Jul - midvinterblot
Är midvinterblot och jul/yule samma sak?
Jag får olika känslor av orden. Det första för mina tankar till nåt mer officiellt, blodigt och fina folket, Det andra ger mej känslan av folklighet, provinsialism och gemene man.
Så är de olika ord för samma sak, eller finns det skillnader?
Många kopplar ordet blot till blodsoffer, men blot är helt enkelt namnet på en ritual, och har aldrig betytt blod. ( etymologiskt är orden släkt, men de är även lika besläktade med ordet blöt och blomma, eller engelskans bless) Att man kopplar midvinterblot till stora officiella offerceremonier beror nog på beskrivningar skrivna av midvinterblotet i uppsala och Carl larssons målning av det, men frågan är om det någonsin ägt rum på det sättet. För de flesta i förkristen tid var det nog något man gjorde i mindre grupper eller bara hemma på gården. Att ställa ut gröt till tomten är också en offeritual, och den överlevde ju in i modern tid.
Jul är namnet på hela högtiden, i gamla tider var julmånaden årets sista och kortaste månad och hela perioden firades. Det samma gör vi ju egentligen idag, med adventskalendrar, lucia och tugondag knut. Julblotet/ midvinterblotet var en ceremoni under den här tiden, i samband med vintersolståndet.
Så för mig är det inte samma sak, utan det ena är perioden, och det andra är ritualen som står i fokus under perioden.
För mig är midvinterblotet i högsta grad något "folkligt" och trevligt som jag utför tillsammans med vänner och familj. Vi offrar varken kungar eller djur, men hälsar Sunna och vinterns makter välkommna och delar med oss av julens läckerheter till varandra och makterna.
Jul firar jag ju också naturligtvis, däremot har jag svårt för att stava det "yule" eftersom det inte är något fel med den svenska stavningen för samma sak. Förstår om man vill särskilja det från det kristna firandet, men det är ju inte vårt fel att de blandar ihop sin kristmäss med våra gamla hedniska seder ;)
Tack för tankar och förklaringar!

Lucia motsvarar den gamla midvintersolstpndet.