Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 3130 ggr
magiskblomma
1

Julkalendern anmäld!

Julkalendern anmäld!

Man kan tro att det är ett skämt…. Eller?

Kan hålla med om att anden i glaset är långt ifrån det lämpligaste barn kan leka med, pga av det öppnar så många portar. Och alla annan olika magiutövande. Det krävs försiktighet att hantera magi.

Men kära nån lite måtta får det väl ändå vara.

Om man ska tänka så, så är det ofantligt många serier och filmer som vi ska förbjuda. Harry Potter, Charmed (Förhäxad), Angel, Buffy, Merlin, och många många fler.

[SVT:s julkalender anmäls: ”Den indoktrinerar barn”](http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article15893529.ab "SVT:s julkalender anmäls: "Den indoktrinerar barn"")

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article15893529.ab

[stass]
6

Precis, väldigt opassande med anden i glaset.

Mycket bättre med blödande uppspikade jesusar. För det är ju fint, kristet och inte alls mörkt.

För övrigt har jag sldrig fått så dåliga och skräckfyllda resultat med anden i glaset som leken har gjort sig känd för. Inte ens i mörka källargångar där jag som 10åring spelade det. Visserligen sprack ett glas en gång men det kunde vi alla trots vår ringa ålder räkna ut varför.

Bjornen
1

Det är klart att människan och särskilt barn måste skonas från olika saker och allt ska vara tillrättat i "sann" anda. Människan ska inte få skapa sig egen uppfattning, utan vissa saker ska vi skonas från. Barn och föräldrar måste få kunna stöta på sådant som inte anses vara godkänt. Visst det finns många olämpliga skilldringar som är olämpliga för barn med många olika sorters media som barn kan komma över. Allt blodigt våld är mycket olämpligt för barn, men sådant som sätter igång barns fantasier för snarare uppmuntras. Fantasin måste få utvecklas hos barnen som en naturlig utveckling hos barnen. Det nästan liknar lite av 1600-talets häxprocesser för barns fria utveckling.

lemonia-dumi
1

nu måste jag vara lite satirisk hehe - det passa sig inte med OCKULTA inslag i julkaldern  i vårt MÅNGKULTURELLA sverige - -   JA det ockulta tillhör väl också det mångkulturella Oskyldig så låt julkalendern vara som den är  peace out .

skogsbergs-anna
1

Larvigt! Om man inte har värre saker att gnälla över kan man lika gärna låta bli.

Gör hellre fel än inget alls.

[stass]
0

Anden i glaset har fått konstiga propotioner överlag och då menar jag intre bara inom kyrkan. Ingångsport, bjuda in hemskheter osv…

[Ravenna]
2

Ja jösses vad ska man säga. Det är samma grupp av människor som opponerar sig mot Harry Potter också antar jag. Men ingen opponerar sig emot den propaganda som barn utsätts för hela tiden i olika sammahang; den som vill skapa lydiga små konsumenter utan egen tankeförmåga och frihet.

Jag tror att detta ligger lite i tiden; att opponera sig mot det som utmanar "det rådande status quo". Jag kommer att tänka på julkalendern som gick för många år sen; Trolltider. Den var det ingen som opponerade sig emot då, vad jag minns. Men hade den sänts idag så hade det väl blivit ramaskri även över den.

Att människor orkar…

Elena-Maria
3

Har inte sett den, men jag följde den första "Mysteriet på Greveholm" för en massa år sedan. Den var ju så bra :) Löjligt att hålla på så där och gnälla. Sverige ska ju ha religionsfrihet som gäller alla (utom kungen - sjukt omodernt). Folk har för lite att göra!

Fred och god växt!

Acerventus
3

Jag har inte uppmärksammat denna lek förut. Men så såg jag ett program med Terry Evans. Där han skulle försöka hjälpa ett par som hade hållit på med anden i glaset.
Vissa utav sakerna som de fick leva med efter att ha lekt det, skulle aldrig komma att försvinna sa han. Han rekommenderade dem att aldrig göra det igen.

Grejen är väl att det är en relativt lätt lek att genomföra. Ett stort antal barn (och andra, för den delen) ser på programmet, och blir inspirerade att testa. Om det nu funkar. Så är det ju fruktansvärt olämpligt att hålla på och leka med.
Vilken besvärjelse man än skulle prova ifrån Harry Potter däremot, så är jag tämligen säker på att den inte skulle fungera.

Måste dock säga att jag inte har någon personlig erfarenhet utav anden i glaset.

Simuala
0

,,och idag var det gravskändning! Barnen använde aska från grevens urna till att laga ett skelett. Blir bara bättre och bättre :D

Ajia
0

ja, för er som inte har sett den första säsongen av greveholm så blev ju greven när han dog, ett skelett, en av de MÅNGA orealistiska sakerna i den serien. t ex att en pojke i den första säsongen DROG UT ett svärd ur ett av spökena, svärdet var ju en del av spöket och det borde dörför inte gå att röra vid det, och deffentivt inte dra ut det! och andra saker som att barnen kan röra vid spökena med pinnar, svärd mm, det går ju inte alls…

Ajia
0

jag borde kanske tillägga att skelettet levde och kunde prata, äte, sova och till och med ANDAS

[stass]
4

det är ju en undehållande saga, dvs fiktion som harry potter, nightmare before christmas osv

Personligen tycker jag om Greveholm julkalenderna.

Ajia
0

ja de är bra, jag har sett båda två "säsongerna"

skogsbergs-anna
1

Och nu har de börjat med alkemi också, det blir bara bättre och bättre ;)

Gör hellre fel än inget alls.

