Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 9850 ggr
emsen96
2010-09-26 17:48
4

Nyx

Jag bara undrar om det finns någon som vet lite om gudinnan Nyx. Har försökt att leta efter info men kan inte hitta så mycket.

Om någon har något tips om något så skriv gärna vad ni vet…

MVH. emsen96

Carlo
2010-09-27 10:37
0

Jag läste lite om Nyx. Hon är väll från grekiska mytologin?
Enligt wikipedia så är hon nattens gudinna.

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

Bappho
2010-09-27 12:35
0

Gjorde en sökning till dig på sajten www.theoi.com

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

emsen96
2010-09-27 18:59
0

#1 Jupp, hon är från gregiska mytologin och jag sökte också först på wikipedia.

#2 Tack! Där stod det ganska mycket mera.

Skogselva
2010-09-28 00:54
0

Och det är nog svårt att hitta så mycket information om henne, eftersom hon räknades till en av de mindre viktiga gudarna. Hennes söner, Thanatos och Hypnos (Död och Sömn) var så "oviktiga" i mytologin att de troligtvis inte ens hade några tempel tillägnade sig.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

jozzan1
2011-03-02 22:07
5

vill du ha fakta borde du läsa böckerna i serien house of night. De avgudar nyx, och är enormt bra! den första heter vampyrens märke, andra heter sveket, tredje utvald, fjärde svart ängel, femte jagad och sjätte frestad.

Praefatio
2011-03-03 22:57
6

#5 Det är ytterst fiktiva böcker med ytterst fiktiva karaktärer. De har ingenting med wicca eller den egentliga Nyx att göra och är lika lite faktaböcker om det som att Disney-filmen Hercules är en faktafilm om grekiska gamla gudar.

Nyxgazer
2011-05-16 14:34
0

Oj, det finns så mycket att säga, men det mesta är nog redan agt av allas vår vän google ;)

Kan rekommendera boken 'Mysteries of the Dark Moon' av Demetra George, där står det en hel del läsvärt om henne.

(Ja, mitt namn är en mix av Nyx och låten 'Stargazers' av Nightwish)

Blessed Be

Kaskina
2011-06-13 09:56
0

Hon är väll nattens gudinna?

Men t.ex de större gudarna som Afrodite,Zeus,Artemis etc.

är själv halv grekisk *stolt*

Axeluzz
2011-06-13 15:42
4

Läs House Of Night serien, där står det mycket om henne :)

Praefatio
2011-06-13 20:44
9

#9 Jag återupprepar: House of Night-serien är ytterst fiktiva böcker med ytterst fiktiva karaktärer. De har ingenting med wicca eller den egentliga Nyx att göra och är lika lite faktaböcker om det som att Disney-filmen Hercules är en faktafilm om grekiska gamla gudar.

A-ya!
2011-08-28 18:25
8

Jag är mycket trogen gudinnan Nyx, och jag irriterar mig på att i många av de texter som man läser anses hon vara ond eftersom att hon sägs vara natten personifierad. Jag tycker det är väldigt (!) löjligt! Söker du på t.ex wikipedia och sådant står det inte mycket förutom det välkända - Att hon är natten personifierad, Erbos var både hennes bror och hennes gemål, hon fick många barn men det är inte säkert att ens hälften hade en pappa, än mindre att pappan var Erbos, och självklart att hon ansågs onskefull.

#10 Jag håller med om att knappt hälften av det som står om Nyx i house of night stämmer, men läser man böckerna förstår man ganska bra vad som är sant och inte, och all den grundläggande informationen om Nyx står med där. Det var i den boken jag först hördes talas om Nyx och sedan läste jag mig till fakta på andra håll. Men jag gillar att i house of night framställs Nyx för en gångs skull inte som ond!

Min blogg: www.tonarsbokentipsen.blogg.se

AnaMadde
2012-02-26 10:43
6

Jag gillar också Nyx. Hon är inte ond, som mitt motto lyder (fick det från house of night) ''Ljus är inte alltid godhet, och mörker är inte alltid onska''.

milleniumblue
2012-03-16 12:56
0

kan man känna av om man fått kontakt med Gudinnan Nyx?

Bappho
2012-03-16 17:45
1

Jag skulle tro att man märker, än vilken gudom man fått kontakt med.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Alltidnyfiken
2012-04-23 15:04
4

Även jag blev mer intresserad av Nyx när jag läste den serien och fotfarande läser jag dem böckerna. Så även om allt kanske inte är sant så är det en bra bok att läsa ifall man vill ha grundläggande information om Nyx! :)

April_Wicca
2012-05-14 15:05
3

Jag är ett stort fan av House of night serierna, och jag tycker det är kul när böcker har gudar eller gudinnor i dem. När jag läste House of Night för första gången och hörde talas om Nyx så letade jag direkt fakta om henne. (Jag är väldigt facinerad av Nyx och grekisk mytologi.) Jag tycker personligen att Nyx bror/gemål Erebo skulle i så fall vara "mer" ond än Nyx. Erebos är ju personifierad mörkret, och hans namn betyder ju: underjordens dunkel. Men som AnaMadde sa: "Ljus är inte alltid godhet, och mörker är inte alltid ondska", så kanske ingen av Erebo eller Nyx verkligen är onda, och så handlar det också om vad som verkligen är att vara ond. Jag menar, är man ond för att man ljuger någon gång. Eller räknas man som världens ondska om man mördar en person. Det handlar liksom om: vad är egentligen ondska, och vad är egentligen godhet? Var finns linjen mellan dom? Alltså linjen som skiljer en från ond och god. (Ps. Såklart så tror ju vissa också på att man kan vara neutral, alltså inte "tillhöra" någon av sidorna utan vara typ både ond men också god. Men det är en annan historia.)Flört

Blodfot
2012-11-29 13:57
0

Jag känner stark andlig kontakt med Nyx, ajg kände redan i bökerna spom näms ovan att det var något med henne, och när jag nu är Wiccan, känner jag det ännu starkare.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Blodfot
2012-12-07 10:26
0

hon har många barn, en är dagen, och dem två ser bara varandra i skymning och gryning.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Blodfot
2012-12-11 19:45
0