alternativ hednisk/modern musik
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ser ni dockan skymta som kläs för att Brännas?
Lägg gärna till någon egen länk

här kommer en till, jag njuter (språket är lettiska och trad. instument är med i låten)
Saule, är det den lettiska gudinnan som delar lite attribut med Freja/Frigg?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

http://www.tagasi.de/baltazar/vantar.pdf här står litet om symboliken, men du hade ju helt rätt.
Vad bra texten var, för nu lärde jag mig automatiskt lite mer om funktionerna med det brinnande hjulet kring vintersolståndet och varför man drar om kring på en yule-stock längs gatan då också.
Tack vare din fråga så fann jag svaret på något som jag har sökt efter i månader, nämligen symbol-språket inom etnologin i baltikum.
Det lär även finnas en bok om det på engelska, de påminner litet om runornas funktion, men jag går ännu i lekskolan för att förstå mer av mitt förflutna
Meness asked the goddess Saule where she spent the night in sleep. As the goddess gave her answer she bitterly began to weep.
I am not allowed to slumber amidst green birches I ride in the light. Upon the waves of the water I steer my golden boat at night.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Gör ett nytt försök. Intressant musik lightseeker, tack. En liknande är Gjallarhorns "Suvetar" (tror jag lagt in den tidigare men kör den igen) Gudinnor som jag bara vet lite eller ingenting om är alltid välkomnat. Boktipset tog jag Bappho och såg att boken går att fjärrlåna :)

gillar den jättemycket korpsyster, bildspråket går inte av för hackor det heller, verkligen välarbetat

Hej,
Undrar om någon känner till musik skivor inom den hedniska sfären?

puttar upp efter frågor om vintersolståndsfirandet, i inlägg #3 fanns litet intressant att kolla på om gamla traditioner.