Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 1182 ggr
[Harry Lulja]
0

Vad tron på häxor kan göra

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varning för starka bilder!

Ett klipp från Kenya där fem "Häxor" bränns levande. I mobben byns präst och flera barn

Var går gränsen för att tro?

[Geekinblack]
3

Jag mår illa och är helt chockad… människor måste vara det grymmaste som vandrar på vår jord. Jag blir så ledsen! Det finns ju redan så mycket skit i världen :(

Bappho
2

Det här är något jag själv brottas med i mina tankar ganska ofta. Ibland så mycket att jag ifrågasätter mig själv och det jag tror.

Jag har läst en hel del om häxtron i vissa afrikanska länder och det är mer komplicerat än att bara handla om tro. Det är en kultur i förändring, där de gamla förut hade en viktig status men inte längre (det är ofta gamla eller barn som blir anklagade). I grund och botten handlar det om fattigdom mer än något annat.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Praefatio
1

Jag orkar inte ens titta. Det är så fruktansvärt, så svårt att begripa. Människor kan vara fruktansvärda varelser.

dennas
2

Detta är så vidrigt, att jag knappt finner ord. Vad dessa människor än är anklagade för, så beter sej deras domare/bödlar/åklagare/medmänniskor minst lika illa och troligen ännu värre.

Jag kan inte för mitt liv komma över bilderna där människor slår på försvarslösa, hur de kastar människorna ner i elden, hur de hoppar på liggande personer.

Jag gråter över dessa onda handlingar. Hur kan vi människor vara kapabla att göra så här?

Between_white_sheets
0

Är grymt glad för att jag inte kallar mig för kristen, för detta skulle jag ALDRIG kunna ställa mig bakom…

Bappho
0

Bappho
1

Vi har ju också frikyrkor här i Sverige från dessa länder där en häxtro finns och det var ju inte så länge sedan vi hade ett uppmärksammat fall i Borås Tingsrätt.

[deen]
0

Jag finner inte ens ord. Detta fick mig att må så dåligt att jag precis som #3 inte ens kunde titta.

En spontan tanke som egentligen inte har nåt med det att göra, men inspirerades av det: Fram för fler barnböcker där häxor är "vanliga" människor och inga otäcka monster, så ändras kanske grundsynen hos kommande generationer!

Elena-Maria
1

Vågar faktiskt inte titta på det där. Mår dåligt och får mardrömmar av människans grymhet.

Har dock läst lite om den där tron på häxor de har i på vissa ställen. Det blev ju ganska uppmärksammat i och med den där stackars flickan i Borås som Bappho nämnde.  Det är så skrämmande.

Fred och god växt!

Natal88
0

Det där är sjukt!!!! kan man inte låta folk få tro på vad man vill? så länge man inte gör illa andra…

Jag fick en känsla av att jag bara ville vara på plats och skydda de stackarna!!! (som en mor som vill skydda sina barn om ni förstår vad jag menar)

Men man hade vell bara råkat illa ut själv och hamnat i samma öde…

Tråkigt att de ska behöva vara så bara Gråter

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

[Harry Lulja]
0

#11 De som dödar här är de som tror

Bappho
2

#12 Eller så utnyttjar de ett trossystem för andra syften.

Frågan är, var häxbränning och dylikt lika vanligt innan Afrika blev koloniserat och en annan kultur och religion kom dit, plus utnyttjandet av själva landet och tillgångarna då såklart?

[Ravenna]
1

#13 Bra frågeställning…

Idag verkar det finnas en uppfattning om att tro är farligt, och att det leder till hemska saker. Vi ska helst inte längre tro på någonting alls. Förutom vetenskapen och experterna förstås. ;-)

Hemska saker görs i världen, det är sant. Men det gäller nog att gräva lite tillbaka i tiden för att hitta spåren som leder till svaren. Jag tror inte att saker och ting är så enkla alla gånger, och det funkar inte att bara se på ytan av det som sker "nu". Allt är inte så svart eller vitt, enligt min upplevelse.

dennas
1

Vet inte vad du menar med din rubrik, men jag ställer mej tveksam till att tron på häxor skapar lynchmobbar. De sistnämnda söker alltid efter nya uniformer, som fotboll, religion eller politik till exempel.

Just häxbränning kan jag inte uttala mej om, men avrättningar/dödandet av häxkunniga eller liknande har nog förekommit överallt i världen under olika tider. Tror att det också finns mycket sanning i den artikel du hänvisar till. Alltså att man i oroliga tider gärna söker syndabockar och att man också tar till fula knep. Men sen har det ju också funnits (goda) tider när trolldomskunniga åtnjutit stor respekt och varit väl ansedda.

För oss framstår det som särdeles barbariskt att avrätta och döda människor på detta vis, men det finns ju faktiskt demokratiska(?) länder som har dödsstraff och som använder sej av tortyr i både krig och brottsbekämpning. Det verkar dessvärre vara ett naturligt drag hos (alla?) människor att snabbt kunna falla in i en sorts lynchstämning. Hur det går till är väl gåtfullt för alla oss som aldrig upplevt fenomenet på nära håll.

Bappho
3

Vill bara rent allmänt inflika att inte bara trollkunniga kallas häxor (som om vi inte redan visste det Flört) utan i många av de här afrikanska exemplen så kan man nästan mer likna det med en maratro eller onda ögat.

Att någon besitter något farligt utan att rå för det eller ens veta om det.

Inte alltid, men ibland.

[Ravenna]
1

#15 "det finns ju faktiskt demokratiska(?) länder som har dödsstraff och som använder sej av tortyr i både krig och brottsbekämpning."

Här säger du något viktigt, anser jag. Vem opponerar sig mot detta och lägger upp videos om hur "demokratiska" länder i väst beter sig mot genom hemska ageranden som kallas krigföring?

Det är lätt att peka finger åt de som beter sig uppenbarligen hemskt i länder på den afrikanska kontinenten, men hur många gånger skriker människor lika högt när de ser vad t ex USA gör mot länder på samma kontinent?

Jag skulle önska att det fanns lite mindre hyckleri och mer klarsynthet om vad som pågår i världen. Inte alla är lika öppna med sina brott mot människor, en del gömmer sig bakom vackra leenden och fina kostymer… I'm just saying.