Drömtydning - någon?
Hej!
Inatt drömde jag flera drömmar om zombies. Jag har drömt flera gånger att jag blir jagad av zombies eller att zombies finns runt omkring mig och att jag måste låtsas vara en zombie, eller fly/skydda mig från dom. Vad betyder det generallt att drömma om zombies? Jag är ofta väldigt rädd när jag drömmer om zombies.. Och nej, jag har inte sett särskilt många zombiefilmer i mitt liv.
Att drömma att du attackeras av zombies visar att du känner överväldigade av krafter bortom din kontroll. Du är under enorm stress i ditt vakna liv. Alternativt representerar drömmen din rädsla för att vara hjälplös och övermannade.
Typ… 
Själv drömmer jag jämt om zombies och det går inte att drömtyda riktigt då jag är stort zombiefan…
Hej! Haha tack. Förstår inte varför jag nu i vuxen ålder blivit så otroligt rädd för zombies.. Kanske något om att jag inte riktigt litar på andra människor/känner mig otrygg :P vet inte riktigt. Annars är jag som du rätt så stressad också :P
Annars är jag som du skrev*
Jag drömmer ofta att jag ÄR en zombie. För mig är det en önskedröm, men enligt drömtydning betyder det att jag känner mig död…
Vilket eg kan stämma…
Haha nämen, vad konstigt :P läskigt och tråkigt att det betyder att du känner dig död. Jag hoppas du får lite mer glädje i livet och kan känna dig mer levande :) Kram
Är det TV-zombies eller bara levande döda?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Det är levande döda :)
#7 vad är TV-zombies?
zombies som zombies!!!???
Med TV-zombies så menade jag populärkulturens zombie som är ganska ny.
#10 Ok, men jag kan inte se att det är en annan zombie än den "vanliga zombien"… levande döda som äter människor
De har utvecklats (och utvecklas hela tiden) och de finns bara i sci-fi/horror världen så att de finns på tv, film och litteratur är väl ganska normalt, eller?
De äter nu inte längre hjärna utan kan vad som helst på människor, samt även äta döda djur… De kan även kommunicera, fast ev är det bara Romeros zombies som gör det. Och när vi ändå pratar om George A. Romero så var det ev han som "uppfann" zombies… eller åtminstone gjorde den första zombie-rullen: Night of The Living Dead, 1968
Och det är där min zombie-historia börjar, det är för mig zombies… men jag kan ju ha missat något?
Tror du han bara drömde upp någontingn helt nytt? Just Zombies är jag dålig påläat om, men med allt så tar man någonting som redan existerar och pimpar till det en del så det passat kulturen som är då. Ursprungskällan kallas då oftast "inspiration".
Precis som i mode, arkitektur, konst, filmskapande och så mycket annat.
Jag kan inget om zombies men min hjärna drog igång på "levande död", det har väl folk trott på i alla tider. Det finns ju (för de som tror på det) olika stadier när själen lämnar kroppen när man dör och då borde det finnas de som ev fastnar som nån sorts levande död. Fast de inte äter hjärnor ;)
Gör hellre fel än inget alls.
#13 Det var en ganska vanlig tro här på våra breddgrader att de döda gick igen i den döda kroppen s a s
För den som tycker detta är spännande och intressant så rekommenderar jag boken "The Return of the Dead - Ghosts, Ancestors, and the Transparent Veil of the Pagan Mind av Claude Lecouteux."
Jag förstår fortfarande inte vad som menas i #10
#15 Tron på att döda människor kan resa sig ur sina gravar är gammal som graven och spridd.
#16 Ja… och?
Känns inte som om vi pratar samma språk. Är jag dum i huvudet?
Du hävdade att det finns zombies och TV-zombies och jag fattar inte vad TV-zombies är…
Svaret i #10 säger mig ingenting eg…
Jag svarade med att ställa frågan: "Är det TV-zombies eller bara levande döda?" Med detta undrade jag om drömmarna var påverkade av populärkulturen med zombiefilmer och dyl eller om det möjligen var en dröm om levande döda som besökte henne.
Jag skrev alltså inte, är det tv-zombies eller zombies. Visserligen finns det en skillnad där också. Det är inte en filmskapare som "hittat på" zombies utan det är baserat på en tro som funnits innan, ungefär som med vampyrer.
Det har funnits en tro på Haiti att vissa personer kan väcka döda till liv och förslava dem. Senare har det förklarats med att de först gjorts skendöda av bl a tetrodotoxin och sedan förslavats med bl a datura. Det är dessa zombies som gett inspiration till böcker, filmer och TV.
#18 Spännande (och läskigt!). Det här att de äter människor är det något man trott länge eller är det något nytt påfund? Varför skulle en levande död helt plötligt vara/bli kannibal…?
Fred och god växt!
När jag tänker på zombier, kan jag inte låta bli att också tänka på den tragiska historien om Dr Frankensteins monster.
Att zombier kan vara skrämmande är ju inte så konstigt, eftersom de då är fångna i nån annans våld och därmed också blir tvungna att utföra sånt som den styrande inte själv vill, kan eller vågar göra.
Dock känner jag ett starkt medlidande med alla som duperas, hjärntvättas eller medicineras till att bli andras "lyddjur".
På tal om voodoo-kulturen, så såg jag en gång en superbra film om detta. Tyvärr vet jag inte vad den heter, men den handlade om en amerikansk antropolog som för ett medicinföretag skulle undersöka om man inom medicin kunde ha användning för zombieprocessen för att på sätt minska biverkningar. Filmen kan nog vara en 80- eller 90-talshistoria, och den bör med största sannolikhet vara producerad i USA. Dock tror jag inte att det är en Hollywood-produkt. Nån som känner igen, så får ni gärna påminna om filmens titel. Ska själv söka lite på nätet och se om jag finner ut nåt. Filmen gick på tv, vet dock inte vilken kanal, men den var i alla fall svensktextad, vilket snävar in till att den skulle sänts i svenska kanaler… Jaguaren var ett viktigt djur i filmen.
Filmen heter The Serpent and the Rainbow. Men nu vet jag inte längre om jag ska våga rekommendera den. Hittade namnet på en Flashback-tråd, och där skrev nån om bra böcker i ämnet voodoo och nämnde då även denna film, men skrev att den var kass och borde undvikas…
När jag såg den så gillade jag den, men jag ska villigt säga att jag inte har sett den ur ett voodoo-perspektiv, utan som en underhållningsfilm. Som sådan uppfattade jag den som bra och uppfriskande med annorlunda inledning och slut.
#19 Vampyrer är odöda som ger sig ur sina gravar och äter först av sin egen familj för att sedan ge sig på hela byn om man inte stoppar den. Och nu pratar jag om vampyren i folktron och inte vampyren i populärkulturen.
Om man läser om allt från sumeriska demoner till slaviska vampyrer så hittar man att många av namnen på dessa väsen har något med hunger eller törst att göra eller namn som är beskrivande såsom uttorkad och spetig. De liknas också vid vargar som också kan ses som just hungriga.
Men det är väl inte så att de går fram och tar en tugga av människor, utan de är ute efter livskraften, som ibland kan ses som t ex blodet (vampyrer).