Häxor iFokus

Häxor

Etikettdrömmar-och-drömtydning
Läst 3335 ggr
[Baubo]
0

Fastna i drömmen

För ett tag sedan hade jag en intressant upplevelse när jag tog en tupplur en eftermiddag.

Jag drömde en mycket lång och tydlig historia (jag minns sällan mina drömmar) där bla. nåt väsen med svarta ögon utklädd till människa (man) härjade och satte skräck i folk. När jag konfronterde det sa den "Dig känner jag, du har stått i vägen för mig också tidigere!" Jag vaknade upp illa till mods, gick upp och ja, gjorde vanliga saker en lång stund tills det började hända. Min sambo blev plötsligt tre sambon (samma person alla tre alltså) varav ett satt och grät, en stirrade på mig förskräckt och en tog sig ut i trädgården liksom gick slingrandes, naken och väsande. In genom trädgårdsfönstret stirrade en mörk kvinna med svarta ögon, händerna hade hon upplyfta till sidorna och det kom som ett dovt hummandebrummande från hennes blick.Trädgåren var helt förändrad. Jag blev närpå hysterisk, skrikande skakade jag på huvudet så hårt det gick och fick mig rykt ur sömnen.

Drömmen var för mig ovanligt tydlig och verklig. Jag har varit med om att drömma om att vakna upp tidigare, men det som var nytt nu var att efter jag vaknat upp på riktigt kändes det som om jag inte var i min kropp. Som om en sträng satt fast i bakhuvudet på mig och nån del av mitt sinne satt fast i drömmen. Jag vart helt konstig många timmar, kunde inte hänga med i vad sambon sa och var utanför kroppen på nåt sätt. Försökte på många olika sätt komma in imin kropp igen. Det började avta efter kanske fyra timmar men det krävdes en ordentlig nattsömn så var jag helt vanlig nästa morgon.

Har nån varit med om nåt liknande eller hört/läst om något sånt här? Jag är ingen expert på tankar/teorier kring drömmar och vill gärna höra om det här väcker nå tankar hos er.

Tillägg: Jag är en ganska van resande på andra sätt, men just sömnen och drömvärlden har jag inte lyckts resa i medvetet efter tidig tonår. Aldrig har jag varit med om att "fastna" så här i nån annan slags resa heller. Och fast drömmen var tydlig så var bara andra delen lite klardrömsaktig.

[stass]
0

Jag har vart med om liknande händelser. Det är nästan som att sinnet är kvar i drömmen, på ett annat ställe och det kan kännas svårt att veta att man verkligen har vaknat. Speciellt om drömmen var väldigt realistisk och man vaknade i den med.

Samla huvudet (gärna småprata med någon även om man kan vara lätt disorienterad), försöka att hålla lugnet och att äta är mitt enda tips. Mat får en att jorda sig på något sätt.

[Baubo]
0

Jo, jag fick gå in i sovrummet och kolla att jag inte låg kvar i sängen. Jag gjorde också det som du tipsade, åt, pratade med sambon, gjorde lite lugna fysiska övningar. Det konstigaste var hur länge jag var i det tillståndet! Har ju varit med om att känna mig ojordad och splittrad vid andra tillfällen, men inte såhär starkt. Det var nästan som om nån höll i mig fysiskt, via "strängen" jag kände i bakhuvet.