Sätta ner tillgångar
Jag har funderat en del här. Jag vet(eller har läst) att man kan sätta ner personer i jorden. Men hur är det med tillgångar? Kan man sätta ner rikedomar.
Om man förmodar att en tillbaka i släkten var rik och blev illsk på den som ska ärva, och i ren illska gräver ner alla tillgångar, blir det som en nedsättning då?
Nej, är mitt svar på ditt exempel, där sker ingen trolldom. Men det är klart, den andre skulle ju bli utan skatten rent fysiskt.
I övrigt så skulle det väl kunna gå, men det finns andra metoder bättre lämpade, beroende på hur personens inkomst/tillgångar ser ut. Att göra boskapen sjuk eller ta markens äringskraft hade varit sätt att ta till förr, men det är färre bönder nu. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Nej det är ju sant =) ingen trolldom i exemplet. Den förmodade illskna mannen var handelsman =) och var så förbannad att han tyckte att fattigdom var bättre än att hans livsverk skulle ärvas vidare. Märkligt vad hat kan göra.
Att göra boskapen sjuk eller ta markens äringskraft hade varit sätt att ta till förr, men det är färre bönder nu. ;)
-Modstöld?
#2 Att hat och bitterhet kan ärvas utan att det är något kuckel med i spelet, det tror jag de flesta sett exempel på. :/ Sen är det förstås drivande motiv när folk tog/tar till mer drastiska metoder.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag vet inte om jag missförstår tråden, men vill du veta om man kan få någons tillgångar att sina på magisk väg?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#4 nej =)
Jag undrade bara om det är möjligt med "ting" att förutom att berövas tillgångar på fysisk väg även stanna upp flödet/stänga den vägen osv genom att sätta ner just rikedomar i jorden (guld, pengar,värdepapper mm).
Egentligen är exemplet en avlägsen släkthistoria för 4 generationer sedan. Om en sur gubbe som blev illsk och besviken på sin dotter som hade "osckiket" att gå och bli våldtagen. Därför fick den sura gubben finna en man snabbt åt henne som var villig att ta sig ann henne i det tillståndet. Svärsonen utvecklade spelproblem och alkoholism och spelade bort mycket att den sura gubbens dotters pengar. Så när arv kom på tal gjorde gubben sig av med alla tillgångar och grävde ner dom, och alla levde fattiga i alla sina dagar.
Historian är nog inte så ovanlig kan jag tro. Men jag tänkte (rena intresse spekulationer) ifall det även blev som en nedsättning, fast det är klart ingen trolldom är inblandad.
Då förstår jag. Gubben hade då en ganska klar och stark tanke och känsla/passion plus att han faktiskt grävd ner sakerna. Jag svarar JA på frågan ;-)
Håller med #6, när det är starka känslor och tankens kraft med i bilden är det fullt möjligt enligt mig.
#6,#7 det var ungefär så jag spekulerade. Men rent trolldomsmässigt fanns det inget ramsa etc med i bilden.
Hur som haver verkar gubben ha uppnått sitt mål. Ganska sorgligt egentligen, kvinnor hade det inte alltid lätt förr.
#6 tack för boktipset förresten Bappho Cummuning with the spirits - jag läser den nu =)
#8 Man ska inte underskatta affirmationens kraft, för att skapa magi krävs energi och att man riktar energierna åt ett specifikt håll. Enligt mig krävs inga ramsor när man har ett klart syfte, sen var gubbens syfte kanske inte att göra generationer lottlösa men, man ska ha respekt för att passion och ilska är starka krafter men dom är svåra att rikta rätt :D
Det är ett visst tillvägagångssät när man sätter ned något och det anser jag inte att han gjorde. Särskilt inte som jag föreställer mig att tillgångarna var av "tåligt" slag och inte förmultnade.
Men det är på sitt sätt klurigt att han grävde ned dem, om han bara hade velat göra dem arvslösa så hade han, beroende på när och var det var, kunnat stryka dem som arvingar. Eller gjort slut på tillgångarna/förstört dem. Rent generellt när folk förr grävde ned sina skatter i jorden så var det för att bevara dem från någon så de kunde tas upp igen, inte för att de skulle bli kvar där.
som jag förstod det så var hon enda barnet och hennes man skulle få ärva, han hade redan visat sig vara vårdslös med familjeföretaget och det hela hade gjort gubben bitter.
Jag tror att min mormors mor gjorde ett försök till att leta, men marken var inte längre i släktens ägor vilket försvårade en del. sen kom ju andra världskriget med och de fick nog annat att tänka på i byn samt att de bytte land.
När en historia har gått några generationer tror jag den plockar på sig en del =)
#9 Å, då kan vi kanske byta tankar om den sedan :)
#13 är det denna bok, ni menar, ville gärna veta eftersom den tydligen är en "nerbantad" version. Tack på förhand.
http://www.bokus.com/bok/9781413484373/communing-with-the-spirits/
Carpe momento
#14 :)
#15 då tar jag det som ett ja….:)
Carpe momento
#16 Oj, jag missade skriva till jaet he he