Acerventus
0

Har alltit tyckt att det är lite roligt med alkemin. Skall bli spännande att se om de bara gestaltar myten, eller tar upp nått intressant!! :)

magiskblomma
0

Jag har aldrig sett julkalendern, ärligt talat, julkalendern har jag sällan eller aldrig kolla på kring jul…. aldrig alltså….

Med tanke på att jag inte har sett årets julkalender, så kan jag inte exagt uttala mig om vad jag tycker om saker och ting.

Det finns som sagt säkert saker i den som kanske inte är lämplitg för barnen. Men vad är inte det egentligen??

Jag anser att det borde finnas andra saker att kunna "anmäla" om man nu måste anmäla saker och ting, än en fiktion….

Bappho
0

Nu i dessa tider när det blivit sådand tjolahej med "skelettkvinnan" så borde SVT ha tänkt till lite innan de låtit Julkalendern leka med skelett ;-)

Jag älskade Greveholm första gången och årets verkar vara i samma anda.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

magiskblomma
0

Nu tror jag att Greveholm kanske spelades in innan "Skelettkvinnan" dök upp, eller? eller kanske inte…i alla fall… SVT har nog inte med själva inspelningen och manuset att göra… det är väl troligen bolag som gör det

Casiopeia
0

Men gudar… Oavsett vad man tycker om att barn leker med andevärlden och dess vara eller icke vara så måste väl människan fatta att så där kan man inte sitta i tv och argumentera…

Hon måste ju fatta att man ju inte censurera något för att HON tror det kan "skada barns andliga hälsa" utan att ha något som helst att luta sig mot mer än att hon "hört berättelser från folk som gjort det och tyckte det kändes obehagligt".

http://www.svt.se/kultur/hon-anmalde-svt-s-julkalender-for-ockultism

Det är ju för lustigt hur folk resonerar ibland :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ajia
0

jag är väldigt intresserad av att de har tagit med de vises sten. hoppas verkligen att de gör mer av den, det verkar ochså spännande med alkemin, får se om han verkligen lyckas göra guld nu….

[stass]
0

det måste lukta riktigt illa med kokt urin :-)

Bappho
0

#18 Magiskblomma, jag skojade bara lite, därav min blink-smily :))

dennas
1

Ha ha! Vi kanske skulle anmäla nyhetsprogrammen, för det kan ju vara så att människor får för sej att leta på nätet efter hur nekrofili och dylikt fungerar…

Ett intressant samtal. Jag kan tycka att Sara har en mycket viktig poäng i att vi inte tänker på barns inre säkerhet. Sen kanske hon och jag inte har samma syn på vad som är farligt.

Problemet med anden i glaset tror jag ligger i den suggetionskraft som det kan ha på deltagarna. Jag tror att en del människor kan få ärr för livet av att vara med. Men de personerna kommer förmodligen att få samma skador av att åka ett spöktåg eller se på en skräckfilm. De personerna bör inte utsätta sej för sånt som drar igång deras fantasi, och när det gäller barn så är det upp till föräldrar att ha koll på sånt.

Att göra anden i glaset om man är rädd för spöken eller de döda är ingen bra idé, men om man däremot gör det av skälet att det är en bra portal för att kunna kommunicera med dem man längtar efter, vem kan då säga att det är fel?

Nej, tycker att det är helt rätt att ta upp barns inre säkerhet, men att vara medveten om att den troligen är både ålders- eller mognadsrelaterad samtidigt som personlig.

Sen kan jag väl undra hur det kommer sej att det blir sånt rabalder över julkalendern. Är den det enda barnprogrammet som kverulanterna ser? För annars skulle det komma in minst hundra anmälningar om dan, om nu årets julkalender är så skadlig och märklig.

magiskblomma
0

oj ursäkta

jag missade den ;)

Casiopeia
0

Jo jag kan hålla med om att det finns en poäng i att det kanske inte är helt lämpligt för barn, och att vissa säkert kan bli traumatiserade. ( för visst tusan funkar det!). Det är ju i sig en intressant diskussion.

Det jag vänder mig mot är att människan tror att man kan argumentera på dom grundvalarna som hon gör. Man kan ju för tursan inte förbjuda saker eller få svt att censurera något bara för att vissa tror att det kan skada folks andliga hälsa, hon måste ju förstå hur dumt det låter…?

Tack och lov funkar inte censur så, för om man skulle förbjuda allt som någon någonstans skulle ha en åskit om att det eventuellt skulle vara skadligt att se på utan några som helst fakta att backa upp det med, så hade det blivit ganska svart i rutan…;)

(Själv tror jag det är betydligt skadligare för barn och ungdomar att se folk som röker och dricker alkohol på tv, för i motsats till vad vissa verkar tro ser barn på annat än det som sänds i bollibompa.)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Bappho
5

Jag har en dotter som går i mellanstadiet och spöken är väldigt populärt hos dem just nu men inte tack vare Julkalendern utan alla dessa andra spökprogram som går på dumburken. Det är intressant att se hur påverkade de är. De går runt som små mini-medium och känner yrsel och kyla minsann. När de får meddelanden från de döda så kollar de sedan upp namnen och födelsedatat på släktforskningssidor på nätet. Inget anden i glaset där inte och ingen rädsla heller. Flört

Kuutar
1

Jag älskar Mysteriet på Greveholm! Det blir så fina diskussioner med barnen efteråt, de älskar spökena och allt det mystiska:-) Och jag tycker synd om alla de stackars kristna barnen som inte får se kalendern pga sina föräldrars trångsynthet.