Istället för rökelse?
Hej!
Så, mitt problem är detta: jag bor hos hemma med mor, far och lillasyster. Själv tycker jag att rökelse är jättemysigt, men lillasyster är känslig för vissa dofter och pappa brukar fråga vad jag har rökt när jag tänt rökelse inomhus. Eller säga att det luktar hasch…
Inte så roligt. Men det respekterar jag självklart.
Så jag undrar vad man kan använda istället för rökelse. Har ni några förslag??
Tacksam för svar
Blesses Be
Vi har lite allergier hemma så jag brukar också få ta det lite lugnt med bolmandet. Personligen så tål jag och mina ungar eteriska oljor i varmt vattenbad (aromalampa) mycket bättre :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Eterisk oljeblandning på en glödlampa är billighetsvarianten. Det beror lite på varför du tänder den? Det är skillnad på mysig heminredning och magiska eller folkreligiösa syften och andar reagerar lite olika på rökelse och andra typer av doftspridare.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Då jag bara vill ha det lite mysigt och så, då tänder jag doftljus eftersom jag själv säljer sådana genom ett hemförsäljningsföretag. Men även där så klagas det en del på mitt val av dofter. Föredrar lite tyngre samt rökiga dofter.
Rökelsen brukar jag använda när jag mediterar eller läser på om wicca. Jag känner mig mer koncentrerad/fokuserad då.
Eteriska oljor och liknande bär det lite emot att använda, vet inte varför. Vi har dessutom två väldugt nyfikna katter som gärna nosar och smakar på det mesta.
#3 Jag har fem katter och hittills har de inte ens varit i närheten av att smaka på de eteriska oljorna, men man kan ju aldrig säkert veta förstås. Jag gissar dock att katter inte är så förtjusta i starka dofter.
#4 Du får testa att utvinna en av pressad råtta? ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Som sagt, eterisk olja är bra som alternativ. Jag använder ibland eteriska oljor istället för rökelse, om jag t ex har huvudvärk.
Men man får komma ihåg att de eteriska oljorna är starka grejer, så det gäller att vara försiktig och inte droppa för mycket. Då får man huvudvärk av det också. ;-)
Nej, inte heller mina nyfikna katter har vågat sig i närheten av den eteriska oljan i aromalampan. Det är alldeles för starkt för dem, de har ju ett ännu känsligare luktsinne än människor. Dessutom blir ju vattnet hett och jag tror inte det lockar att dricka det. :-)
Varför inte ha en liten påse med en väldoftande ört i? Lavendel, rosmarin eller pepparmynta till exempel. Dessa behåller sin doft väldigt länge och deras doft sprider sej inte på samma vis utan stannar omrking dej själv.
Jo man kan ju tycka att katterna bör hålla sig undan men inte våra. Dom tycker att allt som luktar det minsta rökigt är jätteintressant och samma är det med örter.
#7 Men jag ska definitivt testa att ha en liten tygpåse med örter i på att ställe där dom inte kommer åt. Tack för tipset!
#8 Eteriska oljor är dock helt annorlunda än örter.
jag använder en särskilt parfym, funkar fint för mig! det som funkar för mig, kan dock inte göra det för dig! prova dig fram lite!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!