Nyfiken på Häxor
Hej!
Jag snubblade förbi Häxor i fokus och fick snabbt upp intresset när jag ögnade igenom lite av trådarna som fanns.
Jag skulle gärna vilja lite mer om just Häxor och allt vad det innebär, skulle någon vilja berätta lite mer om livsstilen (säger man så?) och hur man börjar med sådant.
Första gången jag kom i kontakt med en häxa var genom ett radioprogram för inte alls så länge sedan då de pratade om "jordens undergång" (som media gärna vill få det att framstå som) med Mayakalendern. Men jag la då inte så stor vikt i det då jag mådde kanska dåligt psykiskt, så det var lite roligt, ödet?, att jag ramlade förbi denna sida just nu när jag mår lite bättre :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nu är jag kanske inte rätt person att svara eftersom jag personligen inte kallar mig häxa, men det är delvis för att det är ett komplext begrepp som kan betyda rätt olika saker för olika personer.
En häxa är inte ett mytologiskt väsen som Pomperipossa i sagan eller häxorna i harry Potter, inte heller är det en titel man får för att man tillhör en specifik religion eller utfört någon specifik handling. Folk kallar sig häxor av många olika anledningar, och vad det egentligen innebär att vara en häxa är något som stötts och blötts på den här sidan (vilket kan vara anledingen till att du inte fått något svar än, det är inte så många som vågar sticka ut hakan och kalla sig det här längre). Se: http://haxor.ifokus.se/articles/4df50be5d4ebea3af6006bd1-haxa-ett-ords-resa?articles-1
Det är kanske mer safe att säga att den här sidan är för folk som är intresserade av "häxkonst" eller om man så vill har en "häxig livsstil". ( ja jag tycker man kan säga så)
En häxig livsstil innebär t.ex. (och detta är min definition, andra kan nog vilja lägga till och dra ifrån den här listan!):
* En hednisk livsåskådning (ofta polyteistisk, animistisk eller biteistisk eller helt enkelt en tro på att det existerar övernaturliga väsen av skiftande karaktär)
* En tro på/ ett intresse för magi (det vill säga att olika handlingar kan påverka skeenden på övernaturlig väg)
* Naturdyrkan i någon form/ intresse för naturen och miljön ( m.a.o. skogstokig)
* Ett intresse för gamla seder och bruk, särskilt de som rör magi, shamanism och spådomskonst, och/eller folkmagiska traditioner i främmande kulturer (t.ex voodoo eller "indiansk" shamanism)
* En tro på /intresse för spådomskonst
* Ett intresse för växtriket, särskilt örter och nyttoväxter som kan användas för magiska ändamål, eller för att tillverka huskurer, kosmetika, rökelse eller annat praktiskt.
* Ett intresse för det husliga, (särskilt sådant som fallit inom det traditionellt kvinnliga domänerna) t.ex. bakning, handarbete och heminredning (även om det kanske ofta har en lite annan stil än det du hittar i Allers). Man kanske kan kalla det ett slags tantideal med en excentrisk twist ;)
* Ett behov av att uppmärksamma, fira och/eller högtidhålla olika skeenden i naturen (t.ex. månfaserna eller de keltiska eller nordiska hedniska högtiderna) dock i väldigt varierande grad.
* En tendens att vara lite "eljest" i största allmänhet.
Ska jag dessutom vara lite halvironiskt fördomsfull så brukar anhängare av denna subkultur ha en förkärlek för långa kjolar, hemstickade koftor /alternativt kläder av svart krossad sammet och bära allt för många halsband med olika symboler runt halsen. Manliga exemplar brukar inte ha lika särpräglad stil, men jag tycker mig märka att många har en förkärlek för lustiga huvudbonader. Man kan också dela upp subkulturen i två underarter, de som föredrar att en estetik dominerad av lila glitter, änglar, kitchiga gudinnefigurer och kristaller, och de som attraheras av det mer makabra och gillar att dekorera sitt hem med döda djur, skellett, dammiga böcker och i möjligaste mån försöker få det att likna ett skräckkabinett. ;)
Anledningen att man börjar med "häxigheter" är nog väldigt olika. Vissa känner det som en naturlig del av personligheten som man burit med sig sedan barnsben, för andra vaknar det i en pirrade nyfikenhet för det övernaturliga i tonåren, för en del andra är det en motreaktion mot ett tidigare liv som kristen eller ateist. (i mitt fall en kombination av ovanstående).
Hoppas det besvarade din fråga :)
Tack för ditt svar!
Mycket intressant detta :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning