

Man kan ju även ha torkade humlekottar och lavendelbuketter hängande här och var i sovrummet, det är mycket rogivande.

Té på humle har jag också hört kan vara bra, tydligen riktigt effektivt. Det stog någonstans att man hade tagit två koppar om dan med starkt humleté, men det var inte att rekomendera om man ville ha huvudet med sig ;P. Men en kopp med svagt té innan sänggåendet är bra!

Men förresten? Vad är anledningen till dina sömnproblem? Är det just stress, eller är det själva rummet som är oroligt? Oroliga rum är mycket dåliga att sova i!

YvonneW
0

#18 Här kom du in på något som jag själv märkt. Kan gå runt med kudden och försöka i olika rum om jag inte kan sova. Det finns ett rum som är väldigt rofyllt för mig och där jag mestadels sover underbart gott. Men så finns det rum där det är omöjligt att somna eller också somnar jag vid femtiden på morgonen och mår uselt hela nästa dag. Fick också ett tips av en vän att man kunde prova med att vända sig i sängen och lägga kudden vid fotänden. Det senare har jag inte prövat än. Andra flyttar sängen till annan del av rummet. Det finns ju currylinjer, och skulle man råka få huvudänden av sängen vid ett kryss kan det bli svårt att sova.

Finns Dormesan i hälsokostbutiker? Bara namnet ger associationer till att det skulle verka, tänker på att det liknar "dorma av".

Allamej
0

Ni med sömnproblem, testa att göra te på färsk citronmeliss. Gör ganska starkt te första kvällen.

Citronmeliss är lugnande i små mängder och sederande i större.

Vad är mindre och mer i min bok då? 5-6 blad är lite och lugnande, 5cm klippt från toppen av krukan är bra sömnte (ja, flera planttoppar)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

LinaN
0

Mina sömnproblem är både relaterade till stress, spänningar i kroppen som är både besläktade till stress och felbelastning under dagtid, oregelbundna tider både emd mat och sömn rent allmänt.

Jag pluggar/jobbar och det tar en del energi därför MÅSTE jag få sova mina timmar… jsut nu när jag bara jobbar o inte pluggar så går det bättre mina rutiner har blivit fastare och jag trivs bättre.

och det där med maten har jag börjat ta tag i nu också, jag motionerar mera och försöker komma isäng före tolv om natten. Sen upp senast 10.00 om jag är ledig dagen efter….. är det jobb o skola så är jag uppe 07.00.

Huldretid
0

Jag lider med alla andra som har sömnproblem. Mina problem har varat i åtta år nu och tycks inte bli bättre annat än i perioder. Somliga veckor sover jag inte mer än sex timmar i veckan. På topp är jag om jag får fyra timmars sömn per natt. Då mår jag som bäst, konstigt nog.

Jag har tyvärr inga knep och trick. En rätt behandlad ametist kan förjaga lite mardrömmar och ge aningen ro, men i övrigt… nej.

Eilonwy33
0

jag ha rockås fruktansvärda sömnproblem, så jag vet hur det är LinaN! vissa nätter ahr jag inte kunant sova alls, utan legat vaken för att gå till skolan trött som en Zombie, vilket inte är särskilt hälsosamt.. Mitt sömnproblem går visserligen i perioder, vilekt jag tycke rär ganska skönt. Något som jag bruakr göra är att dricka olika teer med bla lavendel och kamomill, som andra redan nämnt, sedan brukar jag ta till emd tråkiga böcker, tidningar och i värsta fall filemr, för att ögonen ska kunna fokuser på någonting och trötta ut mig lite.. hoppas det blir bättre! kramar

LinaN
0

Nu är ajg inne i en period igen som är vekrligen hemsk…..

jag går o lägger mig kl 22…. ligger vaken till misnt 2, lägger mig 2, ligger vaken misnt till 3, är vaken när sambon stiger upp o ska till jobbet (dvs kl 4 på morognen) somnar inom en halvtimme…..

sover till 11.30, kliver upp, är astrött, piggnar till efter 19.00 på kvällen.

stiger upp 8.00, trött som ett as, piggnar till efter 19.00

sen börjar det om igen….. 

Provade att sova på sömntablett….. somnade vid 2, vaknade två dagen därpå och var seg i ett dygn efteråt pga tabletten (som ndå är mild)

huvudvärk, irritation mm har börjat uppkomma…. sover oroligt…. blir till o börja dricka en masa the igen….. se om något vill fugnera.

Ijin
0

Hmm vet du varför du inte kan sova?

Millan71
0

Jag kan rekkomendera en medicin som heter tryptisol,det e receptbelagt så fråga din doktor! Det e igentligen ett antideppresivt medicin men till sömn tar man endast 10 mg o om det skall funka som antideppressivt måste man ta minst 100mg…Jag tar dom vid behov o dom funkar bra! Inga biverkningar heller o du e pigg på morgon…men du måste ta det ca 2 timmar (iaf 1 timme)före innan du tänkt sova….

LinaN
0

#26 tack öfr rådet, MEN min läkare so mskrev ut stilnoct till mig sa att de var milda och inte gav några biverkningar i from av seghet osv…. men de biverkningarna får jag ändå…..

just på kemiska preparat är ajg väldigt känslig eftersom ajg så sällan använder det…. en panodil kan få mig att däcka o sova bort ett helt dygn, och jag har ignen allergi/överkänslighet mot tabletten i sig.

#25 nej, faktiskt inte, det är själva insomningen som är svår. Det tar nästan alltid en halv evighet o somna, oavsett om det har vart en bra dag utan stress, eller en dag med mycket stress. Ävne med sömntablett så tar det en lång stund o somna. och oavsett närajg går o lägger mig så somnar jag sent…..

dock verkar det vara mellan kl 16-18 som jag är tröttast på dagen då jag känner at tjag verkligen skulle kunna somna och sova bort resten av dagen. funderar på att ta en dag nästa vecka o sova bort eftermiddagen/kvällen på o se o mrytmen rättar till sig eller om ajg vaknar kl 3-4 o inte kan somna om igen.

Ijin
0

Alltså väldigt mycket tanke aktivetet innan du ska sova? hjärnan är alltså inte trött:P?

Pandy
0

Jag ska nu prova dormesan och se om det hjälper mig att sova utan biverkningar som dosighet och yrsel jag fick av mina andra tabletter…

Däremot svepte jag ett glas ProViva direkt efter och ett glas vatten direkt efter för att det smakade som det luktade haha, luktar inte gott…

NiklasTyreso
0

Medicin:

Mirtazapin 30 mg en halvtimme innan sänggående.

eller

Melatonin (naturligt sömnhormon)

Örter:

Johannesört innehåller melatonin/sömnhormon.

Kamomill och röleka är milt rogivande.

Sunda vanor:

Stäng av dator och tv minst en timme innan du ska lägga dig.

Promenera 20 minuter ute mitt på dagen så du får dagsljus och kroppens inre klocka fungerar rätt.

magiskblomma
0

Har du provat värma mjlk, det ska vara varmt men inte koka…. drick det innan du går och lägger dig…. funkar perferkt för mig.